با لغو افزایش وام مسکن از سوی بانک مرکزی بار سنگین تامین خانه روی دوش مردم باقی ماند

با لغو افزایش وام مسکن از سوی بانک مرکزی بار سنگین تامین خانه روی دوش مردم باقی ماند

گروه اقتصادی: با توجه به اینکه درخواست وزیر مسکن برای افزایش مبلغ وام مسکن به میزان ۵۰ درصد ارزش خرید یک واحد مسکونی در شورای پول و اعتبار مورد تایید واقع نشد و رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که »وام خرید مسکن افزایش نمی‌یابد«، شاید بهتر باشد سیاست‌گذاران به فکر ارزانی خانه و کنترل قیمت این بخش باشند تا بار تامین مسکن را از دوش خانوارها سبک کنند.
به گزارش ایسنا در پی افزایش قیمت خانه و کاهش قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، طرح‌هایی را برای کمک به خانه دار کردن مطرح کرد چون معتقد است حتی افزایش میزان وام مسکن تا سقف ۳۵ میلیون تومان هم نتوانسته به خانه دار شدن مردم کمک کند.
یکی از این طرح‌ها، تامین ۵۰ درصدی ارزش خرید خانه بود که به گفته آخوندی »می‌توان از طریق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار به متقاضیان مسکن این اطمینان را داد که در صورت تامین ۵۰ درصد از هزینه یک واحد مسکونی می‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌های آینده خود تصمیم‌گیری کنند«.
این درخواست کتبا از سوی وزیر راه و شهرسازی در خرداد ماه به شورای پول و اعتبار ارسال شد که » رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: وام خرید مسکن افزایش نمی‌یابد«.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به اینکه پرونده مسکن مهر باید تا پایان سال آینده بسته شود و نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، تمرکز تسهیلات بانک‌ مسکن بر تامین اعتبار این طرح است لذا فعلا پرداخت وام ۵۰ درصدی ارزش خرید خانه منتفی شده است. البته به اعتقاد کارشناسان این طرح معایب و پیامدهایی برای بخش مسکن و اقتصاد کشور به دنبال دارد که باید قبل تصویب، بررسی شود.چراکه افزایش وام خرید خانه همیشه بار روانی برای بازار مسکن داشته و انتظارات فروشندگان را افزایش داده است لذا تورم احتمالی ناشی از افزایش این وام‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین با توجه به بازپرداخت سنگین این وام‌ها، توان پرداخت اقساط بعید به نظر می‌رسد و به اعتقاد کارشناسان بدهکاران را بیشتر می‌کند چرا که قیمت خانه در حال حاضر بالاست ولی افراد جامعه دارای درآمدی نیستند که بتوانند قسط ماهانه این وام‌ها را بپردازند.
اگر پرداخت وام ۵۰ درصدی خرید خانه مورد تایید واقع می‌شد با توجه به قیمت‌های موجود در بازار مسکن، برای خرید یک واحد ۴۰ متری در جنوب تهران ۶۵ میلیون تومان، در مرکز تهران باید حدود ۹۰ میلیون تومان و برای خرید یک واحد کوچک در شمال تهران باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان وام داده می‌شد.
ناگفته نماند که کنترل بازار مسکن و قیمت زمین که تعیین کننده بزرگ قیمت‌هاست.
تأثیر ویژه‌ای در افزایش قدرت خرید مردم دارد و طبق آنچه مورد تاکید اقتصاددانان و دست‌اندرکاران این بخش است.
»جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و شکستن نرخ‌های کاذب بهترین روش برای کمک به خانه‌دار کردن مرم است لذا سیاست‌گذاران بهتر است به فکر ارزانی خانه باشند تا افزایش وام خرید«.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


5 × = سی پنج