- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

با فرسایش باد و گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه انجام شد

Posted By admin On مرداد ۲۲, ۱۳۹۹ @ ۱۲:۳۰ ب.ظ In اخبار ویژه,دریاچه ارومیه | No Comments

آراز آذربایجان- مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: مطالعات مقابله با فرسایش باد و گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۱۵۰ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و غربی انجام شد.
فرهاد سرخوش ، به اقدامات انجام شده در حاشیه دریاچه ارومیه در زمینه مبارزه با گرد و غبار نمکی اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات مقابله با فرسایش باد و گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۱۵۰ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و همچنین مطالعات مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار در آذربایجان غربی به مساحت هفت هزار ۴۰۰ هکتار در منطقه جبل از جمله فعالیت های این ستاد در راستای مقابله با گرد و غبار در حاشیه این دریاچه است.
وی افزود: از دیگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای بیان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه، مطالعه شناسایی کانون‌های بحرانی آذربایجان غربی به مساحت ۲۶ هزار هکتار و بررسی تاثیر فناوری های بیومکانیکی و بیو مهندسی در استقرار و مراحل رشد گونه های مناسب گیاهی به منظور کنترل فرسایش بادی بوده است.
سرخوش بیان کرد: همچنین استفاده از روش های مایکوریزایی به منظور استقرار گونه های گیاهی برای کنترل گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه نیز در دست اقدام است.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: علاوه بر آن استفاده از روش‌های نوین آبیاری، استقرار ایستگاه های پایش و سنجش فرسایش بادی و گرد و غبار در ۹ سایت از دیگر برنامه‌ها برای مبارزه با ریزگردهای نمکی در حاشیه نکین فیروزه‌ای آذربایجان است.
وی به فعالیت های اجرایی حاشیه دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: نهال‌کاری همراه با آبیاری و تولید نهال دو هزار و ۶۷ هکتار، بوته کاری همراه با آبیاری، مراقبت، نگهداری و آبیاری سنواتی دو هزار و ۵۴۷ هکتار و همچنین احداث بادشکن غیر زنده حدود ۱۶۳ کیلومتر از فعالیت‌های اجرایی ستاد احیا است.
سرخوش با اشاره به اینکه، برای مبارزه با بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه، مدیریت روان آب همراه با بذرکاری و همچنین اصلاح و پرورش گززارهای طبیعی از دیگر اقدامات اجرایی این ستاد است، افزود: اجرای سیستم های چرایی و قرق ۲۲۴ هزار هکتار، ساماندهی چرای دام و احداث و نگهداری ایستگاه‌های پایش و سنجش فرسایش بادی و گرد و غبار مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی نیز از اقدامات ستاد احیا است.
فعالیت های اجرایی بیابان زدایی بورالان ماکو
وی با اشاره به اینکه فعالیت های بیابان‌زدایی بخش بورالان ماکو از سال ۷۴ در جهت کنترل شن های روان ایجاد شده که طی عوامل طبیعی و انسانی به وجود آمده آغاز شده است، عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان به قرق ۸۰۰ هکتاری که امروز به هزار هکتار رسیده است، ایجاد کمربند سبز، کاشت و تکثیر قلمه‌های بومی منطقه از جمله اسکنبیل جهت انتقال به مناطق بحرانی به منظور کنترل شن های روان و اهدای بذر یونجه و نهال صنوبر به بومیان منطقه جهت کاشت در منازل اشاره کرد.

سرخوش تصریح کرد: اهدای کپسول های گاز به روستائیان جهت جلوگیری از کندن بوته هایی که به منظور ایجاد آتش استفاده می شده و احداث پمپاژ آب به منظور انتقال آب از رودخانه قره سو به عرصه ها برای اجرای عملیات کشاورزی از دیگر برنامه‌های ستاد احیا در راستای مبارزه با بیابان‌زدایی در حاشیه این دریاچه است


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%a8%d8%a7%d8%af-%d9%88-%da%af%d8%b1%d8%af-%d9%88-%d8%ba%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.