دانشگاه ها متهم رديف اول

با سواد ترین جوانان از ابتدایی ترین توانایی های مهارتی بی بهره اند

با سواد ترین جوانان از ابتدایی ترین توانایی های  مهارتی بی بهره اند

گروه گزارش:اگر دانشگاه ها و مراکز آموزشی هر کدام به نوبه خود مهارت آموزی را به دانشجویان و هنرجویان می آموختند امروز شاهد خیل عظیم بیکاران فارغ التحصیل نبودیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز، اشتغال و دست یابی افراد به شغل مورد نظر، این روزها به عنوان یک چالش و دغدغه بسیار جدی در بین جوانان و بخصوص در بین قشر فارغ التحصیل دانشگاهی تبدیل شده است.
اما اگر بخواهیم به دلایل بیکاری در جامعه گریزی بزنیم باید ابتدا از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شروع کنیم چراکه اگر این مراکز می توانستند مهارت آموزی دانشجویان و هنرآموزان فنی حرفه ای را ارتقا دهند شاید امروزه شاهد این خیل عظیم بیکاران در جامعه نمی شدیم.
در گزارش پیش رو از زبان دو نفر از نمایندگان مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی و نیز از زبان استاندار این استان دلایل بیکاری تحصیلکردگان دانشگاهی واکاوی شده است.
*دانشگاه ها فارغ التحصیل تحویل جامعه می دهند نه نیروی کار متخصص
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در حال حاضر در استان بالغ بر ۱۷۰۰ فارغ التحصیل معدن و ۱۷ هزار لیسانس کشاورزی داریم اما استفاده مفیدی از این تعداد فارغ التحصیل نمی شود.
وی می گوید: نیاز است که دولت تدبیر و امید درباره موضوع اشتغال توجه زیادی به آذربایجان غربی داشته باشد.قاضی پور با انتقاد از وضعیت آموزشی در مدارس و دانشگاه ها می افزاید : آنچه دانشجویان در دانشگاه ها فرا میگیرند با آنچه که در عمل با آن مواجه هستند، فاصله زیادی دارد
*دانشگاه با بازار کار ارتباط سازنده ندارد
اما استاندار آذربایجان غربی در این ارتباط می گوید: اگر بخواهیم اشتغال به سمت صنعت و معدن، خدمات تجاری و بازرگانی و ارتقاء بخش کشاورزی برود، باید رشته های خود را در این زمینه ساماندهی و احیا کنیم.
قربانعلی سعادت می افزاید: بنابراین نباید اختیار خود را در دست یک عده افرادی قرار داد که از گذشته های دور ارومیه را محور کشاورزی می دانند.سعادت اظهار می کند: با وجود اینکه آذربایجان غربی در زمینه معدن ظرفیت های فراوانی دارد اما تنها یک چهارم استعدادها مطالعه شده و برای همین اخیرا تفاهم نامه ای برای شناسایی استعدادهای معدنی استان امضا شده است.
وی تاکید دارد که هم اکنون از جمله مشکلات این است که فارغ التحصیلان رشته معدن و زمین شناسی به سایر استان ها کوچ کرده و در داخل استان باقی نمی مانند.
*توسعه مراکز دانشگاهی هدفمند نیست
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مسئله بومی گزینی در دانشگاه ها می گوید: بومی گزینی در دانشگاه و گسترش دانشگاه های دولتی با توجه به توسعه دانشگاه های غیرانتفاعی مناسب نیست چون امکانات دولت همان سرمایه های ملی هستند و نباید به هدر روند.
سعادت اظهار می کند: هم اینک تناسبی بین عرضه و تقاضا در دانشگاه ها وجود ندارد چون عرضه نیروی انسانی در دانشگاه ها طوری است که به بازار کار بهایی داده نمی شود.
استاندار آذربایجان غربی تصریح می کند: از جمله مشکلات مهمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد این است که متاسفانه این شورا رشته ها را نمی شناسد و در این زمینه از جمله مشکلات آموزشی این است که باید به رشته های علوم انسانی بها و ارزش داده شده و به محتوای آنها توجه شود.
*جایگزینی آموزش های مهارتی با آموزش های غیر کاربردی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز فراهم کردن فرصت مناسب برای رقابت سالم میان جوانان کشور و ایجاد بستر مناسب برای ارتقای مهارت های حرفه ای را از جمله راه کارهای ایجاد اشتغال بین جوانان عنوان کرده و معتقد است در صورتی که زیرساخت ها امکانات و تجهیزات با قدرت تفکر، خلاقیت و دانش همراه باشند بسیاری از مشکلات و موانع فراروی اشتغال و تولید جوامع برطرف می شود.
جواد جهانگیرزاده می گوید: با انعکاس صحیح و اصولی معنی و مفهوم کار و تولید در شرایط کنونی می توانیم به بهترین شکل ممکن از ظرفیت، توانمندی و ظرفیت های موجود، در جهت ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای سطح تولید ملی استفاده کنیم.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = یک