با خوراکی‌ها سیستم ایمنی را تقویت کنید

با خوراکی‌ها سیستم ایمنی را تقویت کنید

گروه خانواده و سلامت:در این نزدیک به دو سالی که بیماری کرونا شایع شده است زیاد درباره سیستم ایمنی و تقویت آن شنیده اید. راهکاری که برای حفظ سلامتی در این دوران به کار می آید.
حالا و با آغاز فصل سرما و شایع شدن بیماری آنفولانزا تقویت سیستم ایمنی بیشتر هم مطرح می شود و اهمیت پیدا می کند. در کنار همه داروها و مکمل هایی که برای تقویت سیستم ایمنی تبلیغ و فروخته می شود خوراکی هایی هستند که می ?توانند در این زمینه کمک تان کنند.
غذا در خدمت سیستم ایمنی
چند نکته و توصیه اصلی برای تقویت سیستم ایمنی همیشه مطرح می شوند. یکی از آنها مصرف ویتامین ث است. ویتامین ث تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و عفونت را در بدن از بین می برد. میوه های این فصل یعنی گریپ ?فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و کیوی سرشار از این ویتامین هستند.
حتی به همین دلیل هم نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود چون آب، مواد مغذی حامی سیستم ایمنی مانند ویتامین ث را در سراسر بدن انتقال میدهد.
غیر از ویتامین ث منابع غذایی دارای پروبیوتیک هم برای تقویت سیستم ایمنی لازم هستند. پروبیوتیک ها به تغذیه باکتری های خوب روده که با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کنند کمک می کنند و جالب است بدانید که دستگاه گوارش ما بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند.
پروبیوتیک ها شکلی از فیبر نیمه هضم شده هستند که باید روزانه دو یا سه وعده از آنها را مصرف کنید. پروبیوتیک ها با حفظ سلامت بدن به روند درمان بیماری ها سرعت می بخشند و افزایش مصرف آن بدن را درمبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی مقاومتر می ?کند. اگر بیمار هستید باید وعده های دارای پروبیوتیک را افزایش دهید.
فرآورده های لبنی مانند ماست، پنیر و کفیر، میوه هایی مانند مرکبات، کیوی، سیب، موز و توت ها، کربوهیدرات هایی مانند جو، لوبیا، جو دوسر، گندم، سیب ?زمینی، کینوآ، چاودار و سیب زمینی شیرین، چربی هایی مانند دانه کتان و دانه چیا، سبزیجاتی مانند مارچوبه، سیر، پیاز، کنگر فرنگی و تره فرنگی، سبزیجات تخمیر شده مانند ترشی و کلم ترش منابع پروبیوتیک هستند و این روزها باید از آنها مصرف کنید.
البته می توانید از مکمل های پروبیوتیک نیز استفاده کنید اما جایگزین کافی برای مواد غذایی محسوب نمی شوند.
از این نوشیدنی ها و دمنوش ها هم برای تقویت سیستم ایمنی در فصول سرد می توانید استفاده کنید: آب زنجبیل و چغندر، آب هویج و پرتقال، اسموتی سبز که با اسفناج، کیوی، طالبی، کرفس، کلم پیچ و… درست کرده اید، آب توت فرنگی و خیار، اسموتی کدوحلوایی، آب گوجه فرنگی و سبزیجات، چای سبز با دارچین، چای بابونه، چای اکیناسه و چای زردچوبه.
غیر از اینها میوه هایی مانند بلوبری یکی از تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن است. این میوه حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که فلاونوئیدها نقشی اساسی در سیستم دفاعی دستگاه تنفسی دارند.
تخمه آفتابگردان مکمل خوشمزه ای برای اضافه کردن به سالاد و صبحانه و منبع غنی ویتامینE E است. این نوع تخمه نوعی آنتی اکسیدان نیز به شمار می ?آید. ویتامین E مثل بقیه آنتی اکسیدان ها باعث قوی کردن سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین رادیکال های آزاد را از بین می برد. رادیکال های آزاد مولکول ?هایی هستند که بدن، زمان تجزیه مواد غذایی یا تماس با آلودگی ها تولید می کند. رادیکال آزاد به سلول های بدن آسیب می زند و می تواند منجر به بیماری ?های بسیاری شود.
بادام هم منبع ویتامین EE است و یک مشت کوچک یا یک چهارم فنجان از آن میان وعده سالمی برای بهبود سیستم ایمنی است.
جالب است بدانید شکلات تلخ هم سیستم ایمنی را تقویت می کند چون حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است که با محافظت سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد، به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. البته شکلات تلخ با وجود مزایای زیاد، کالری و چربی اشباع بالایی دارد، بنابراین رعایت حد اعتدال درمورد آن بسیار مهم است.ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ساردین منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳‌هستند که برای تقویت سیستم ایمنی مفیدند.
کلم بروکلی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. محتویاتی مثل ویتامین ?های A،ث و E، فیبر و آنتی اکسیدان، کلم بروکلی را به یکی از سالم ترین سبزیجات تبدیل کرده است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برای استفاده حداکثری از فواید کلم بروکلی باید زمان پخت آن کم باشد، تا حد ممکن آن را خام مصرف کنید.
دشمنان سیستم ایمنی
در کنار همه اینها خوراکی هایی هم هستند که اگر می خواهید سیستم ایمنی تان در این فصل و با وجود کرونا و آنفلوآنزا قوی باشد باید مصرف آنها را کنترل کنید.
به طور مثال نوشابه های گازدار علاوه بر تمام ضررهایشان به گفته کارشناسان به ضرر سیستم ایمنی هستند. نوشابه های گازدار پُر از قند و شیرین کننده های مصنوعی اند که گفته می شود قدرت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. بنابراین بدن به سختی می تواند با عفونت ها مبارزه کند.کافئین زیاد و دیروقت هم برای سیستم ایمنی خوب نیست چون مصرف زیاد کافئین یعنی بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز یا در ساعات پایانی روز می تواند اثر منفی بر خواب شب بگذارد و از این طریق سیستم ایمنیتان را ضعیف کند. البته منظور این نیست که کلا کافئین مصرف نکنید. قهوه و چای دارای خواص ضدالتهاب یاند و می توانند به نفع سیستم ایمنی هم باشند. پس بهتر است مصرف کافئین را به دو سه بار در روز محدود کنید.
نوشیدنی های فرآوری شده در بلندمدت اثر مخربی بر سیستم ایمنی تان خواهد گذاشت. بین باکتری های روده و سیستم ایمنی یک ارتباط کاملا مستقیم و آشکار وجود دارد اما خیلی از افزودنی های خوراکی از جمله غلیظ کننده ها، امولسیون کننده ?ها و شیرین کننده های مصنوعی این پتانسیل را دارند که به سلامت باکتری ?های روده آسیب بزنند.
آبمیوه زیاد با قند افزوده هم برخلاف آنچه تصور می کنیم در این شرایط ضرر دارد و در واقع آبمیوه با قند افزوده هم به اندازه نوشابه های قندی و گازدار مضر است. بسیاری از آبمیوه های صنعتی با فروکتوز بالا یا شیره ذرت و دیگر شیرین کننده ها
‌ به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز،شیرین می شوند و این می تواند چیزی به اندازه ۵۰ گرم قند اضافی باشد: یعنی معادل یک قوطی و نیم کوکاکولا. هر چند آبمیوه هایی مانند آب پرتقال حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث است که به نفع سیستم ایمنی است اما همین آبمیوه هیچ فیبری ندارد که به نفع باکتری های روده تان باشد. همین باکتری ها برای سلامت سیستم ایمنی ضروری اند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


سه + 2 =