با خصوصی‌سازی پیش‌دبستانی ۶ ساله‌ها خانه‌نشین شدند

با خصوصی‌سازی  پیش‌دبستانی  ۶ ساله‌ها خانه‌نشین شدند

گروه گزارش: اگر قرار باشد در سال‌های اخیر، در هر نقطه‌ای از آموزش‌وپرورش که مشکلاتی وجود دارد، سر بچرخانی و دنبال سرنخ آن بگردی بدون شک به نظام آموزشی جدید یا همان ۳-۳-۶ می‌رسی. از ضعف شدید محتوایی و اندیشه در کتاب‌های درسی گرفته تا کمبود کلاس و میز و نیمکت در مدارس، از بالا رفتن افت تحصیلی در دانش‌آموزان گرفته تا نبود معلم ابتدایی که در کلاس درس حاضر شود و حالا این بار معضل پیش‌دبستانی، که مسئولان آموزش‌وپرورش از ستاد تا صف آن را به محاق فراموشی سپرده و تنها سررشته امور را به بخش غیردولتی واگذار کرده‌اند و این‌گونه خود را از مخمصه اتهام به بی‌فکری و عدم توجه به این دوره رهانیده‌اند. در سال ۸۹ که مقدمات نظام جدید آموزشی توسط مسئولان وقت فراهم می‌شد، قرار بود پیش‌دبستانی جای پیش دانشگاهی را بگیرد و این دوره به‌عنوان یکی از پایه‌های تحصیلی مهم خودش را در دل نظام آموزشی جای دهد اما شیپور تبلیغات برای الزامی‌شدن دوره پیش‌دبستانی خیلی زود خاموش شد و جایش را به پایه ششم ابتدایی داد. چطور و چگونه، هیچ‌وقت کسی متوجه این تغییر و چرخش سریع اهالی ساکن در ساختمان شهید رجایی نشد.حالا مسئولان آموزش‌وپرورش دولت یازدهم مانده‌اند و خروارها مشکلاتی که نظام آموزشی جدید بر سر مدارس آورده و در کنار همه آنها برای پیش‌دبستانی‌ها. حتی اگر در این دوره، دفتر پیش‌دبستانی در وزارتخانه احیا شده باشد، آنها نه توانایی استخدام مربیان پیش‌دبستانی را که هر روز جلوی مجلس تجمع می‌کنند، دارند و نه امکان برگزاری این پایه تحصیلی مهم را که در سند تحول بنیادین و مصوبه شورایعالی آموزش‌وپرورش بر آن تاکید فراوان شده است.
*سطح پوشش پیش‌دبستانی به ۶ درصد رسید
آنطور که وزارت آموزش‌وپرورش در آمار رسمی خود اعلام کرده: »در سال تحصیلی گذشته سطح پوشش پیش‌دبستانی در مناطق شهری از ۵۰ به ۳۶درصد و در مناطق روستایی از ۲۶ به شش‌درصد کاهش‌یافته« که این زنگ خطری برای مسئولان دوره ابتدایی به‌ویژه در مناطق دو زبانه است چرا که بیشترین مشکل را کودکان این مناطق در بدو ورود به مدرسه دارند و از همین جهت نیازمند شرکت در پیش‌دبستانی هستند.اماعلت به‌حاشیه‌رفتن دوره پیش‌دبستانی در سال‌های اخیر چیست؟
شقایق کیهانی کارشناس‌ارشد و مربی دوره پیش‌دبستانی در این‌باره می‌گوید: »اجرای نظام ۳-۳-۶ متهم ردیف اول کناره‌گیری دوره پیش‌دبستانی« در مقاطع تحصیلی است چراکه قبلا مدیران مدارس ابتدایی دولتی اجازه داشتند با اخذ مجوز از آموزش‌وپرورش اقدام به برگزاری این دوره در یک کلاس درس خالی و با استخدام یک نیروی غیررسمی کنند اما وقتی پایه ششم شکل گرفت دیگر فضایی برای پیش‌دبستانی که نماند هیچ خودشان هم با کمبود فضا و نیروی انسانی مواجه هستند و کار حتی به برگزاری کلاس‌های رسمی در کانکس و استفاده از نیروهای بازنشسته کشید»کیهانی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی« را گذرانده‌اند، عملا در کلاس درس قوی‌تر از سایر دوستان خود ظاهر می‌شوند، ادامه داد: این یک اصل ثابت شده است و تمام متولیان آموزش‌وپرورش بر آن تاکید می‌کنند اما به‌دلیل کمبود فضا، بودجه و نیروی انسانی توانایی اجرای آن را ندارند ضمن اینکه اراده‌ای برای بهبود این وضعیت هم نیست.
*قوانین ویترینی
در سال ۱۳۷۷، شورایعالی انقلاب فرهنگی تمامی امور دوره پیش‌دبستانی را به شورایعالی آموزش‌وپرورش واگذار کرد. این شورا هم در سال۱۳۸۲ با تصویب اساسنامه دوره پیش‌دبستانی، این دوره را از یک‌سال به دوسال توسعه داد و پیش‌دبستانی را به عنوان دوره‌ای دوساله برای کودکان چهارسال تمام و پنج‌سال تمام تعریف کرد. این قانون هیچ‌گاه به‌دلیل تعریف‌نشدن زیرساخت‌های مناسب اجرایی نشد. همچنین فصل ششم سند تحول بنیادین در قسمت راهکارها، تعمیم دوره پیش‌دبستانی به‌خصوص در مناطق محروم را وظیفه آموزش وپرورش می‌داند: »تعمیم دوره پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق محروم و نیازمند، حتی‌الامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تاکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت‌بدنی و اجتماعی.« این قانون هم توان اجرایی کمی را داراست چرا که هیچ بخش غیردولتی تمایل سرمایه‌گذاری در مناطق محروم را ندارد. رخساره فضلی، مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش در این‌باره گفت: ما برای بهبود وضعیت پیش‌دبستانی‌ها شیوه‌نامه‌ای را در چند روزه آینده ابلاغ خواهیم کرد که امیدواریم راهگشا باشد. یکی از آرزوهای ما این است که بتوانیم پوشش دوره پیش‌دبستانی را افزایش دهیم. او درباره وضعیت پیش‌دبستانی در مناطق محروم نیز افزود: همچنین طبق این شیوه‌نامه مدارس در برخی از مناطق محروم می‌توانند دوره پیش‌دبستانی را برگزار کنند ضمن اینکه به آنها مجوز به‌کارگیری نیروی انسانی به شکل محدود داده می‌شود. به اینگونه امسال دوره پیش‌دبستانی در این مناطق از حمایت دولت بهره‌مند می‌شوند.
اما فضلی معتقد است هنوز کمبودهای زیادی درباره دوره پیش‌دبستانی وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 2