طرح آزادراهي ماندگار؛ اما روي کاغذ

با این راه ترانزیت را فراموش کنید

با این راه ترانزیت را فراموش کنید

الناز ملک‌زاده
گروه گزارش: محوری که قرار است در امتداد آزادراه پیامبر اعظم(ص) تا بازرگان در مرز ایران و ترکیه به آزادراه تبدیل شود، همچنان قربانگاه مسافران و اسیر ترافیک کامیونهای ترانزیتی است.
محور تبریز- مرند- بازرگان که روزگاری مسئولان به فکر تبدیل این راه اصلی به واسطه ترانزیتی و استراتژیک بودن آن، به آزاد راه افتاده بودند هنوز اسیر کم توجهی، کمبود اعتبار و مشکلاتی بوده که اغلب طرحهای بزرگ و تاثیر گذار در توسعه آذربایجان غربی با آن دسته و پنجه نرم می کنند. از ۲۶۰ کیلومتر آزاد راهی که قرار است از تبریز تا بازرگان از مسیر شهرستان مرند اجرایی شود، ۱۳۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی قرار گرفته که هنوز وزرات راه و شهرسازی بر اساس اعلام روزنامه کیهان از ۱۷ اردیبهشت ۸۶ که اجرای این طرح تصویب شد، تا کنون اقدامی نکرده است.هر چند به گفته معاون راهسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مراحل مزطالعاتی این طرح انجام شده ولی هنوز طرحی به نام تبدیل راه اصلی و نه بزرگراه تبریز – بازرگان به آزاد راه اجرایی نشده، ولی منطقه آزاد ماکو عهده دار ساخت قطعه ایو اوغلی – بازرگان بصورت مشارکتی شده است.
با وجود اینکه رئیس جمهور وقت در تابستان سال ۹۰ درمراسم افتتاح تونل های بزرگ شیبلی در مسیر آزاد راه تهران- تبریز، دستور تسریع احداث آزاد راه تبریز بازرگان را به وزارت راه صادر کرد، ولی این دستور خشک و خالی گره ای از مشکلات این طرح استراتژیک را باز نکرد.
با احداث آزاد راه ۲۶۰ کیلومتری از تبریز به مرز بازرگان، در واقع کریدور آزاد راه های ایران به ترکیه و اروپا متصل شده و تهران از طریق این طرح به آنکارا، استانبول و آتن وصل شده و شاهد بهبود وضعیت جاده اصلی مواصلاتی آسیا اروپا از نظر کاهش تصادفات و ترافیک مو.جود خواهیم بود.رویایی آزاد راه شدن برای راه اصلی که از دهه های گذشته ظرفیت تبدیل آن حداقل به بزرگراه وجود داشت، دست نیافتی به نظر نمی رسد، چرا که هم اکنون هر یک از استانهای آذربایجان غربی و شرقی برای جذب گردشگر، سرمایه گذار و فعالان اقتصادی به هر یک از مناطق آزاد تجاری ماکو و ارس به فکر احداث این آزاد راه در حوزه های استحفاظی خود افتاده اند.تفاهم نامه ساخت آزاد راه تبریز – بازرگان بصورت سه جانبه بین منطقه آزاد تجاری ماکو،سرمایه گذار بخش خصوصی و وزارت راه در قطعه ایواوغلی –بازرگان بهمن ماه سال گذشته در حالی امضا شد که مقرر بود از امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، ولی ۹ ماه گذشت، فصل کاری استان به اتمام رسید ولی خبری نشد.
این طرح که بر اسا اعلام استاندار وقت آذربایجان غربی در حاشیه امضای تفاهم نامه به طول ۱۸۰ کیلومتر در مدت ۳ سال با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار قرار بود احداث شود، یک سال خود را از دست داد تا راه اصلی و پر دردسری که ۵۱ درصد ترانزیت زمینی کشور از طریق آن انجام می شود، زیر سایه کم توجهی مسئولان، همچنان دست نخورده باقی بماند.
واقعیت این است که جاده ۲۶۰ کیلومتری تبریز – بازرگان حدود ۱۰۰ سال پیش احداث شده و تغییرات عمده عمرانی نیز در این مسیر دیده نمی شود، ولی مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و اتحادیه اروپا توسعه قابل توجهی پیدا کرده و مسئولان باید جوابگوی این بی توجهی باشند.فرماندار ماکو با بیان اینکه هم اکنون مرزهای ایران با ترکیه با چند استان مهم ترک همسایه است، گفت: ایقدر، آغوس، قارص، ارزروم، دوبایزید استانها و شهرهای مهم مرزی در جوار ایران بوده که دولت ترکیه آماده اجرای طرح اتوبان آنکارا- بازرگان است.حمید رضا احمدیان با اشاره به اینکه با اتصال آزاد راههای ترکیه به مرز بازرگان ایران و اتصال آزاد راه تهران- تبریز به بازرگان در آینده ای نه چندان دور شاهد تکمیل کریدور راههای اصلی مواصلاتی آسیا اروپا خواهیم بود، اظهار داشت: با احداث این طرح شاهد کاهش تصادفات مرگبار و ترافیک در این محور خواهیم بود.نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت جاده های شهرهای حوزه استحفاظی خود، گفت: در این میان محور بازرگان از اهمیت ترانزیتی و اقتصادی خاصی برخوردار بوده که متاسفانه وضعیت مطلوبی ندارد.محمد علیپور با اشاره به قدمت مرز بازرگان و اهمیت این مرز زمینی در مرز ایران و ترکیه و در واقع دروازه اتصال بودن ایران به اتحادیه اروپا، اظهار داشت: این در حالی است که حتی یک کیلومتر بزرگراه و آزادراه در مسیر این مرز وجود نداشته و طرح آزادراه تبریز- بازرگان نیز عملیاتی نمی شود.
معاون راهسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه طرحی به نام آزاد راه تبریز- بازرگان در حوزه استحفاظی استان در حال اجرا نیست، گفت: بلکه مطالعات احداث ۱۳۰ کیلومتر آزادراه انجام شده و مقرر است منطقه آزاد تجاری با مشارکت دولت نسبت به اجرای این طرح اقدام کند.
ارسلان شکری با اعلام اینکه این محور یکی از سرشاخه های اصلی کریدور شرق به غرب محسوب می شود، اظهار داشت: همچنین دروازه ورود ایران و کشورهای آسیایی به اتحادیه اروپا بوده ولی متاسفانه به علت عبور خودروهای ترانزیتی و استاندارد نبودن جاده شاهد تصادفات و ترافیک هستیم.آزادراه تبریز بازرگان از جمله طرح های راهبردی کشور در حوزه راه سازی است که با اجرا و بهره برداری از آن ، مسیر حدود ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مرز ترکیه به صورت آزادراه درمی آید.به عقیده کارشناسان اقتصادی با اجرای این طرح، گام مهمی در راستای توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی برداشته شده و بستر مناسبی برای گسترش ترانزیت کالا از طریق کشورمان به کشورهای منطقه فراهم می شود. شهر بازرگان که یکی از شهرهای شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی است از طرف شمال در یک کیلومتری کشور ترکیه قرار دارد و از طرف شمال شرقی با جمهوری خود مختار نخجوان مرز مشترک دارد .
قرار گرفتن منطقه آزاد تجاری ماکو ،شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه و منطقه آزاد ارس درمجاورت این آزاد راه اهمیت خاصی به این محور بخشیده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 3