رييس مجلس جمهوري آذربايجان در اروميه :

باکو به دنبال افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان غربی است

باکو به دنبال افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان غربی است

گروه خبر: رییس مجلس جمهوری آذربایجان گفت: این کشور به دنبال تقویت روابط و افزایش مبادلات اقتصادی با ایران به ویژه استان هایی نظیر آذربایجان غربی است.
به گزارش آرازآذربایجان ، اکتای اسداف در بدو ورود به ارومیه افزود: افزایش مبادلات تجاری و صنعتی بین آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان مهمترین هدف این سفر به شمار می رود. وی اضافه کرد: در این سفر یک روزه با مسوولان اقتصادی آذربایجان غربی دیدارهای دوجانبه ای جهت ارتقای سطح همکاری ها در زمینه های مختلف خواهیم داشت. »اکتای اسداف« و هیات همراه وی پس از ورود به ارومیه در کارخانه مارال صنعت و فاز توسعه آن حضور می یابند و از ظرفیت های این بنگاه اقتصادی بازدید می کنند.رییس مجلس ملی جمهوری‌ آذربایجان با مقامات بلندپایه ایران از جمله همتای ایرانی خود و دکتر روحانی دیدار و از توسعه روابط سیاسی ۲ کشور ابراز خرسندی کرد. اگرچه توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره مورد تأکید روسای جمهوری ۲ کشور قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد این کشورهای دوست و همسایه هنوز تا رسیدن به نقطه عطف دوجانبه فاصله دارند.طی پنج سال گذشته رؤسای ‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان ۱۲ بار با یکدیگر دیدار و گفت ‌و گو داشته‌اند و نتیجه آن توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های فی‌ مابین بوده و اکنون روابط تهران – باکو کُند ولی با شیب ملایمی رو به بالاست. ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از منابع انرژی‌ دریای خزر، تصمیم برد – برد و مهمی مبنی ‌بر فعالیت مشترک در این حوزه اتخاذ کردند که تسریع در اجرای آن به نفع ۲ کشور خواهد بود و همکاری های مشترک روابط اقتصادی کشورها را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
جمهوری آذربایجان به ‌خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران به شمار می رود و از زمان استقلال این کشور نیز روابط بسیار خوبی میان ۲ کشور برقرار بوده است.
همچنین استاندار آذربایجان غربی گفت:استان آذربایجان غربی آماده توسعه روابط با جمهوری آذربایجان در بخش‌های مختلف است. محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در نشست مشترک با رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت:استان آذربایجان غربی آماده توسعه روابط با جمهوری آذربایجان در بخش‌های مختلف است. شهریاری با اشاره به اینکه همکاری‌های دوجانبه ایران و آذربایجان رو به گسترش است افزود: در تمام زمینه هاجدای از همکاری‌های بین المللی در سازمان‌های بین المللی در منطقه هم می‌توانیم همکاری‌ها را توسعه دهیم در قالب سازمان اکو قطعا گسترش روابط دو کشور باعث گسترش روابط استان با آذربایجان هم خواهد شد. وی افزود:توانایی‌های کشاورزی و پزشکی آذربایجان‌غربی میتواند روابط اقتصادی و توریسم این منطقه و آذربایجان را گسترش دهد. شهریاری افزود:ایران همواره در مقاطع حساس تاریخی از جمله جنگ قره باغ در کنار آذربایجان بوده و پیوندهای مستحکم فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. استاندار آذربایجان غربی افزود:از ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک استقبال می‌کنیم.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان‌ گفت: افزایش مبادلات تجاری بین استان آذربایجان‌غربی و کشور جمهوری آذربایجان هدف سفر رئیس مجلس ملی آذربایجان است.
جواد جهانگیرزاده اظهارداشت: سفر یک روزه» اکنا اسد اف« رئیس مجلس ملی آذربایجان به آذربایجان غربی با هدف افزایش مبادلات تجاری بین استان آذربایجان‌غربی و کشور جمهوری آذربایجان است که امیدواریم به تفاهمات خوبی برسیم.وی با اشاره به برنامه‌های کاری رئیس مجلس ملی آذربایجان در استان آذربایجان‌غربی افزود: اکنا اسد اف رئیس مجلس ملی آذربایجان در راس یک هیات پارلمانی در این سفر یک روزه از کارخانه صنعتی مارال صنعت ارومیه بازدید و نشستی با هیات عالی رتبه اقتصادی و تجاری استان آذربایجان‌غربی،نشست با استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی به مدت دو روز به کشورمان سفر کرده و در این سفر علاوه بر دیدار، مذاکره و کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه کشورمان ملاقات و در آخرین روز سفر خود به ایران در ارومیه دیدارها و نشست‌هایی را برگزار وارومیه را به مقصد باکو ترک خواهد کرد.»اکتای اسداف« رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در راس یک هیات پارلمانی بنا به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی ازچهارم تا پنجم دی ماه به کشورمان سفر کرده است با استقبال محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی وارد ارومیه شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


5 − دو =