باید و نبایدهای تحقیق در ازدواج

باید و نبایدهای تحقیق در ازدواج

گروه خانواده و سلامت: ممکن است همان کسی که شما در نگاه اول فکر می‌کنید دقیقا همسر ایده‌آل‌تان است در نگاه دوم اینطوری به‌نظر نرسد.
در زمینه ازدواج، تمام مردها ادعای علامگی دهر دارند، بهتر است بعد از دیدن و پسندیدن و یک دل نه صد دل عاشق شدن، یک مهلتی هم به خانواده بدهید تا بهتان بگویند این کفشی که شما با خودتان برداشته‌اید آورده‌اید خانه، اصلا مال سیندرلاست یا مال خواهرهای حسودش!
زمان تحقیق برای خانواده پسر قبل از جلسه اول خواستگاری است. باید شناخت کلی درباره دختر مورد نظر کسب شود تا در جلسه خواستگاری با دیدن اولین مورد مخالف خواستشان عقب ننشینند. برای خانواده عروس هم زمان مناسب تحقیق بعد از جلسه اول تا شب قبل از عقد است. حداقل باید ۲ تا سه ماه تحقیق، رفت و آمد و آشنایی اولیه طول بکشد و در این زمان نیازی نیست که اقوام از مساله خواستگاری با خبر باشند. چون ممکن است در صورت مشاهده موارد منفی، از شرم این که همه فامیل خبردار شده اند خودتان را مجبور به موافقت با این ازدواج کنید.
*از کی بپرسیم؟
چند منبع مهم برای تحقیق قبل از ازدواج وجود دارد، ۲منبع بستگان سببی و نسبی هستند که باید بعد از جلسه خواستگاری بروید سراغشان و دوستان و همکاران و همکلاس ها، همسایگان و واسطه ها، منابع دیگر اطلاعات دادن هستند. هنگام تحقیق از فرد مورد نظرتان، طوری سوال بپرسید که بیشترین اطلاعات دستگیرتان شود. سوالی نپرسید که جوابش یک کلمه‌ای (بله/ خیر) باشد. سوالاتی که باید بپرسید، در دو سطح است: واقعیات بیرونی، خلق و خو. واقعیات بیرونی مثل: سر کار می رود یا نه؟ شهرت خانواده در محل به چیست؟ دست به خرج هستند یا مقتصد؟ و… یعنی مواردی که دیگران می توانند به چشم ببینند. وقتی از همسایه‌ها راجع به طرف مقابل تحقیق می‌کنید، مواظب باشید که جزئیات خواستگاری و ارتباط با آنها را بر ملا نکنید؛ چون ممکن است همسایه‌ها سوگیری کنند یا بعداً مزاحمت ایجاد کنند. خلق و خو را باید از اقوام و دوستان نزدیک جویا شوید: در چه مواردی عصبانیتش را دیده اید؟ چقدر در مهمانی ها شرکت می کند؟ چه خصوصیت مثبت و منفی ای دارد و…
یک نکته مهم که باید در نظر داشته باشید این است که اگر فردی که از او تحقیق می کنید، نگران بود که با صحبت کردن درباره موضوع، غیبت کرده یا چهره فردی را نزد شما خراب کرده است به او بگویید که در تحقیق ازدواج، غیبت معنا ندارد و وظیفه شرعی و اخلاقی تحقیق شونده است که حقایقی را که می داند به تحقیق کننده بازگو کند. نکته بعدی این که، از هر کسی که سوال پرسیدید تقاضا کنید نفر دیگری را برای تحقیق و پرس و جوی شما فراهم کند.هنوز هم در محله‌های سنتی و مرکزی شهر خانواده‌ها را از مساجد و معتمدین پرس‌و‌جو می‌کنند و اطلاعات دختر و پسر با جزئیات شرایط اجتماعی و خانوادگی‌اش طوری در اختیار محققین قرار می‌گیرد که ارزش و شخصیت خانواده عروس یا داماد محفوظ بماند.
*کجا برویم؟
هنوز هم در محله‌های سنتی و مرکزی شهر خانواده‌ها را از مساجد و معتمدین پرس‌و‌جو می‌کنند و اطلاعات دختر و پسر فلانی و فلان شخص با جزئیات شرایط اجتماعی و خانوادگی‌اش طوری در اختیار محققین قرار می‌گیرد که ارزش و شخصیت خانواده عروس یا داماد محفوظ بماند.
پس اگر برای تحقیق به چنین محله‌هایی می‌روید حتما سراغ افراد قدیمی یا روحانی یا خادم مسجد بروید تا ببینید آن فرد یا خانواده اهل منبر و حسینیه و اعتقادات مذهبی هستند یا نه. ضمن اینکه فکر کنید گروهی برای تحقیق درباره خواهر و برادر خودتان آمده‌اند؛ دوست دارید آنها چگونه پرس‌وجو بکند؟ سعی کنید براساس محله‌ای که به تحقیق می‌روید خودتان را وفق بدهید و آداب و شئون تحقیق را رعایت کنید. همچنین این موضوع گوشه ذهنتان باشد که هر چقدر برای شما و خانواده‌تان آبرو و این چیزها مهم است برای دختر یا پسر مورد تحقیق و خانواده‌اش هم‌ این موضوع‌ها اهمیت دارند.
*سرسری نگیرید
بخشی از اطلاعات تحقیق شما از طریق آزمایش های پزشکی تامین می شود. آزمایش های اعتیاد، بیماری های خاص و تناسب های ژنتیکی ضرورتی است که باید در نظر داشته باشید. اما وقتش بعد از خواستگاری است. »مشاوره ازدواج« هم قدم دیگری است که باید قبل از پایان دادن به تحقیقاتتان بردارید. در واقع تحقیق از دیگران مقدمه ای است تا شما به این مرحله برسید و در نهایت با نظر و تایید یک روانشناس آگاه، با تجربه و عادل تصمیم نهایی را بگیرید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = دوازده