- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -
باید نگاه استراتژیک و برنامه محور به حوزه حمل و نقل عمومی ایجاد شود
Posted By admin On شهریور ۲۷, ۱۳۹۲ @ ۴:۳۸ ق.ظ In اقتصادی,نقده | No Comments
گروه خبر: نماینده مردم نقده در مجلس بر نگاه استراتژیک و نگاه برنامه محور نسبت به حوزه حمل و نقل تأکید کرد و گفت: باید در این مسیر برنامهها کاملا بلند مدت باشد.
حسین زاده نماینده مردم شریف نقده اشنویه، محمدیار و نالوس در گفتوگویی در خصوص حوادث اخیر اتوبان تهران قم، گفت: امیدواریم میزان خسارات جانی و مالی در کشور ما به حداقل برسد تا به آن ارزشهای اساسی که مبنای توسعه پایدار است که همانا حفظ جان انسانهاست دست یابیم. وی با اشاره به این که کمیسیون عمران مجلس موظف است تا پیگیریهای لازم را در خصوص حادثه اخیر به عمل آورد افزود: بلافاصله پس از اعلام موضوع به کمیسیون موظف شدیم تا در محل حادثه حضور پیدا کنیم و اتوبوس سانحه دیده را مورد بازدید قرار دادیم و در نهایت یک کارگروهی را در استانداریها تشکیل دادیم تا وضعیت و چند و چون رسیدگی به مجروحان و انتقال افرادی که جان خود را از دست دادهاند مورد بررسی قرار دهیم. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما به دنبال کالبدشکافی موضوع هستیم ادامه داد: حضور در این کارگروهها به منزله این نیست که میتوانیم جلوی حوادث این چنینی را بگیریم اما باید یک سری اطلاعات و ارقام دقیقی را در خصوص علل وقوع حادثه اخیر تهران قم در دست داشته باشیم. نماینده مردم شریف نقده، اشنویه، محمدیار و نالوس با بیان این که هر یک از تصادفات و سوانح کشور علل خاص خود را دارد گفت: وقتی میتوانیم موفق عمل کنیم که میزان خسارت جانی و مالی را در تصادفات جادهای کاهش دهیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در حادثه اخیر چه علل مورد کشف قرار گرفته است افزود: در حال حاضر آن چه که برای ما مسجل است نقص فنی خودرو به حساب میآید. وی با بیان این که در حین مطالعه یک تصادف ماتریسی ترسیم میشود که در آن شرایط انسان محیط و وسیله نقلیه لحاظ میشود خاطر نشان ساخت: باید به بررسی حادثه قبل از وقوع، حین وقوع و قبل از آن پرداخت. حسینزاده با اشاره به این که در کمیسیونهای کاری که تشکیل شده به این حادثه با نگاه کلی مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از جلسات ما به ۳۱ شهریور ماه واگذار شده است که در آن دستگاههای اجرایی ذیربط، استانداری، مدیریت بحران، هلال احمر، راه و شهرسازی و سازمانهای مختلف دیگر گزارشات خود را ارائه خواهند داد بنابراین در آن جلسه به نتیجه خواهیم رسید که علت واقعی بروز حادثه اخیر چه بوده است. نماینده مردم نقده و اشنویه با اشاره به این که براساس گزارشات موجود تا به این لحظه بحث نقص فنی خودرو، مقاومت و استحکام آن در حین وقوع احتراق مطرح است اظهار داشت: پس از برخورد دو خودرو مجددا برخورد دیگری با گاردریل شانه صورت گرفت که موجبات تشدید حادثه را فراهم کرد. عضو هیئت رئیسه فراکسیون زاگرس مجلس شورای اسلامی گفت: هر یک از عوامل خودرو ساز، خودرو، انه گاردریل همگی اینها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. مهندس حسین زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه خواسته دیگری از اتوبوس اسکانیا دارید اظهار داشت: در حال حاضر آمار جهانی به این صورت است که در روز چیزی حدود سه هزار نفر جان خود را در حوادث جادهای از دست میدهند به گونهای که بسیاری از کشورها با یک نگاه هدفمند و برنامه ریزی شده به این قضیه نگاه میکنند. ما نیز برای خود برنامههای چهارگانهای را تعریف کردهایم که براساس آن باید تعداد تلفات جادهای به زیر ۱۵ هزار نفر برسد وی ادامه داد : در حال حاضر ما یک کاهش ۳ الی ۴ هزار نفری را نسبت به سنوات گذشته شاهد هستیم که چیزی در حدود ۲۲ هزار نفر عنوان میشود اما این آمار غیرقابل قبولی است به گونهای که آمار بالایی به حساب میآید. نماینده مردم در مجلس با اشاره به این که برخی از کشورها به این قضیه نگاه استراتژیک بلند مدتی دارند افزود: مثلا استرالیا سال ۱۹۹۷ را پایه و اساس خود قرار داده به گونهای که باید در سال ۲۰۰۵ آمار تصادفاتش به ده درصد کاهش برسد. بحث اصلی ما در حوزه نظارت است گفت: باید در جهت رفع ایرادات موجود گامهای اساسی برداشته شود تا مشکلات و موانع موجود کمتر شود. حسینزاده با اشاره به این که در بسیاری از کشورهای جهان وقتی سیستم حمل و نقل به خصوص سواره دچار ایراد و اشکالی میشود به آنها اجازه تردد داده نمیشود افزود: باید گامهای اساسی و مسئولانهای را در راستای این موضوع برداریم.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که باید به کمیسیونها و کمیتههای انسانی بهای اساسی داده شود تا خروجی مطلوبی را از آنها شاهد باشیم خاطر نشان ساخت: هر تصادفی هزینههای اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه به بار میآورد. اگر مدیریت اساسی در این حوزه اعمال شود هزینههای اقتصادی که چیزی حدود یک الی دو درصد را نخواهیم داشت گفت: باید سوانح و تصادفات جادهای را در حوزه بهداشت عمومی هم مورد توجه قرار دهیم یعنی به گونهای باشد که تمام علوم دیگر شامل علوم پزشکی و اقتصادی در آن نگاه کارشناسانهای را داشته باشد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جای حوزه عمران در حمل و نقل کجاست افزود: در خصوص حوزه عمران و به تبع آن در تمام حوزههای کشور دچار مشکلات عدیدهای هستیم به گونهای که بودجه سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که چیزی حدود ۱۳ درصد این بودجه تخصیص پیدا کرده است و توانست وارد عملیاتهای عمرانی کشور شود. اگر ما براساس اولویت بندی پیش برویم بسیاری از مشکلات اساسی کشور حل خواهد شد خاطر نشان ساخت: اگر در حوزه حمل و نقل عمومی تمرکز سرمایه داری را وارد کنیم و حمل و نقل انبوه را مورد هدف قرار دهیم خواهیم توانست بخشهایی از مشکلات موجود کشور را حل کنیم. وی با تاکید بر نگاه استراتژیک و نگاه برنامه محور نسبت به قضایای اخیر اظهار داشت: باید در این مسیر برنامهها کاملا بلند مدت باشد.
Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir
URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%af-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%aa%da%98%d9%8a%da%a9-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%ad%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%ad%d9%88/
Click here to print.
Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.