- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

باید جوابگوی سرخوردگی دختران تحصیل_کرده بود

Posted By admin On آبان ۱۶, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۱۷ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه خبر: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دختران تحصیلکرده بسیاری آماده اشتغال و خدمت به جامعه هستند و ما باید جوابگوی سرخوردگی پاسخ ندادن به این انتظار باشیم.
شهیندخت مولاوردی در جمع زنان نخبه آذربایجان غربی افزود: با توجه به سرمایه_گذاری_های انجام شده در زمینه آموزش و تحصیل دختران، هم اکنون بسیاری از دختران تحصیلکرده کشور آماده اشتغال و کار در جامعه هستند و به نظر می رسد که به علت نبود فرصت_های اشتغال تنها راه پیش روی آنها ادامه تحصیل است.
وی مشکلات دختران روستایی را دو چندان عنوان کرد و ادامه داد: روستاها به علت مهاجرت و گسترش شهرنشینی خالی از مرد و پسر شده و دختران روستایی با مساله نوظهوری به نام بازماندگی از ازدواج رو به رو هستند.
وی اظهار کرد: هم اکنون شاهد افسردگی در دختران به علت های مختلف و مهمتر از همه بیکاری هستیم که موجب گرایش آنها به سوی اعتیاد شده است.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۳ سال رسیده و بیشتر معتادان مواد صنعتی و روانگردان مصرف می کنند و این زنگ خطری برای جامعه زنان کشور محسوب می شود.
مولاوردی اضافه کرد: دختران روستایی اغلب تحصیلکرده هستند و دختران بازمانده از تحصیل نیز شناسایی شده اند و ما پیگیر امر تحصیل آنها از طریق دستگاه های مرتبط هستیم.
وی گفت: در ضرورت مشارکت زنان در جامعه و بهره مندی از توانمندی های زنان دو رویکرد را در جامعه دیده می شود که یکی حضور زنان در تصمیم گیری ها و مسیر قدرت را رد کرده و نقش اصلی را برای زنان نقش مادری و همسری می_داند .
کسی مخالف آن نیست و دیگری رویکردی است که پیشرفت و توسعه کشور را منوط به حضور بانوان می داند و خود نظام اسلامی هم بر این باور صحه گذاشته است و در پی آن بسیاری از زنان ما توانمند شده اند.
وی درباره موضع معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره ورود بانوان به ورزشگاه ها نیز گفت: وقتی معاونت به موضوعی می پردازد، نمی_تواند به این معنی باشد که ما تمامی کارها و فعالیت های خود را تعطیل کرده و فقط به این موضوع متمرکز شده ایم.
مولاوردی اضافه کرد: مسایلی در جامعه مطرح می شود که به نظر می رسد معاونت باید ورود پیدا کند و گاهی اوقات نیز با شیطنت های رسانه ای خاصی مواجه می شویم که در این قضیه هم روزنامه ای خاص که اغلب این ماموریت را دارد شیطنت هایی کرد که منجر به آن واکنش ها در زمان برگزاری مسابقات والیبال جام جهانی شد.
وی اظهار کرد: حرف اصلی ما این بود که بعد از ۳۶ سال ما توان تعیین ساز و کار لازم برای برگزاری مناسب و در چارچوب ملاحظات شرعی و قانونی مسابقات والیبال با حضور زنان و دختران علاقه مند داریم.
مولاوردی افزود: با این کار هم خواسته های این گروه برآورده می شد و هم نگرانی های افرادی که آن را خلاف شرع می دانند، برطرف می شد که در این کار شیطنت شد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما نمی گوییم درها را بدون قید و شرط و تمهدیات لازم باز کنیم و در سالن های ورزشی تفاقات خاصی بیفتد.وی در خصوص نحوه و قوانین خروج بانوان از کشور نیز اظهار کرد: در مورد موضوع خروج زنان از کشور نیز مساله طوری بیان شد که گویا می خواهیم قانون را تغییر دهیم در حالی که این گونه نبود و ما ۱۱ هزار نامه در این زمینه دریافت کردیم.مولاوردی درباره فرهنگ حجاب و عفاف نیز گفت: ما باید در توسعه امنیت فرهنگی که از شعارهای ریاست جمهور بود، پیشنهادهای خود را در راستای اصلاح و بازنگری قانون و راهکارهای گسترش حجاب و عفاف ارائه کردیم.
وی افزود: در این زمینه نیاز به بازنگری احساس می شود.
*تلاش برای تحکیم بنیاد خانواده در راس فعالیت‌ها قرار گیرد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: تلاش برای تحکیم بنیاد خانواده باید در راس فعالیت‌های همه دستگاه‌ها قرار گیرد.
شهلا تاجفر در این اظهار داشت: تلاش برای ارتقای جایگاه زن و تحکیم نهاد خانواده باید در راس امور قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای موجود مانند مناطق مختلف کشورمان زنان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، افزود: بنابراین باید به همان میزان در عمران، سازندگی، فعالیت‌ها و … ایفای نقش کرده و به معنای واقعی کلمه نقش آفرین باشند.
این مسئول با اظهار اینکه به دنبال فراهم شدن بسترهای مورد نیاز در جامعه همچنین جدیت و پشتکار بانوان در زمینه‌های مختلف حضور و تاثیرگذاری این قشر از جامعه را شاهد هستیم اضافه کرد: در استان ۶۱ نفر دهیار و ۲۲ نفر عضو شورای اسلامی شهر وجود دارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با اظهار اینکه زنان در شورای اسلامی روستا، فعالیت‌های اقتصادی و متکی بر تعاونی‌‌ها و … نیز ایفای نقش می‌کنند، گفت همچنین زنان زیادی از استان به فیض شهادت و جانبازی نائل آمده‌اند.
تاجفر با اظهار اینکه برای رشد و بالندگی جامعه زنان استان در طول سال و از زمان قبول مسئولیت تاکنون اقدامات زیادی صورت پذیرفته است خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا با هدف استفاده از نصایح و راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه در استان با حجت‌الاسلام قریشی دیدار داشته‌ایم.
این فعال جامعه زنان در آذربایجان غربی در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج، تهیه اولویت‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های بازآموزی مربیان پرورش مدارس مقاطع مختلف تحصیلی، راه‌اندازی فروشگاه محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب را از جمله اقدامات این مجموعه برشمرد.
وی در ادامه افتتاح کارگاه آموزشی گوهر تراشی، راه‌اندازی بازارچه خوداشتغالی زنان، معرفی هنرمندان به جشنواره روز روستای تهران، شرکت در نمایشگاه میراث فرهنگی ناملموس و برپایی همایش‌های تخصصی را مورد اشاره قرار داد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت: بانوان به ویژه جامعه زنان استان به معنای واقعی کلمه توانمند بوده و تحصیلات تکمیلی را پشت‌ سر گذاشته‌اند بنابراین از آمادگی کافی برای حضور در عرصه‌های گوناگون برخوردار هستند.
*سهم ۳ درصد معلولان در استخدام رعایت نمی‌شود
نماینده جامعه معلولان آذربایجان غربی گفت متاسفانه قانون سهم ۳ درصد معلولان از استخدام‌ها در آذربایجان غربی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
پروین پورجبار در همین نشست زنان فرهیخته و نخبه آذربایجان غربی با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه ماده قانونی سهم سه درصد معلولان از استخدام در استان ما مغفول مانده است.
وی با اشاره به اینکه اشتغال جامعه معلولان استان همچنین استخدام آنها در دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: باید متناسب با توانایی، شایستگی و تحصیلات‌شان در عرصه‌‌های گوناگون به کارگیری شوند.
این مسئول با ابراز تاسف از اینکه در استان ما قانون سهم سه درصد معلولان در استخدام دستگاه‌های دولتی مغفول مانده است، گفت: سال گذشته فقط ۱۰ نفر از امکان اشتغال در ادارات استان بهره‌مند شده‌اند، حال آنکه بین این قشر افراد تحصیلکرده زیادی وجود دارد.
نماینده جامعه معلولان آذربایجان غربی ضمن اشاره به هزینه‌های سنگین نگهداری معلولان برای خانواده‌ها و سازمان بهزیستی، اضافه کرد: متاسفانه در ماه‌‌های اخیر درخواست‌‌های نگهداری معلولان و سالمندان در بهزیستی افزایش یافته است.
پورجبار مشکل ایاب و ذهاب معلولان، نبود خودروهای مناسب برای این قشر از جامعه جهت رفت و آمد، عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری و معابر عمومی را مطرح کرد، بیان داشت: برای این قبیل مسائل باید منابع مالی مناسب تخصیص پیدا کند.
*راه‌اندازی شورای بانوان بازرگان در ارومیه
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ارومیه گفت: راه‌اندازی شورای بانوان بازرگان در ارومیه با جدیت دنبال می‌شود.
فاطمه قنبرپورنیز درادامه نشست بانوان نخبه و فرهیخته آذربایجان غربی با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: مجوزهای مورد نیاز برای راه‌اندازی شورای بانوان بازرگان ارومیه اخذ شده است.
وی با اشاره به اینکه با همکاری مقام عالی استان همچنین مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی مجوزهای مورد نیاز در این زمینه اخذ شده است، خاطرنشان کرد: به تدریج شورای بانوان بازرگان در ارومیه فعالیت خود را آغاز می‌کند.
این مسئول با اظهار اینکه باید بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز جهت حضور موثر و چشمگیر بانوان در عرصه‌های اقتصادی به بهترین شکل ممکن توسط مسئولان فراهم شود، ادامه داد: خوشبختانه بانوان از قابلیت و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند.
قنبرپور به ارائه خدمات مشاوره‌ای و آمادگی خود جهت گسترش فعالیت بانوان در این زمینه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش دامنه همکاری‌ها می‌توان به موفقیت بانوان در عرصه تجارت هم دست پیدا کرد.
*حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مشکلات آنها را حل نمی‌کند
مسئول بسیج جامعه بانوان سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: حضور زنان جوان و دختران در ورزشگاه‌ها و کنار ورزشکاران هیچ یک از مشکلات این قشر از جامعه را حل نمی‌کند.
لیلا سپهری نیز درادامه نشست اظهار داشت: باید در راستای رفع مشکلات جامعه زنان به راه‌های اساسی‌تر توجه شود.
وی در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور اقشار مختلف مردم در آئین راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار، افزود: ملت ما با حضور حماسی خود در راهپیمایی با شکوه ۱۳ آبان ماه باری دیگر از سیاست‌های خصمانه آمریکا اعلام انزجار کردند.
این مسئول فرا رسیدن ایام محرم را تسلیت گفت و بیان داشت: این ایام مقارن با زمانی است که حضرت زینب (س) دوران اسارت خود را سپری می‌کردند، تا پیام اصلی نهضت عاشورا را به گوش جهانیان برسانندسپهری پیام رهبری به کنگره ۷ هزار زن شهیده مبنی بر »زنان شهیده زنان بزرگی بودند که تعریف جدید از زن و مرد به شرق و غرب ارائه کردند.
زن در تعریف غالبا شرقی عنصری در حاشیه، بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیت وی می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است معرفی شد شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند الگوی سوم زن، نه شرقی و نه غربی است، زن مسلمان ایران نقش جدیدی از زنان پیش چشم زنان جهان گشوده و ثابت کرد می‌توان زن بود عفیف بود، محجبه بود، شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود« را قرائت کرد.
این مسئول خلاء جامعه کنونی را معنویت و اخلاق عنوان کرد، افزود: غرب به ظلم و زیر پا گذاشتن اخلاق و فطرت زن را به نهایت رسانده نباید مسیری که غرب طی کرده است، این راه اشتباه را ما نیز طی کرده و به جامعه بانوان این مسیرها را پیشنهاد کنیم.
مسئول بسیج جامعه بانوان سپاه شهدای آذربایجان_غربی گفت: فرهنگ کشورهای غربی به معنای واقعی کلمه فرهنگ برهنگی، سوءاستفاده به اشکال مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی از زنان، ظلم نسبت به زنان در خانواده، ظاهرسازی فقدان امنیت کافی برای متبلور شدن استعدادهای زنان همچنین سستی نهاد خانواده را شامل می‌شود.
وی با اظهار به اینکه زنان بسیجی آذربایجان غربی به عنوان فراگیرترین نهاد مردمی مطالبات خود را تا زمان تحقق یافتن به طور کامل دنبال می‌کنند. گفت: قرار دادن مرجعیت تام نظام فکری و فرمایشات رهبری انقلاب در مسائل زنان و خانواده، ایجاد وحدت فکری و نگاه جامع به روش‌های موجود در زمینه حل مسائل زنان با هدف تحقق یافتن مدیریت باثبات و کارآمد با نگاه اسلامی ضروری است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%af-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8%da%af%d9%88%d9%8a-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%da%af%d9%8a-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%d9%8a%d9%84_%da%a9%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.