نماينده مردم نقده در مجلس :

باید تخطی از قوانین زیست محیطی در پروژه‌های کلان مشخص شود

باید تخطی از قوانین زیست محیطی در پروژه‌های کلان مشخص شود

گروه خبر: نایب رئیس فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: محیط زیست باید در همه کلان پروژه هایی که در ۱۰ سال گذشته ساخته شده بازنگری کرده تا در خطوط تخطی از قوانین زیست محیطی مشخص شود.
عبدالکریم حسین‌زاده در خصوص لزوم پیوست زیست محیطی برای پروژه ها عمرانی گفت: در همه کشورهای توسعه یافته پیوست بررسی اثرات زیست محیطی پروژه های عمرانی متمم پروژه ها بوده و تاثیرات پیرامونی آن را در پروژه ها مورد سنجش قرار می گیرد.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این اقدامات دو هدف اساسی پیشگیری از اثرات زیست محیطی و در نظر گرفتن تمهیداتی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی در حوزه پیرامونی یا اکولوژیکی انجام می گیرد که نمونه های بارز آن نیز اکوسیستم های وسیع در کشورمان همچون سواحل دریای خزر، سواحل خلیج فارس و پیرامون دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی یا نفتی متعدد اثرات زیست محیطی خود را در دراز مدت در طبیعت بر جای می گذارند تصریح کرد: در این زمان است که اهمیت بررسی اثرات زیست محیطی پروژه ها اهمیت چندانی پیدا می کند.
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اگر امروز پیرامون دریاچه ارومیه را نگاه کنیم مشخص می شود که پیوست بررسی اثرات زیست محیطی هیچ یک از پروژه هایی که در محیط پیرامونی آن اجرا شده و یا در حال اجراست، موجود نیست که به عنوان مثال می توان به جاده ای که روی دریاچه ارومیه ساخته شده و دکل های بتونی که در داخل دریاچه فرو رفته است اشاره کرد.
وی ادامه داد:همچنین صنایع پیرامونی که در امتداد دریاچه احداث شده است و حتی پروژه ها و سدهایی که ساخته شده است، فاقد پیوست بررسی اثرات زیست محیطی است و در حال حاضر حدود ۹۲ سد بر روی دریاچه ارومیه ساخته شده یا در حال ساخت است و یا درباره احداث آن ها کار مطالعاتی شده است، این در حالی است که اگر از ابتدای امر اثرات زیست محیطی این پروژه ها بررسی می شد قاعدتا دریاچه ارومیه وضعیت کنونی خود را نداشت.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه این مشکلات، دال بر اهمیت وجود پیوند زیست محیطی برای پروژه هاست تصریح کرد: البته اهمیت پیوست زیست محیطی صرفا در تهیه آن نیست بلکه اهمیتش در تبدیل شدن آن به عنوان یک مانیفست برای عمل و اجرایی کردن آن است و این بسیار مهم تر است که در پیوست تهیه شده تمام ضوابط، حقوق مقررات و محدودیت ها رعایت شود درغیر این صورت این پیوست تنها به عنوان یک جزوه در کنار پروژه ها قرار می گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص خلاء وجود قانونی برای الزام دستگاهها به داشتن پیوند زیست محیطی در پروژه هایی که در دست دارند، گفت: به نظر می_رسد که این موضوع در برنامه پنجم توسعه آمده و در برنامه ششم نیز تکرار شده است که باید بر حسن اجرای آن نظارت شود، همچنین دستگاه_ها نباید با نفوذ خود این پیوست زیست محیطی را نا کارآمد کرده و از ضوابط عدول کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خانه ملت عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با طرح این پیشنهاد که در همه کلان پروژه هایی که در ۱۰ سال گذشته ساخته شده بازنگری مجددی صورت بگیرد، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید خطوط تخطی از بررسی اثرات زیست محیطی در پروژه ها را نشان بدهد و دستگاه قضایی با این تخطی ها برخورد قانونی قاطع و سریع داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 7