استاندار آذربايجان غربي:

باید با مشارکت مردم گامهای اساسی برای احیای دریاچه ارومیه برداریم

باید با مشارکت مردم گامهای اساسی برای احیای دریاچه  ارومیه برداریم

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم بخصوص کشاورزان برای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه گفت: باید با آگاهی بخشی و فراهم کردن زمینه های لازم برای مشارکت مردم در این طرح بتوانیم گام های اساسی و جدی برای احیای دریاچه ارومیه برداریم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سایت اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی ‘قربانعلی سعادت’ در نشست مشترک مسئولان شهرستان میاندوآب افزود: از سال های گذشته کشاورزی به عنوان محور توسعه استان تعریف شده و اکثریت نیروی کار استان نیز در این بخش مشغول بکار هستند، ولی کشاورزی استان علیرغم گذشت سالهای متمادی هنوز هم بر پایه کشاورزی سنتی که پاسخگوی نیازهای مربوط به اشتغال و درآمد نیست، استوار است که این مساله تبعات منفی و معضلاتی را برای استان بوجود آورده است و ضروی است به فکر اشتغال جایگزین و تغییر معیشت مردم در یک پروسه زمانی باشیم.
وی ادامه داد: کاهش شدید منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حفر چاههای غیرمجاز کشاورزی، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی به علت اجرای شیوه های آبیاری سنتی در اراضی و نهایتا خشک شدن دریاچه ارومیه، از جمله تبعات منفی توسعه بی رویه کشاورزی سنتی در استان است و دولت درصدد است با برنامه ریزی دقیق، جلوی پیشرفت این معضلات را بگیرد.
استاندار آذربایجان غربی، نجات دریاچه ارومیه را در اولویت کاری استان دانست و اضافه کرد: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع احساسی نیست، اگرچه عواطف و احساسات بسیاری از مردم و مسئولان را برانگیخته، اما باید به این نکته اذعان کرد که معضل دریاچه ارومیه یک بحران فرا منطقه ای و ملی است که در صورت خشک شدن تبعات منفی زیادی را در ابعاد مختلف بر ساکنان منطقه و استان های اطراف خواهد داشت.
سعادت همچنین به اجرای طرح نکاشت در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه که شامل شهرستانهای میاندوآب، شاهیندژ، بوکان، بناب و ملکان می شود اشاره کرد و افزود: احیای دریاچه ارومیه به زمان زیادی احتیاج دارد ولی برای اینکه این دریاچه در این مدت به صورت کلی خشک نشود، احتیاج به سرریز آب از کانالها به صورت سیلاب به قسمت اصلی دریاچه دارد که این طرح با صرفه جویی و جمع آوری و ذخیره آب پشت سد شهید کاظمی میسر خواهد بود و لازمه ذخیره آب در این سد نیز توقف عملیات کاشت در اراضی مشخص شده منطقه است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح نکاشت در اراضی مشخص شده حوضه آبریز دریاچه ارومیه، سه سال طول می کشد که در این طرح، دولت هزینه معیشت را مطابق با میزان محصول تولیدی به کشاورزانی که زمین خود را برای اجرای طرح واگذار کرده اند، می پردازد.سعادت با اشاره به این موضوع که قسمت اعظم این طرح در شهرستان میاندوآب اجرا می شود گفت: طرح نکاشت در میاندوآب حدود ۲۰۱۱۷ نفر زارع را در بر می گیرد که دولت هزینه اجاره سه ساله زمین های کشاورزی این زارعین را می پردازد و اجازه نمی دهد هیچ کشاورزی از قبل اجرای این طرح متضرر شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی برنامه های احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با فراهم ساختن شرایط مشارکت مردم در این طرح و ارائه آموزش های لازم به زارعین توسط مروجین کشاورزی در طول این سه سال، شاهد پیشرفت برنامه های نجات دریاچه ارومیه و تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی توسعه یافته خواهیم بود.
سعادت با اشاره به اجرای شیوه های آبیاری های نوین در سطح شهرستان میاندوآب نیز افزود: جهاد کشاورزی استان ۸۵ درصد هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغات را به صورت یارانه به کشاورزان می پردازد و ۱۵ درصد بقیه آن را خود کشاورز هزینه می کند.
استاندار آذربایجان غربی افزود: در این مدت سه ساله اجرای طرح نکاشت، زمین های کشاورزی زارعین از آنان اجاره و ضمن پرداخت هزینه اجاره به کشاورزان، آموزش های لازم برای ترویج کشاورزی مدرن نیز به آنان ارائه می شود.
وی ضمن تاکید بر مشارکت تمامی صاحبنظران و کارشناسان در اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه بخصوص در زمینه اجرای طرح نکاشت ادامه داد: باید مسئولان و مدیران شهرستان میاندوآب نیز به فکر کاهش آسیب های احتمالی این طرح باشند و پیشنهادات و نظرات خود را برای اجرای هرچه بهتر این طرح ارائه دهند.
وی همچنین با اعلام اینکه اجرای موفق طرح نکاشت در این دوره موجب تحول اساسی در روشهای نوین کشاورزی در منطقه می شود گفت: با استفاده از روشهای نوین آبیاری، اصلاح بذر اصلاح نهال و روشهای جدید کشت در این مدت علاوه بر افزایش بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی شاهد مصرف بهینه آب در این بخش خواهیم بود.
سعادت خاطرنشان کرد: اگر کشاورزی در این شهرستان و حتی در استان ارتقاء نیابد و از مرحله سنتی عبور نکند، نسل های جدید در این زمین ها مشغول به کار نخواهند شد و آن را رها خواهند کرد.
وی افزود: همچنین در راستای توسعه و ترویج کشاورزی مدرن مثل توسعه سایت های گلخانه ای، ترویج روش های هیدروپونیک و ارتقای کیفی محصولات باغی و کشاورزی، باید از ظرفیت و توانمندی شرکت های دانش بنیان فعال استان در زمینه کشاورزی بهره گرفت.
سعادت با اعلام تهیه طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در میاندوآب و ارائه آن به هیئت دولت در آینده نزدیک نیز اضافه کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در میاندوآب اثرات بسیار مثبتی خواهد داشت که با راه اندازی آن شاهد رشد و پیشرفت سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در شهرستان خواهیم بود.
استاندار آذربایجان غربی در پایان به تعطیلی ۱۲۴۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان نیز اشاره کرد و افزود: با تعطیل شدن این تعداد واحد تولیدی، شاهد بیکار شدن ۱۸ هزار نیروی کار در استان هستیم و لازم است برای حل این مشکل و فعالسازی دوباره این واحدها، تمام تلاش و توان خود را بکار گیریم.
در ادامه این جلسه، حاضران نقطه نظرات سوالات و مسائل و مشکلات مربوط به اجرای طرح نکاشت در برخی اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مطرح کردند.
در این مشست مشترک فرماندار میاندوآب نمایندگان مردم شهرستان های میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر میاندوآب حضور داشتند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه


هشت − = 7