گزارش//

بانک ها سد جدی برسر راه تولید و صنعت آذربایجان غربی

بانک ها سد جدی برسر راه تولید و صنعت آذربایجان غربی

صابر چهرقانی
گروه اقتصادی:تکاپوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در آذربایجان¬غربی در حالی دستاوردهای قابل توجهی را در پی داشته که همچنان چوب بانک¬های این استان لای چرخ تولید گیر کرده و گله مندی¬های استاندار و تولید کنندگان را به دنبال داشته است.
فرهنگ غالب کشاورزی و خدمات از یک سو و بهره مندی از مزیت های مرزی برای تجارت و گاه شغل های کاذب از سوی دیگر موجب شده است تا کوچک سازی صنایع به سکه رایج تولید در این استان تبدیل شود.
در این میان عده معدودی پی مشکلات تولید را به تن مالیده و در مسیر راه اندازی واحدهای صنعتی و رونق تولید گام نهاده اند و کسانی هم که قدم در این مسیر گذاشته اند، در تکاپو برای رسیدن به ظرفیت کامل تولید هستند. اگر از واحدهایی چون مارال صنعت، پگاه، پاکدیس، اروم آدا و چند واحد تولیدی دیگر فاکتور بگیریم، دیگر بنگاه های تولیدی فعال در بخش صنعت یا ظرفیت تولید را پایین آورده اند یا اینکه عطای حضور در این بخش را به لقایش بخشیده اند تا سهم بخش صنعت در این استان همچنان ناچیز جلوه کند.
آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که در نوسان نرخ ارز در اواخر دولت دهم، با معضل رکود دست به گریبان شد و صاحبان صدها واحد و طرح صنعتی این استان به تدبیر دولت یازدهم در اقتصاد مقاومتی دل بسته اند.
فاصله داشتن از مرکز، بالا بودن هزینه تولید، نبود بازارهای تضمین شده برای فروش محصولات تولیدی، نبود سرمایه کافی در ابتدای راه اندازی، اعطای تسهیلات مختلف از بانک ها برای ادامه حیات و همچنین بدهکار بودن همیشگی به بانک به علت نامتناسب بودن درآمدها و هزینه ها از جمله مشکلات بخش تولید در آذربایجان غربی در سال های طولانی گذشته بوده است. در این میان بانک ها به عنوان تسهیل کننده کار شهروندان، اصحاب صنایع و همچنین کارآفرینان و فعالان بخش های مختلف، به یک سد جدی در بخش صنعت آذربایجان غربی تبدیل شده اند و هیچ گاه نتوانسته اند نقشی اساسی در توسعه صنعتی این استان ایفا کنند.
مسئولان بخش صنعت و برخی از مدیران صنعتی آذربایجان غربی نیز از همکاری نامناسب این بخش بسیار شاکی هستند و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی استاندار همچنان برخورد های سلیقه ای بانک ها را مانعی در مسیر تحقق اهداف این ستاد می داند.
استاندار آذربایجان غربی که یکی از منتقدان اصلی بانک ها در خصوص رفع موانع تولید است، در آخرین اظهار نظر خود با تاکید بر قانونمداری بانک ها گفت: بانک ها با هدف رونق بخش تولید در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی انعطاف پذیر باشند تا ستاد اقتصاد مقاومتی این استان در رفع موانع تولید موفق عمل کند.
قربانعلی سعادت افزود: به نظر می رسد که مدیران بانک ها نمی خواهند برای سرمایه گذاری بیشتر ریسک کنند و این امر می تواند مانع مهمی بر سر راه توسعه این استان باشد.
وی اضافه کرد: مدیران بانک های استان بهتر است متناسب با خواست مردم حرکت کنند و در این راستا باید از تجربه های دیگر استان های موفق به ویژه در حوزه اعطای تسهیلات به بخش تولید بهره مند شوند. وی با اشاره به اینکه بخش عمده منابع صرف شده بانک ها در حوزه رونق تولید مربوط به استمهال وام های پیشین توسط بانک هاست، تاکید کرد: بانک ها در مسیر اعطای وام های جدید در قالب مصوبه های کارگروه رفع موانع تولید حرکت کنند تا زمینه رونق روزافزون بخش صنعت و کشاورزی استان فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز گفت: از ابتدای صدور پروانه بهره برداری صنعتی در استان، ۲ هزار و ۸۸۰ واحد پروانه دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۸۰ پروانه در سال گذشته صادر شده است. جعفر صادق اسکندری، افزود: از این تعداد طبق پایش های صورت گرفته ۳۶۰ واحد به علت های مختلف به ویژه نبود توجیه تولید برچیده شده اند که با کم کردن این تعداد، رقم پروانه های بهره برداری فعال به ۲ هزار و ۵۲۰ واحد کاهش یافته است. وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۵۲۰ واحد دارای پروانه بهره برداری، یک هزار و ۲۴۵ واحد تولیدی غیرفعال هستند که دولت یازدهم برای این تعداد واحد، برنامه خروج از رکود و رفع موانع تولید را اجرایی کرده است.
وی اظهار کرد: در راستای قانون رفع موانع تولید در فاز نخست، ۴۲۴ واحد تولیدی برای بهبود وضعیت شناسایی شده است که با اتمام ساماندهی این تعداد، در فاز دوم نیز ۵۰۰ واحد دیگر شناسایی و ساماندهی می شوند. اسکندری همچنین از وجود یک هزار و ۸۰۰ طرح صنعتی برای تبدیل شدن به واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: طرح های دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و بالاتر، مورد توجه دولت قرار گرفته است.وی ادامه داد: ۷۵ درصد مشکلات واحدهای تولیدی مشکل دار در آذربایجان غربی، نقدینگی است که این امر نیز از خرید نقد این واحدها و فروش اعتباری آنها ناشی می شود و نشان دهنده وضعیت نامناسب بازار است.
وی با اشاره به اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان ۲۴۷ واحد تولیدی را احیا کرده است، گفت: امسال سهم این استان از طرح ملی رونق واحدهای تولیدی ۴۲۴ واحد با اختصاص پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تسهیلات است. جعفرصادق اسکندری با اشاره به اینکه تاکنون ۵۸ درصد اهداف این طرح ملی در آذربایجان غربی محقق شده است، افزود: با راه اندازی این واحدهای تولیدی در مجموع اشتغال ۶ هزار و ۸۶۴ نفر شامل یک هزار و ۳۶۴ شغل جدید و صیانت از اشتغال پنج هزار و ۵۰۰ نفر در این استان محقق شده است.
وی ادامه داد: امسال ۳۰ جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور استاندار آذربایجان غربی و بیش از ۷۰ جلسه کارشناسی در سطح این استان با حضور تولیدکنندگان تشکیل شده است. مدیرعامل کارخانه زاب سان که تولیدکننده بطری های شیشه ای سبک برای اولین بار در ایران لقب گرفته است به نبود نقدینگی این شرکت برای تولید اشاره کرد و گفت: این کارخانه در سال ۸۴ جواز تاسیس دریافت کرده ولی پس از آن با مشکلات زیادی در حوزه های زیرساختی و همراهی دستگاه های اجرایی مرتبط به ویژه شرکت شهرک های صنعتی استان رو به رو شده است. وی افزود: در آن زمان بدون اینکه شهرک صنعتی شماره ۳ ارومیه امکانات زیربنایی داشته باشد، زمین لازم به واحدها تحویل شد و ما نیز به امید تکمیل زیرساخت ها، امکانات تولید را در واحدها مستقر کردیم که البته همین امر موجب بروز مشکلات جدی در این کارخانه شد. وی اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات پیش رو، در سال ۸۸ با ساخت ۴۲ هزار مترمربع فضای مسقف و نصب ۶ هزار تن ماشین آلات کارخانه زاب سان به مرحله بهره برداری رسید ولی با این وجود، مشکلات زیرساختی و خدماتی در این شهرک همچنان پابرجا بود. مدیرعامل کارخانه زاب سان ارومیه با اشاره به اجرای طرح گازرسانی به شهرک صنعتی شماره ۳ این شهرستان در سال ۹۱ اظهار کرد: نبود نقدینگی و عدم اختصاص تسهیلات بانکی ۳۰۰ میلیارد ریالی که از سوی کارگروه رفع موانع تولید تصویب شده از سوی بانک های عامل با وجود تاکید مکرر مسئولان استانی مهمترین مشکل فعلی این کارخانه به شمار می رود. محسن جهان مهمانی اضافه کرد: در ماه های اخیر مسئولان بلندپایه کشوری از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی از این واحد تولیدی بازدید کرده اند ولی تاکنون مشکل اعطای تسهیلات از سوی بانک ها حل نشده است.
جهان مهمانی با تاکید بر اینکه وضعیت صنعت در آذربایجان غربی بحرانی است، ادامه داد: باید اتاق بحران در این خصوص در استان راه اندازی و پنجره واحدی برای پیگیری مشکلات این بخش ایجاد شود. وی تاکید کرد: با این وضع حمایتی بانک ها از صنعت آذربایجان غربی، نمی توان چشم انداز خوبی را برای این بخش در استان متصور شد. وی گفت: علاوه بر آن، برندسازی، تفکر توسعه صنعتی و نگاه حمایتی از صنایع مهمترین مواردی است که باید در بین مسئولان و مردم آذربایجان غربی رعایت شود تا بتوانیم زمینه حل مشکلات صنعت استان را فراهم کنیم.
یکی از مدیران پیشکسوت اقتصادی آذربایجان غربی نیز در خصوص مشکلات صنایع در این استان گفت: مشکل رکود در صنعت این استان معلول عوامل مختلف است که باید به همه آنها توجه شود. ابراهیم حق جو افزود: قوانین دست و نبود نسبت مناسب بین مصارف و منابع بانکی، تخصص و تجربه نداشتن مدیران واحدهای تولیدی به ویژه در حوزه بازاریابی و فروش و همچنین نبود تحلیل درست از وضع صنایع استان در کنار ضعف های مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با صنایع از جمله مشکلات بخش صنعت در آذربایجان غربی است.
وی با اشاره به اینکه قانون رفع موانع راه حل مفیدی برای حل مشکلات این بخش در کشور بوده است، اظهار کرد: در اجرای این قانون، مشکلات زیادی در استان وجود دارد که همکاری نکردن بانک ها بخشی از این مشکلات است. حق جو ادامه داد: در کنار اجرای قانون رفع موانع تولید، نگاه ویژه ای باید به بخش بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در بازارهای هدف داخلی و خارجی داشته باشیم تا روند درآمدزایی واحدها ارتقا یابد و مشکل جدیدی در آینده صنعت استان رخ ندهد. به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا ، بر اساس گفته های این افراد که در دل مشکلات اقتصادی و صنعتی آذربایجان غربی قرار دارند، وجود هماهنگی بیشتر بین قانون گذاران، مجریان، بانک ها، استفاده کنندگان و صاحبان کارخانه ها از جمله مواردی است که می تواند برای حل مشکلات راهکارهای خوبی را فراهم کند. علاوه بر این هماهنگی، باید احساس مسئولیت و ریسک پذیری برای بهبود وضعیت امروز و آینده صنعت آذربایجان غربی نیز مورد توجه مسئولان به ویژه مدیران بانکی قرار گیرد زیرا تا زمانی که ریسک پذیری لازم وجود نداشته باشد، امکان جهش غیرممکن خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = نُه