بالاخره رئیس جمهور از گرانی گوشت انتقاد کرد!

بالاخره رئیس جمهور از گرانی گوشت انتقاد کرد!

گروه جامعه: آمار‌ها نشان می‌دهند که در یک سال گذشته قیمت گوشت گوسفند و قیمت گوشت گاو رشد داشته است. در این یکسال که گوشت قرمز در اوج بود و تلاش‌های دولت برای کاهش آن به نتیجه نرسیده بود رئیس جمهور روحانی کمتر در مورد آن مصاحبه می‌کرد، اما به یکباره ایشان در مورخه ۱ مرداد ۱۳۹۸ با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی گفتند: در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است. پرسش این است که چرا رئیس جمهور به یکباره به یاد قیمت گوشت قرمز و واقعی نبودن آن افتادند؟
قیمت گوشت قرمز در یک سال گذشته با جهش‌های چشمگیری رو به رو بوده و می‌توان گفت: این قلم کالای خوراکی به طور کامل از سفره‌های مردم خارج شده است. آخرین آمار مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم اقلام خوراکی نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفند و قیمت گوشت گوساله و گاو در یک سال اخیر به ترتیب ۱۰۴ درصد و ۱۱۹ درصد رشد داشته است. دولت در یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری را برای کاهش قیمت گوشت قرمز انجام داده است از جمله اینکه در هفتم خرداد ماه سال گذشته و با آغاز اوج گیری قیمت گوشت قرمز، صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد یا در دی ماه سال گذشته واردات دام زنده از رومانی و همچنین گوشت قرمز از سایر کشور‌ها را آغاز کرد. این تلاش‌های دولت همان گونه که آمار‌ها پیرامون قیمت گوشت قرمز نشان می‌دهند شاید در بهترین حالت توانستند قیمت گوشت قرمز را در اوج ثابت نگه دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند که در یک سال گذشته و هنگامی که قیمت گوشت قرمز علیرغم تلاش‌های دولت در حال افزایش بود، رئیس جمهور روحانی کمتر در صحبت‌های خود به قیمت گوشت قرمز و گرانی آن اشاره می‌کرد، اما در مورخه ۱ مرداد ۱۳۹۸ به یکباره ایشان در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در مورد دام‌های وارداتی به کشور طی ماه‌های گذشته، اظهار داشتند: در مقطعی و بیشتر براساس شایعات مربوط به صادرات دام زنده از کشور، قیمت گوشت افزایش یافت، اما با وجود اقدامات خوبی که در زمینه واردات دام انجام شده، قیمت گوشت هنوز متعادل نیست. وی با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه درحال حاضر حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است، گفت: مشخص است که اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم.
حالا پرسش این است که چرا در یک سال گذشته رئیس جمهور کمتر به قیمت گوشت قرمز و گرانی آن اشاراتی را داشته اند و به یکباره به این موضوع ورود پیدا کرده و در صحبت‌های خود اعلام می‌کنند که در حال حاضر حداقل ۳۰درصد قیمت گوشت اضافه است؟
پاسخ این پرسش را می‌توان در نامه‌ای که به تازگی توسط دامداران و دامپروران به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد و توسط رئیس شورای تامین دام رسانه‌ای گردید، یافت. در مورخه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ منصور پوریان رئیس شورای تامین دام طی مصاحبه‌ای گفت: براساس نامه دامداران، چنانچه تولیدکنندگان هر کیلوگرم لاشه گاو و گوساله را به صورت مستقیم با قیمت ۵۶ هزار تومان درب کشتارگاه عرضه کنند، قیمت این محصول برای مصرف‌کنندگان به کیلویی نزدیک ۶۰ هزار تومان می‌رسد. وی افزود: اقدام مورد درخواست دامداران موجب می‌شود تا دست چند حلقه از دلالان در فرآیند خرید دام از درب دامپروری تا کشتارگاه از جمله چوب داران حذف شود و تولیدکنندگان مستقیم دام را به کشتارگاه‌ها تحویل دهند که در کاهش قیمت این محصول نقش بسزایی خواهد داشت. پوریان ادامه داد: چنانچه موافقت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عرضه مستقیم دام سنگین به کشتارگاه‌ها فراهم شود، این موضوع در ارتباط با دام سبک نیز اجرایی خواهد شد که منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.
همچنین سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران طی مصاحبه دیگری در مورخه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ با بیان اینکه ۳۶۰ هزار راس دام در کشور انباشت شده است، گفت: حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در کشور وجود دارد که آماده عرضه به بازار هستند؛ اما مشتری ندارند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ، همان گونه که از دو مصاحبه بالا ملاحظه می‌گردد واردات گوشت قرمز و دام زنده از یک سو و افزایش میزان بارش‌ها و وجود علوفه زیاد و در نتیجه افزایش تولید دام زنده و ممنوعیت صادرات آن از سوی دیگر، باعث شده است تا عرضه دام سبک و سنگین به بازار افزایش داشته باشد، اما به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز تقاضایی برای دام سبک و سنگین در بازار وجود نداشته باشد. این باعث خواهد شد که با وجود مازاد عرضه دام سبک و سنگین در بازار، رفته رفته شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز باشیم. احتمالاً رسیدن همین اخبار مثبت از بازار دام سبک و سنگین به رئیس جمهور روحانی، باعث شده است تا وی پس از مدت‌ها راجع به گوشت قرمز و گرانی قیمت آن صحبت‌هایی را داشته باشند و اعلام کنند که در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است! این در حالی است که همان گونه که اعلام شد رئیس جمهور در اوج گرانی گوشت قرمز در یک سال گذشته، کمتر در این زمینه اظهاراتی را داشته اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۷ ب.ظ

دیدگاه


8 − = دو