بالاترین عیدی به خانواده عشق ومحبت است

بالاترین عیدی به خانواده عشق ومحبت است

گروه خانواده وسلامت:آیا تابحال از خود پرسیده‌اید که مهم ترین عامل حفظ رابطه بین همسران چیست؟ پاسخ بسیاری از شما، عشق و علاقه می‌باشد. بله، “عشق” یک موهبت مقدس، عرفانی و الهی است که خداوند به بندگانش هدیه داده ولی عشق به تنهایی برای استواری ستون های ازدواج، کافی به نظر نمی‌رسد و بدون پشتوانه هایی مانند توجه، احترام، عزت و اعتماد، هر عشق و ازدواجی، دچار تزلزل خواهد شد.
در دورات تعطیلات، چه تعطیلات پایان هفته و چه تعطیلات خاص و نوروزی، اغلب زوج ها که در خانه با هم هستند، دچار مشاجره های کوچک و بزرگ می‌شوند.
حال اگر این دو نفر، هر دو شاغل باشند و تجربه با هم بودن به مدت طولانی را نداشته باشند، درصد مشاجره ها بسیار بالاتر خواهد بود. تعطیلات نوروزی، گاهی به دلیل طولانی بودن، باعث افزایش بحث های زوجین می‌شود که این اختلاف ها ، دلیل های متعددی می‌تواند داشته باشد. در این جا چند نمونه مهم آن ها، ذکر می‌شود:
امور مالی و اقتصادی: از مهم ترین ریشه های اختلاف و مشاجره زوجین می‌باشد. مانند خرید وسایل نو، خوراک، وسایل پذیرایی، مسافرت، تفریح، دید و بازدیدهای نوروزی و …
این تفکر را در خانواده، رواج دهید که فرزند شما نباید به طور حتم، با لباس، کفش و وسایل نو، ارزشمند شود بلکه آراستگی و آرامش خاطر است که باعث عزت نفس و لذت بردن از تعطیلات می‌شود. بهتر است پدر و مادر قبل از تعطیلات با هم در مورد “نوروز”، برنامه ریزی اقتصادی کنند. این برنامه ریزی را در شرایط خستگی و عصبانیت یا پیش از خواب شبانه، انجام ندهید بلکه در زمان استراحت همراه صرف یک چای یا نوشیدنی و با خیال راحت و با در نظرگرفتن اصول رابطه های کلامی‌درست، انجام دهید.
اختلاف در مورد خانه تکانی: این اختلاف ممکن است در مورد اختلاف سلیقه در چیدمان و دکوراسیون منزل، خرید وسایل جدید، تعویض وسایل کهنه، وقت گذاشتن بیشتر یکی از طرفین برای تمیز کردن منزل و… باشد.
نکته دیگر در مورد خانواده هایی است که یکی از طرفین، تعطیلات کمتری دارد و دارای حرفه ای است که باید در تعطیلات، سر کار باشد و نمی‌تواند همسرش را در دید و بازدیدها، همراهی کند یا زمان کمتری را با او می‌گذراند. در این موردها، طرف مقابل باید نوع دید خود را اصلاح کرده و با مثبت اندیشی، مشکل را حل نماید.
به این مسئله فکر کند که همسرش، خود اراده نکرده که بر سر کار باشد و تعطیلات نوروزی را با همسر و خانواده اش سپری نکند، بلکه تعهدهای شغلی و رفاه بیشتر خانواده، باعث حضور او حتی در تعطیلات در محل کارش می‌باشد. درک متقابل همسر و افتخار به داشتن چنین همسر متعهدی، باعث میشود که هم رضایت خود را فراهم نماید هم موجب بالابردن بازده کاری همسرش در محل کارش شود. در این صورت، همسرش دغدغه خاطری ندارد و با رضایت کامل، کارش را انجام می‌دهد و در مقابل، انرژی بیشتری را برای جبران نبودن در کنار همسرش، صرف می‌نماید.
یکی دیگر از دلیل های اختلاف های زوجین به ویژه زوج های جوان، عدم هماهنگی و هم عقیدگی در مورد دید و بازدیدهای عید نوروز می‌باشد. یکی از طرفین، عقیده دارد که تعطیلات را بیشتر با خودشان بگذرانند و دیگری پای بند آداب و رسوم و سنت هاست و گاهی هم اختلاف بر سر این است که اول به دید و بازدید اقوام کدام طرف بروند. به طور معمول، مدیریت فرهنگی و اجتماعی خانواده بر دوش خانم ها می‌باشد ولی توصیه می‌شود که زن و مرد با هم فکری، لیستی از بازدیدهای نوروزی تهیه نمایند و با رعایت احترام متقابل و جلب رضایت طرفین، برنامه ریزی کاملی داشته باشند که چه زمانی به کجا بروند و چه مدت زمانی را تنها با خودشان، سپری کنند.
نکته دیگر، اختلاف بر سر پافشاری یکی از طرفین که اغلب خانم ها هستند، برای رفتن به مسافرت های نوروزی می‌باشد. توصیه می‌شود به این نکته توجه شود که لذت بردن از با هم بودن، هیچ بُعد مکانی و زمانی خاصی ندارد و در هر جا و زمان، می‌توانید از بودن در کنار هم، لذت ببرید و با سپری کردن اوقات خوش و پرداختن به امور دلخواه و رضایت بخش، از احساس های قلبی هم، بیشتر آگاه شده و تجدید قوا نمایید.
? موردهایی که در مشاجره ها باید از آن پرهیز نمود:
با کنایه صحبت کردن و روشن واضح منظور خود را بیان نکردن
انتقاد، ملامت و نفی کردن. تهمت و افترا زدن
فریب دادن، گمراه کردن و دروغ گفتن.توهین کردن، گستاخی و ناسزاگویی
سلطه گری و تحمیل عقیده ها.تهدید کردن
هر نوع رفتاری که حاکی از آن باشد که “حق با من است، من مهم تر هستم”.بی احترامی
و در پایان توجه داشته باشید:
زمانی که اختلاف های کوچک به دلخوری های بزرگ، تبدیل می‌شود و مسائل، حل نشده باقی می‌مانند، احتمال از بین رفته، رابطه زیاد می‌شود.
هرگز اجازه ندهید عامل سومی‌باعث خراب شدن رابطه های شما دونفر شود. این عامل سوم می‌تواند فرزند، پدرومادر، مسائل مالی، اختلاف نظرهای کوچک و… باشد.
زندگی، کوتاه و با ارزش است. آن را صرف مشاجره ها و بحث های مخرب و بی اهمیت نکنید و به جای آن، از مهارت و تکنیک حل اختلاف، استفاده نمایید.
هر رابطه ای، منحصر به فرد است و برای بهتر شدن آن، باید با توجه به جزئیات و مقتضیات آن و شرایط زن و مرد، تصمیم گیری شود. چیزی که در هر رابطه ای، مشترک، ضروری و باقی ماندنی است، صداقت، احترام و اعتماد می‌باشد که نتیجه آن، عشق و صمیمیت خواهد بود.
عید نوروز هم می‌تواند فرصتی برای خوشی و شادی همسران باشد و هم فرصتی برای ترس آنها. استرس عید برای برنامه‌ریزی‌ها و مذاکره کردن‌ها که برای مثال، اول باید به خانه کدام یک از والدین برویم و یا فشار اقتصادی خریدها و هدیه دادن ها می‌تواند این روزها را برایتان ترسناک کند. اما شما نباید به عید اجازه دهید که میان شما و همسرتان جدایی بیندازد. استرس تعطیلات سال نو برای برخی از همسران جوان با مخالفت‌هایی با والدین یا خویشاوندان همسر جفت می‌شود که می‌تواند استرس را افزایش دهد. هر فردی که ازدواج کرده می‌داند که این مسئله چقدر می‌تواند استرس‌زا باشد. بنابراین با استفاده از راهکارهای زیر نگذارید سال نو به کامتان زهر شود؛
با همسرتان صحبت کنید. مخالفت‌ها با خویشاوندان همسر یا می‌تواند به همسرتان احساس مورد تهدید قرار گرفتن یا حالت دفاعی بدهد و به‌علاوه اگر همسرتان این کار را با والدین شما انجام دهد، همین احساس را به شما بدهد. صریح به همسرتان بگویید بدون قید و شرط او را دوست دارید و هر تنشی که در عید میان شما رخ ‌دهد(بزرگ یا کوچک) نمی‌تواند این احساس را تغییر دهد. اگر چیزهایی اعصابتان را سوهان می‌کشند، سریع از آن موقعیت بیرون بیایید. یک پیاده‌روی در خارج از منزل یا گردش کوتاه در یک فروشگاه می‌تواند قبل از اینکه مسائل از کنترلتان خارج شوند، به شما فضای تنفسی که برای خونسرد ماندن نیاز دارید، بدهد. برای آینده برنامه‌ریزی کنید. صبرکردن تا زمان عید نوروز برای آشکار شدن این‌که شما برای عید برنامه‌ریزی نکرده‌اید، می‌تواند موجب ناامیدی یا رنجش از خویشاوندان و خانواده همسر شود. بنابراین برای تعطیلات عید همراه با همسرتان از قبل برنامه‌ریزی کنید و حتی می‌تواند خویشاوندان‌تان را از این برنامه آگاه کنید. به درون نگاه کنید. گاهی اوقات، مهم نیست که کدام یک از خویشاوندانتان ترش‌رو و ناسازگار هستند. شما ممکن است نتوانید آنها را تغییر دهید، ‌اما می‌توانید خودتان و واکنـش شخصی‌تان به موقعیت‌ها را تغییر دهید.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 72