بازیهای رایانه ای بنیان خانواده را تهدید می کند

بازیهای رایانه ای بنیان خانواده را تهدید می کند

گروه اجتماعی : کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال و بازیهای رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی گفت: ماهیانه مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان در کشور جهت خرید بازیهای یارانه ای هزینه می شود. علی محمودی با بیان اینکه در ایران بجز مبتدیان، ۲۴ میلیون کاربر رایانه_ای داریم که بصورت حرفه ای کار می‌کنند و در شهرستان ارومیه میانگین سنی کاربران ۱۶ سال است افزود: برخی از این کابران را به علت نداشتن اطلاعات کافی خانواده‌ها و خود کاربر در این خصوص به سمت و سوی بازی‌های مخرب می‌کشاند.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار بازی رایانه مورد تأیید وزارت ارشاد و مجور دار در کشور وجود دارد عنوان کرد: تاکنون ۱۹۰ بازی رایانه ای ایرانی تولید شده و بیش از ۲۰ هزار نوع بازی رایانه ای وارد کشور شده است.
محمودی با بیان اینکه از خانواده‌های و کاربران می‌خواهیم تنها از بازی‌هایی که هولوگرام بنیادی ملی بازی‌های رایانه ای را داراست، استفاده کنند اظهارداشت: برخی بازی‌های رایانه پرطرفدار همچون »GTA« و «سیمز» آثار بسیار مخربی دارند.
عضو ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه ای مخرب آذربایجان غربی گفت: به عنوان مثال بازی GTA به علت مستهجن بودن و آثار مخرب آن در ۱۶ کشور اروپایی ممنوع بوده و حتی در آمریکا نیز تنها برای افراد بالای ۲۵ سال مجاز است.
*بازیهای رایانه ای آثار مخربی برای کودکان و نوجوانان در پی دارد
وی آگاه‌ سازی و فرهنگ ‌سازی را مهم‌ترین عامل دخیل در امر مقابله با ترویج بازی‌های رایانه‌ای غیراخلاقی در جامعه عنوان کرد و افزود: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از خانواده‌های متدین و با ایمان که از محتوای چنین بازی‌های رایانه ای اطلاعی ندارند، خودشان این بازی‌ها را خریداری کرده و در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهند.
محمودی گفت: برخی از فیلم‌ها تنها ۱۰ درصد تأثیر گذار است ولی بازی‌های رایانه ای به دلیل تمرین و تکرار زیاد منجر به یادگیری دائمی در کودک و نوجوان می‌شود که آثار بسیار مخرب تری را بدنبال دارد.
وی با ارائه تصاویر و بخش‌هایی از برخی از بازی‌های رایانه ای و انمیشین های موجود در بازار و ویدئو کلوپ‌ها گفت: عمده فعالیت‌های ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه ای مخرب در چند حوزه کاری از جمله دادگستری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی معطوف است.
کارشناس مسئول رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی اضافه کرد: خشونت، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، آسیب‌های جسمانی، ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی و نمایش برهنگی و محرکهای جنسی را از آثار مخرب برخی بازی‌های رایانه ای عنوان کرد.
محمودی با اظهار تأسف از بی خبری و بی اطلاعی برخی از خانواده‌ها از اهداف شوم این بازی‌ها و کاهش تفریحات سالم مانند استخر، سینما و فعالیت‌های ورزشی افزود: تبلیغات رسانه ای گسترده ای، زمینه القای اهداف شوم سازندگان بازی‌های رایانه ای مخرب را فراهم کرده است که در حال حاضر بیشترین وقت و زمان صرف شده افراد جوان و نوجوان جامعه را به خود اختصاص داده است.
*بی توجهی به آثار مخرب بازیهای رایانه ای بنیان خانواده ها را تهدید می کند
وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، این نوع بازی‌ها هم اکنون به وفور با قیمت بسیار نازل در اختیار فرزندان ما قرار می‌گیرد و بی توجهی به این مقوله مهم فرهنگی، موجب به هم ریختن بنیان‌های اساسی فردی و گروهی، فرهنگی و اجتماعی جامعه و بروز مشکلات جدی در نهاد خانواده خواهد بود و اگر از این موضوع غافل شویم، در آینده نه چندان دور دچار چالش و مشکل بس بزرگ و غیر قابل جبران خواهیم بود.
محمودی به جنبه‌های مثبت و محاسن بازی‌های رایانه ای نیز اشاره کرد و گفت: برخی از بازی‌های سالم طبق نظریه روانشناسان خانواده و رشد، فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوانان را به محیط و جامعه جلب می‌کند و برنامه‌های آموزشی، به نوجوانان کمک می‌کند تا بسیاری از مهارت‌ها زندگی را با خود تمرین کند و هرچند بار که بخواهد، می‌تواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور کند.
کارشناس مسئول رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی تمرین ذهنی، تقویت مهارت‌های حل مسئله، مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت زمان و کار تیمی را از مهم‌ترین آثار مثبت بازی‌های رایانه ای سالم برشمرد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر، محمودی افزود: در این راستا برنامه‌های بسیار متنوعی تولید شده است که به نوجوان امکان می‌دهد تصاویر یا داستان‌هایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه می‌دهد که نوجوانان را با تاریخ، جغرافیا و … علاقمند می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 7