- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

بازسازی اعتماد عمومی با شایسته‌سالاری و پرهیز از نگاه سیاسی

Posted By admin On شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ @ ۱:۵۷ ب.ظ In سیاسی | No Comments

گروه سیاسی: بازسازی اعتماد عمومی در جامعه از جمله رویکردهایی است که در چند ماهه اخیر بویژه با شروع به کار دولت سیزدهم بر آن تاکید فراوان شده است؛ از نگاه فعالان سیاسی تحقق این امر نیازمند اقدامات مختلفی است از جمله، شایسته‌سالاری برای تعیین مدیران ارشد و مسئولان در همه بخش‌ها بویژه استانی و توجه به صلاحیت و دانش و خودداری از نگاه سیاسی در انتصاب‌هاست. منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا به هزینه‌های بی‌اعتمادی و و ضرورت توجه به فسادزدایی در کشور اشاره و تاکید کرد: با توجه به اینکه کشور دشواری‌های زیادی را پیش روی خود می‌بیند؛ اکنون زمان خوبی برای آزمون و خطا نیست؛ بنابراین همه دستگاه‌ها بویژه قوه‌ مجریه باید تلاش خود را به‌کار بگیرند تا امور به درستی اداره شود تا بلکه از این شرایط دشوار و موانع مختلف عبور کنیم.
اما به کدام سمت باید گام برداشت تا بتوان از شرایط پیش آمده عبور کرد و ضمن بهبود اوضاع، به بازسازی اعتماد عمومی در جامعه پرداخت؟
با توجه به مشکلات متعددی که دولت سیزدهم با آن مواجه است و شرایط خاص جامعه و انتظارها برای خروج از وضعیت کنونی بویژه بازسازی اعتماد عمومی در جامعه، چه باید کرد؟
برای اینکه کشوری بتواند مسیر توسعه را طی کند، به نشانه‌های زیادی نیاز دارد که از جمله مهمترین‌ آنها چیزی جز این نیست که افکار عمومی به سیستم حاکم آن کشور اعتماد و اعتقاد زیادی داشته باشد. در واقع اگر عملکرد مسئولان به‌گونه‌ای باشد که جامعه نسبت به آنها مشکوک باشد و فکر کند مطالبه‌های عمومی را نادیده می‌گیرند، هر کاری که انجام شود و هر دستاوردی به دست آید، بازهم گرهی از گره‌ها باز نمی‌شود و آرامش حاصل نمی‌شود.متاسفانه اصرار برخی بر ندانم‌کاری و تک‌روی توسط گروهی که در نظام مدیریتی فعال‌اند، موجب شده مردم به این باور برسند که مشکلات‌شان برای مسئولان در اولویت چندم قرار داد. در واقع وقتی در چند سال اخیر مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود و تنگناهای اقتصادی همه قشرها را گرفتار کرده است ‌ می‌توان گفت بی‌اعتمادی موجود، واکنشی طبیعی به شرایطی است.
شرح این شرایط نشان می‌دهد که این حالت را جدی بگیریم و با بررسی شرایط و علل بی‌اعتمادی مردم به راهکاری مناسب برای تغییر وضعیت برسیم. همچنین این را هم باید در نظر بگیریم، هر چقدر با فضای موجود بی‌تفاوت باشیم و برای بهتر شدن اوضاع کاری از پیش نبریم، همه چیز بدتر شده و کار به جایی می‌رسد که اصلاح ذهنیت افکارعمومی دشوار شده و شاید هم به‌کل، فراهم نشود.
برای خروج از این وضعیت چه باید کرد؟
ماموریت‌های مهم به اندازه‌ای که اهمیت دارند، سخت و طاقت‌فرسا هستند. به‌ همین دلیل همتی عالی و تلاشی در همه سطوح لازم است تا ناکارآمدی‌ها را کاهش دهیم و شرایط را برای آرامش جامعه مهیا کنیم. با این توضیح که برای رسیدن به این مهم، همه ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط باید با عزمی جدی آستین‌ها را بالا بزنند تا در نتیجه تلاش‌شان این باشد که ندانم‌کاری جای خود را به کارآمدی دهد.در چنین حالتی افکار عمومی اگر کارهای انجام شده را به طور ملموسی درک کنند، ‌ حتی اگر همچنان درگیر مشکلاتی عدیده هم باشند، به دست‌اندرکاران اعتماد خواهند کرد.
موضوع مهم دیگری که در بازسازی اعتماد عمومی نقش بسزایی دارد، مقابله با فساد است؛ در این زمینه چه باید کرد؟
فساد پدیده‌ای است که همه جوامع با هر شکل و مختصادی که داشته باشند، امکان درگیر بودن با آن را دارند. نکته مهم چیزی جز این نیست که شفاف‌سازی باید جدی گرفته شود و همچنین زمانی که قرار است مدیری تعیین شود، درباره صلاحیت و شایستگی‌اش بررسی‌های لازم صورت گیرد. البته شرط تحقق آن این است که در انتخاب‌ها، رابطه نسبت به ضابطه در اولویت قرار نگیرد. یعنی اگر در نهادهای مختلف بازرسی‌های لازم به خوبی انجام شود، دیگر شاهد روی کارآمدن کارنادان‌ها نمی‌شویم و در نتیجه مواردی چون فساد، تصمیم‌گیری‌های نادرست و … هم روی نخواهند داد.
پیشنهاد شما برای فسادزدایی و در نتیجه ترمیم فضای بی‌اعتمادی جامعه چیست؟
دولت جدید با شعار انقلابی‌گری به میدان آمده است که طبیعتا این شعار توقع‌های عموم را از دولتمردان بالا می‌برد. به‌نظرم دولتی‌ها از همین روزهای ابتدایی باید به چند مورد توجه خاص نشان دهند. به‌عنوان نمونه اگر شایسته‌سالاری برای تعیین مدیران ارشد و مسئولان استانی لحاظ شود، بی‌شک شاهد این خواهیم بود که دستگاه‌های اجرایی امور را با روش‌های منطقی اداره خواهند کرد.
نکته دیگر اینکه، باید در گزینش‌ها، فقط به صلاحیت و دانش و همچنین تجربه توجه شود که در این‌ صورت، اغراض سیاسی و حتی برداشت‌های افراد از مناسبات سیاسی نمی‌تواند در تصمیم‌گیری برای سپردن مسئولیت به اشخاص تاثیر بگذارد.
به گزارش آراز کشور دشواری‌های زیادی را پیش روی خود می‌بیند تا بتوانیم اینطور نتیجه‌گیری کنیم که اکنون زمان خوبی برای آزمون و خطا نیست. بنابراین همه دستگاه‌ها بویژه قوه‌ مجریه باید همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا امور به درستی اداره شود تا از این شرایط سخت خارج شویم.
.Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%d9%8a-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d8%a7%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.