بازار پوشاک همچنان جولانگاه اجناس چینی است

بازار پوشاک همچنان جولانگاه اجناس چینی است

گروه گزارش: بازار پوشاک در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف است. فعالان این صنف به پایین بودن فروش معترض بوده و خواستار مساعدت هرچه سریع تر مسئولان هستند.
جذابیت های مالی بازار پوشاک و گردش مالی قابل توجه آن، به تنهایی انگیزه قاچاقچیان را برای جولان در این بازار، مضاعف می سازد و به ظاهر این طیف از هنجارشکنان اقتصادی نیز متوجه شده اند، طرح هایی که در این راستا عملیاتی می شود نسخه ای بازدارنده و تأثیرگذار برای محدود سازی فعالیت آنها به شمار نمی_رود.
این پدیده زمانی تلخ تر می شود که برخی فروشگاه‌های توزیع لباس در کلانشهرها و حتی شهرهای حاشیه ای، البسه و پوشاک توزیع شده را به قیمت های نجومی به فروش می رسانند و استدلال آنها برای توجیه این قیمت های نامتعارف به ادعای کذب و دروغین برند و مارک بودن این اجناس معطوف می شود.
با گذری در معابر و محدوده های شهری که به نوعی محل تمرکز فروشگاه های پوشاک به شمار می روند با موارد متعددی با این ادعای دروغین مواجه می شویم که در سطحی ترین موارد، مدعی تُرک بودن پوشاک عرضه شده هستند.»حسین« یکی از توزیع‌کنندگان پوشاک و البسه ، با اشاره به فروش محصولات و البسه ایرانی تحت عنوان بِرَند اظهار کرد: با مراجعه به برخی از مراکز تجاری واقع شده در شیخ تپه یا استادان شاهد خواهیم بود که برخی از فروشگاه_ها با سوء استفاده از ناآگاهی خریداران و با اتکای به تبلیغات دروغین، البسه ایرانی را با نام برند و یا با ادعای اورجینال بودن این پوشاک و طرح این موضوع که پارچه و دوخت البسه توزیعی محصول کشور ترکیه است، با نرخ های نامتعارفی به فروش می رسانند و متاسفانه برخی به دلیل بی اطلاعی و شاید زودباوری، از پرداخت رقم های سنگین برای خرید چنین پوشاکی ، هیچ مشکلی ندارند.
وی، افزود: البته ممکن است در میان لباس ها و پوشاک این‌چنینی، محصولاتی از کشور ترکیه به فروش برسد اما کم نیستند، فروشگاه هایی که پوشاک چینی یا ایرانی را با ادعای اورجینال بودن آنها به قیمت های گزافی به مردم غالب می‌کنند.
این فعال در حوزه توزیع پوشاک، گفت: فضا و شرایطی در حوزه پوشاک و البسه کشور حاکم شده که حتی تولیدکنندگان ایرانی که محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند نیز ناچار به فروش تولیدات خود، با برچسب ها و مارک_های جعلیِ خارجی ، البسه تولیدی را عرضه کنند.
»حسین« گفت: با وجود کیفیت بسیار مطلوب برخی از پوشاک ایرانی، متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل ذائقه بازار، مجبور هستند با این عناوین محصولات خود را به فروش برسانند که به نظر بنده بخش قابل توجهی ازاین عارضه، ریشه در نارسایی ها و مشکلات فرهنگی جامعه دارد و گویی برخی از متقاضیان خرید چنین محصولاتی، پوشیدن پوشاک و البسه ایرانی را برای خویش عیب می‌دانند.
وی، افزود: با چنین اوصافی، اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی برای مقابله با این پدیده و همچنین ساماندهی بازار البسه و پوشاک مارک و برند، ضروری به نظر می رسد.
* ۳۰ درصد پوشاک بازار تولید داخل
رئیس اتحادیه پوشاک ارومیه، نیز در گفت و گو با خبرنگار گفت:آذربایجان غربی فاقد تولیدی های لباس است و بیشتر نیازهای داخلی استان از طریق تولیدی های تهران و تبریز برطرف می شود.وی، با اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد پوشاک بازار تولید داخلی هستند افزود: مابقی ۷۰ درصد بازار و مایحتاج عموم از طریق تولیدات چینی و بخشی از آن نیز از طریق بازار ترکیه تامین می_شود.حسینی، ادامه داد: اجناس چینی به صورت قانونی ابتدا از بنادر و مرزها وارد کشور شده و سپس ازطریق مراکز پخش تهران به استان ها و بازار عرضه می شود تولیدات ترکیه نیز به صورت چمدانی از مرزهای رازی و سرو وارد کشور می شوند.
رئیس اتحادیه پوشاک ارومیه، در خصوص قاچاق پوشاک اظهار داشت: میزان قاچاق پوشاک در استان کاهش یافته و قسمت کمی از بازار را در بر می گیرد چراکه به صورت چمدانی از بازارهای مرزی وارد کشور شده و موجب اعتراض بازاریان شده است.
وی همچنین افزود: ورود چمدانی اجناس از مرزهای استان موجب ضربه محکمی به اقتصاد کشور و به خصوص وضعیت معیشتی و فروش بازاریان می شود.
* فروش بازار پوشاک در نقطه صفر
حسینی در خصوص وضعیت بازاریان و صنف پوشاک فروشی عنوان کرد: فروش بازاریان و اصناف اکنون در نقطه صفر قرار دارد بازاریان نه تنها فروش نداشته و وضعیت معیشتی آنان صفر است بلکه اقدام به حراج کردن اجناس خود و ارائه آن به زیر قیمت بازار کرده اند.
* مرز رازی محدود شود
رئیس اتحادیه پوشاک ارومیه، تاکید کرد: بازاریان در هفته چندین بار نسبت به امضای طومار اقدام کرده و خواستار بسته شدن مرز رازی یا محدود کردن آن در سطح مایحتاج شخصی مردم شده اند این از دست اتحادیه و اختیارات آن خارج است و نیازمند مشارکت مستقیم استانداری و سازمان صنعت و معدن هستیم.
* مالیات، کمرشکن اقتصاد
وی، یکی دیگر از مهم ترین مشکلات بازاریان را دارایی و اخذ مالیات دانست وافزود: با وجود نبود فروش در بازار پوشاک و استمرار رکود در بازار دارایی در خصوص مالیات خود تجدید نظر نکرده و همچنان نسبت به اخذ مالیات های سنگین مستمر است این اقدامبرای بازاریان، اقدامی کمرشکن است.
حسینی، ادامه داد: دست فروشان هر چه سریع تر باید ساماندهی شوند چراکه بازارهای عصرانه دست فروشان در قسمت های مختلف ضربه محکمی به صنف داران می زنند اصناف هزینه_های مختلفی را به ادارات مختلف پرداخت می کنند حال آنکه دست فروشان بدون هیچ مشکل و هزینه ای در نقاط مختلف شهر برای خود بازار ساخته اندرئیس اتحادیه پوشاک ارومیه، خواستار اقدام مفید و موثر هر چه سریع_تر مسئولان در بخش های مختلف صنف پوشاک و رسیدگی به مشکلات آنان شد تا رکود در بازار کمتر شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، امید آن می رود که با برنامه ریزی صحیح و به موقع مسئولان در صدد اصلاح بازار و اقتصاد برآمده و هر چه سریع تر مشکلات متعدد بازاریان قدم در راه حل وفصل بردارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = بیست یک