بازار شیر آذربایجان غربی نقطه جوش را رد کرد

بازار شیر آذربایجان غربی نقطه جوش را رد کرد

گروه اقتصادی: بی ثباتی در قیمت نهاده‌های دامی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شیر قیمت عرضه این ماده را با مشکلات بسیاری روبرو کرده و موجب ترک کار بسیاری از فعالان این بخش شده است.
شیرفروشان و دامداران با گلایه از وضعیت حاکم بر بازار، افزایش قیمت را یک مشکل و تغییر نیافتن نرخ‌های خرید و فروش این ماده را مشکلی مضاعف عنوان می‌کنند، به اعتقاد آن‌ها نبود نظارت و کنترل در بازار و نداشتن رویه مناسب برای عرضه این ماده غذایی از طریق حمایت‌های دولتی موجب شده است تا هر نوع فعالیت در این بخش ضررده شود.
از سال گذشته با وجود تامین نشدن نهاده‌های دامی به قیمت مناسب و افزایش نرخ خرید آن‌ها، قیمت شیر افزایش نیافته است و در مقابل آن بسیاری از دامداران از یارانه ۱۹۰ تومانی به ازای هر کیلو شیر نیز بی بهره مانده‌اند.
رئیس اتحادیه دامداران ارومیه در این باره با بیان اینکه بازار شیر در این شهرستان وضعیت نامناسبی دارد، گفت: علت اصلی این مشکل به کمبود نهاده‌های دامی که به صورت وارداتی تامین می‌شد، برمی گردد.
منصور ابراهیم زاده ادامه داد: دولت به وعده‌های خود در زمینه توزیع نهادهای دامی یارانه‌ای در بین دامداران عمل نکرده است و ما مجبوریم نهاده‌هایی همچون جو، ذرت و سویا را که مهم‌ترین غذاهای دام محسوب می‌شود با قیمت آزاد و بسیار گران خریداری کنیم.
وی گران بودن ارز و بی توجهی دولت به حل مشکل نهاده‌های دامی را از دلایل اصلی در بروز مشکلات دامداران و بازار شیر دانست و افزود: بر اساس نرخ دولت باید سویای ۱۰۵۰ تومانی، جو ۶۵۰ تومانی و ذرت ۹۵۰ تومانی در اختیار دامداران قرار می‌گرفت در حالی‌که نه تنها این موضوع تحقق نیافته است بلکه ما مجبور هستیم تا دو برابر این قیمت نهاده‌های مورد نیاز را خریداری کنیم.
رئیس اتحادیه دامداران ارومیه یادآور شد: این درحالیست که حتی قیمت مصوب جدید دولت در خرید شیر توسط کارخانه داران عملیاتی نشده است و به جای خرید این ماده به قیمت ۱۱۰۰ تومان دامداران مجبور به فروش شیر به قیمتی پایین‌تر از ۹۰۰ تومان هستند و چون شیر ماده‌ای فاسد شدنی است، مجبور به فروش شیر به قیمت اعلام شده از کارخانه داران هستیم زیرا در وضعیت کنونی این کارخانه‌ها هستند که در زمینه شیر حاکم بر بازار و روند معاملات شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیشتر دامداری‌ها بر اساس این بی توجهی‌ها تعطیل شده و با نصف ظرفیت کار می‌کنند، اضافه کرد: دامداران با مشاهده وضعیت موجود بیشتر دام‌های خود را به کشتارگاه‌ها داده و یا تنها سعی در سرپا نگه داشتن دام‌های خود می‌کنند.
ابراهیم زاده خواستار همت دولت در فروش نهادهای دولتی شد و اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم قیمت شیر افزایش یابد چون بازار مصرف مشتریان خود را از دست داده و قدرت خرید مردم کمتر می‌شود.
وی عنوان کرد: متأسفانه بخشی از کار نیز به تعلق نگرفتن یارانه به فروشندگان شیر به صورت فله‌ای مربوط می‌شود، هم اکنون در شهرها تعداد زیادی از شیرفروشی‌ها به صورت فله‌ای این ماده را از دامداران خریداری می‌کنند و در قبال آن دامداران نمی‌توانند یارانه در نظر گفته شده را صاحب شوند.
ابراهیم زاده یادآور شد: یارانه شیر به ازای میانگین مصرفی هر استان تعلق می‌گیرد اما در آذربایجان غربی این یارانه تنها در صورت فروش شیر به کارخانه داران به دامدار پرداخت می‌شود و دامدارانی که شیر خود را به شیرفروشی‌های شهرها می‌فروشند از یک طرف مجبور به فروش پایین‌تر از قیمت مصوب هستند و از طرفی از یارانه‌ای که حق آن‌ها است، بی بهره می‌مانند.
وی همچنین خواستار حل مشکل پرداخت نشدن یارانه شیر خریداری شده از طریق مراکز جمع آوری فروش شد و افزود: این یارانه به دامدارانی که به طور مستقیم تولیدات خود را به کارخانه‌ها فروخته‌اند پرداخت شده است اما مراکز جمع آوری شیر موفق به دریافت مطالباتشان نشدند.
معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این باره اظهار کرد: پرداخت یارانه شیر در ازای فروش به کارخانه داران براساس مصوبه هیئت وزیران انجام می‌شود و سازمان صنعت و معدن در این زمینه دخالتی ندارد.
محمد دهقان یادآور شد: نرخ فروش شیر به کارخانه‌ها ۱۱۰۰ تومان و نرخ فروش فله‌ای آن ۱۳۰۰ تومان تعیین شده است که دامداران در صورت فروش آن به صورت فله‌ای سود خود را می‌کنند و دیگر نیازی به دریافت یارانه نیست.
وی با رد اینکه یارانه شیر به ازای میانگین مصرفی مردم هر استان است، اضافه کرد: این یارانه براساس تولید و خرید شیر کارخانه داران تعیین می‌شود.
این مقام مسئول درخصوص مشکل پرداخت یارانه به مراکز جمع آوری شیر استان اظهار کرد: پیگیر این مشکل هستیم و به محض اختصاص اعتبارات که به صورت ملی است، مطالبات مراکز جمع آوری شیر نیز پرداخت خواهد شد.
عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه داران از خرید شیر به نرخ دولتی از دامداران امتناع می‌کنند؟ گفت: من این موضوع را قبول ندارم، چرا که در این مورد دوگانگی وجود دارد، دامداران عنوان می‌کنند که شیر را نمی‌توانند بیش‌تر از ۸۵۰ الی ۹۰۰ تومان به کارخانه داران بفروشند اما در مقابل کارخانه داران ادعای متفاوتی دارند.
در یک استعلام از تعدادی کارخانه دار به عنوان جامعه نمونه به وضوح قابل لمس است که در یک ماه گذشته قیمت خرید کمتر از ۱۱۴۰ تومان نبوده است و بیشتر بودن آن هم بستگی به بار میکروبی شیر و برخی دیگر شاخصه‌های آن دارد.
صمد پورسلطانی ادامه داد: قیمت‌های عنوان شده از سوی کارخانه داران بین ۱۱۴۰،۱۱۵۷ و ۱۲۴۰ تومان متفاوت است که بالاتری رقم آن مربوط به شیری است که دارای درصد چربی ۲/۳ و پروتئین ۳ باشد و شیر با داشتن شاخصه‌های کمتر از آن با ۱۱۴۰ تومان خریداری شده است، حتی شیر فروشان سنتی هم بی کیفیت‌ترین شیر را کمتر از هزار تومان نمی‌فروشند.
وی یادآور شد:اندکی کم لطفی در این میان از سوی دامداران وجود دارد، هرچند در این میان باید یک نگاه ۳ سویه شامل دامدار، کارخانه دار و مشتری را داشت چون هم باید منافع دو طرف دامدار و کارخانه دار تامین شود و هم از سویی دیگر مصرف کنندگان به ماده با ارزش غذایی لازم و بالا و در عین حال قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.
پورسلطانی با بیان اینکه هیچ امتناعی در خرید شیر به قیمت دولتی وجود ندارد و کیفیت عامل نرخ گذاری است، اضافه کرد:باید گفت نرخی که دولت تعیین کرده درحقیقت کف میزان نرخ برای شیری با کمترین میزان چربی و پروتئین است اما هر قدر که این کیفیت بیشتر می‌شود قیمت حتی از سوی خود کارخانه داران افزایش می‌یابد.
افت کیفیت باعث جرائمی برای کارخانه داران است که دامداران برخی مواقع این موضوع را به طور کامل از یاد می‌برند.
این مقام مسئول اظهار کرد: در مورد نهاده‌های دامی به طور کامل حق با دامداران است، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کمبود این مواد و از سویی دیگر افزایش هزینه‌های نگهداری دام‌ها باعث شده است در بسیاری موارد نه تنها هزینه‌ها سر به سر نباشد بلکه حتی دامداران متضرر شوند که امیدواریم در این باره دولت یک راهکار جدی، عملیاتی و کارشناسی را تدوین کند اما در مورد دوگانگی که در مورد قیمت خرید شیر بین دو طرف وجود دارد باید یک جلسه مشترک با حضور هر دو صنف برگزار تا ایراد کار مشخص شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = چهارده