معاون ميراث فرهنگي استان:

بازار دوشابچی خانا ارومیه ثبت ملی شد

بازار دوشابچی خانا ارومیه ثبت ملی شد

گروه خبر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بازار شیره فروشان یا همان دوشابچی خانا در ارومیه در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
محمد فتحی افزود: بازار ‘دوشابچی خانا’ واقع در میدان ولایت فقیه ارومیه با شماره ۳۱۳۶۹ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. وی اظهار کرد: این بازار دارای ۸۱ متر طول، پنج متر و ۳۰ سانتیمتر عرض و هفت متر و ۵۰ سانتیمتر ارتفاع است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: حدود ۷۰ مغازه در دو طرف این بازار قرار دارد و قدمت تاریخی آن متعلق به دوره صفویه است. فتحی بیان کرد: تاکنون در استان آذربایجان غربی دو اثر ‘بیدمشک’ و ‘نقل’ ارومیه به همراه ۱۶ اثر معنوی دیگر در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده و چهار اثر دیگر نیز در آستانه ثبت قرار دارد.
وی اظهار کرد: چهار اثر معنوی چاقو سازی، منبت، علم گردانی و واحدهای سنتی سنجش سطح در استان نیز جزو آثاری می باشد که پرونده آنها برای ثبت ارسال شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده چهار اثر طبیعی استان نیز شامل زرینه رود، چمن متحرک، کوه نبی کندی و کوه میان تهی برنجه تکاب جزو آثار طبیعی برای ثبت در ردیف آثار ملی تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است. به گزارش ایرنا، دوشابچی خانا یکی از مشهورترین محلات قدیمی ارومیه به شمار می_رود که از گذشته های دور محل تهیه دوشاب ارومیه است.
امروزه هم گرچه دیگر فروغ گذشته در دوشاب پزی را ندارد، اما همچنان افرادی هستند که به این امر مشغول هستند.
بیش از یک هزار و ۴۷۴ اثر، بنا و محوطه تاریخی در آذربایجان غربی در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = هفت