بازار تاریخی ارومیه هر لحظه امکان تخریب دارد

بازار تاریخی ارومیه هر لحظه امکان تخریب دارد

گروه گزارش :زنگ خطر تخریب بازار تاریخی از مدت ها قبل به صدا درآمده و بارها توسط مسئولان و کارشناسان این ابنیه تاریخی مطرح و هشدار داده شده است.
بازار تاریخی ارومیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه است که در بافت قدیمی شهر واقع شده و در بین اهالی این منطقه با نام (اوستو اؤرتولو بازار) معروف است.این بازار با مساحتی در حدود ۳۵ هزار متر مربع شامل ۴۰ راسته و ۱۲۷۰ باب مغازه است که معیشت ۴۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم از طریق این بازار صورت می گیرد.
این بازار که در جنوب شرقی ارومیه واقع شده و از یکی از سبک های معماری کهن برخوردار است متاسفانه این روزها به دلیل بی توجهی در حال تخریب است، موضوعی که زنگ خطر آن از مدت ها قبل به صدا درآمده و بارها توسط مسئولان و کارشناسان این ابنیه تاریخی مطرح و هشدار داده شده است.
تا جایی که در هفته اخیر نیز معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان در جلسه کارگروه تخصصی که درباره مشکلات پیش روی بازار تاریخی ارومیه برگزار شد با نگرانی درباره وضعیت بازار تاریخی ارومیه گفت: در سالهای گذشته بخاطر بسته شدن کانال سنتی فاضلاب این مجموعه در خیابان باکری، رطوبت و نفوذ آب ناشی از آن، سازه مجموعه بازار را با خطر جدی فروپاشی روبرو کرده است.
* احتمال ریزش سقف بازار بخاطر سست بودن پی وجود دارد
فتحی افزود: اثرات این رطوبت به گونه ای است که کف بازار و مجموعه ای از حجره های بازار در حال تخریب بوده و فاضلاب به جداره های بیرونی این مجموعه نفوذ کرده که در صورت عدم ساماندهی فوری، احتمال ریزش سقف بازار بخاطر سست بودن پی وجود دارد.
وی اعلام کرد: بازار تاریخی ارومیه یکی از آثار بی نظیر تاریخی شهر و استان می باشد که قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد اما با وضعیت فعلی و چشم انداز ضعیف این مجموعه، ایکوموس( شورای بین المللی بناها و محوطه ها) اصلا اجازه طرح چنین موضوعی را به میراث فرهنگی نخواهد داد.
* بازار تاریخی ارومیه هر لحظه امکان تخریب دارد
برای آسیب شناسی بیشتر این مشکل سراغ رسول اصغرزاده، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه که خود نیز سالها در این بازار فعالیت داشته و اکنون نیز فعالیت دارد، رفته ایم.وی آبهای سطحی و فاضلاب بازار ارومیه را یکی از مشکلات این بازار عنوان کرد و گفت: این مشکل در بعضی از نقاط بازار به حدی است که باعث شده کف بازار با نشست مواجه شود و احتمال تخریب هر لحظه برخی از نقاط بازار وجود داشته باشد.اصغرزاده اظهار کرد: ترمیم و مرمت بازار ارومیه که از مدت ها قبل نیمه تمام مانده باعث شده که امروز به عنوان یک معضل و تهدید برای این ابنیه تاریخ بشمار آید.وی افزود: امیدواریم بخش باقی مانده این بنای تاریخی مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد و مشکلات آن برطرف شود.
* بازار تاریخی ارومیه بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی آذربایجان است
هادی بهادری، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز بر لزوم تشکیل کمیته نجات بخشی درباره حل معضل آبهای سطحی و فاضلاب بازار تاریخی ارومیه و هماهنگی دستگاه های اجرائی در حفظ میراث فرهنگی تاکید کرد.
وی درباره مشکل آبهای سطحی و فاضلاب بازار ارومیه گفت: بازار تاریخی ارومیه به عنوان بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی استان بوده و بایستی در اسرع وقت کمیته نجات بخشی با حضور شهرداری ارومیه، اداره کل میراث فرهنگی، شرکت های آب و فاضلاب شهری، گاز ، مخابرات ،فرمانداری و استانداری تشکیل و با حضور مشاورین و متخصصین امر در خصوص حل این مشکل تصمیم گیری شود.معاون امور عمرانی استاندار در ادامه بر هماهنگی بین دستگاه های اجرائی قبل از هرگونه عملیات عمرانی و شروع پروژه و لزوم استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای حفظ میراث فرهنگی تاکید کرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


8 − = شش