مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی:

بارشهای اخیر نتوانسته مشکل خشکسالی در آذربایجان غربی را برطرف کند

بارشهای اخیر نتوانسته مشکل خشکسالی در آذربایجان غربی را برطرف کند

آرازآذربایجان-مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی از رشد ۲۲۲ درصدی بارشها در استان خبرداد.
حبیب عبدلی افزود: متوسط بارشها در سال جاری تا ۲۰فروردین ۸۳٫۱ میلیمتر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۷۱ دردصد رشد داشته است.
وی بابیان اینکه بارش سال آبی جاری در ارومیه تا ۲۰فروردین ۳۸۳٫۳ میلیمتر است گفت: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۸ درصد افزایش دارد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی بارشها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری را ۳۱۸٫۵ میلیمتر عنوان کرد و با اشاره به رشد ۶۸ درصدی آن نسبت به سال گذشته یادآور شد: مجموع بارشها در سال آبی جاری تا ۲۰ فرودین در استان با رشد ۷۵ درصدی نسبت به بلند مدت ۳۹۲٫۷ میلیمتر ثبت شده است.
وی با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان گفت: از دیدگاه هواشناسی با بررسی شاخص SPEI در دوره ۶ ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۷ بیشتر مناطق استان تحت تاثیر ترسالی می باشد اما با بررسی دوره آماری ۱۲۰ ماهه منتهی به اسفند ۹۷ بغیر از مناطق جنوب غرب و شمال غرب استان بقیه مناطق درگیر خشکسالی متوسط تا شدید می باشند و بارشهای اخیر نتوانسته است مشکل انباشت خشکسالی را در استان برطرف کند.
عبدلی اظهار کرد: برحسب برآورد و صحت سنجی دقت پیش بینی های هواشناسی در سال گذشته تا ۹۵ درصد بوده و مطمئنا هرچه از زمان رخداد پدیده دور شویم احتمال خطا افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه پیش بینی بارشهای تندری و وقوع سیل از یک هفته قابل پیش بینی است و احتمال خطا نیز وجود دارد ادامه داد: برحسب پیگیری های بعمل آمده در صورت خرید، نصب و راه اندازی سخت افزارهای هواشناسی و آموزشهای تخصصی که در حال برگزاری است جز کشورهای صاحب نام در هواشناسی قرار خواهیم گرفت.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: با توجه به موافقت مقام عالی استان و مصوبه جلسه مدیریت بحران مقرر شد اعتبار مطالعاتی جهت جانمایی رادار هواشناسی تامین و تخصص یابد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 48