- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ایران خواهان استفاده از عراق برای ترانزیت کالا به ترکیه و سوریه است

Posted By admin On اسفند ۴, ۱۴۰۰ @ ۶:۲۵ ب.ظ In اخبار ویژه | No Comments

آرازآذربایجان، استاندار آذربایجان‌غربی گفت که جمهوری اسلامی ایران‌ خواهان استفاده از اقلیم کردستان عراق و مرزهای منطقه “زاخو” برای ترانزیت کالا به کشورهای ترکیه و سوریه است.
محمد صادق معتمدیان روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار ویژه زاخو در اقلیم کردستان عراق، اظهارداشت: زاخو از مناطق قدیمی اقلیم کردستان در شمال عراق است که تبادلات خوبی با سوریه و ترکیه دارد.
وی‌ با اشاره به اینکه این منطقه یکی از دروازه های اصلی عراق محسوب می‌شود، افزود: ما زاخو را به عنوان شهری بزرگ‌ بازرگانی می شناسیم و علاقه مندیم با این منطقه همکاری ترانزیتی داشته باشیم.
معتمدیان افزود: استان آذربایجان غربی مرزهای خوبی در پیرانشهر و حاج عمران با اقلیم کردستان عراق دارد و می تواند با زاخو همکاری کند.
فرماندار ویژه زانخو نیز در این دیدار از در خواست معتمدیان برای ترانزیت کامیون های ایرانی به ترکیه و سوریه استقبال کرد و گفت: می توانیم در زاخو برای ترانزیت کامیون های ایرانی همکاری کنیم.
گهدار شیخو اظهار داشت: آماده ایم برای تردد ترانزیتی کامیون های ایرانی از مرز ابراهیم‌خلیل با ترکیه مذاکرات لازم را با طرف ترک انجام دهیم.
وی زاخو را منطقه ای راهبردی برای عراق دانست و گفت: اکنون روزانه حدود سه هزار تردد کامیون از هر کدام از مرزهای این منطقه با ترکیه و سوریه انجام می‌شود.
فرماندار زاخو همچنین به ظرفیت های گردشگری این منطقه اشاره کرد و گفت: این توانمندی را داریم که در زمینه گردشگری با جمهوری اسلامی ایران و استان‌ آذربایجان غربی همکاری کنیم.
منطقه زاخو از طریق مرز “ابراهیم خلیل” با کشور ترکیه و مرز “فیش خابور” با کشور سوریه ارتباط دارد.
استاندار آذربایجان غربی امروز همچنین از پایانه مرزی ابراهیم خلیل بازدید و با مدیران این پایانه مرزی گفت و گو کرد.
بر اساس آنچه در این بازدید مدیران ابراهیم خلیل عنوان کردند، اکنون روزانه هزار و ۵۰۰ کامیون از طریق این مرز وارد عراق و روزانه هزار و ۵۰۰ کامیون به ترکیه کالا صادر می شود که این میزان می تواند تا روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مورد افزایش پیدا کند.
هشتم دی ماه سال جاری تفاهم نامه همکاری توسط محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل در ۱۴ بند، بین دو طرف در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری امضا شد.
معتمدیان به همراه تجار و بازرگانان آذربایجان غربی به دعوت همتای خود برای اجرایی شدن این تفاهم نامه صبح روز گذشته(سه شنبه) به اربیل عراق سفر کرده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.