نماينده مردم اروميه در مجلس:

اگر ستاد احیاء اجازه بدهد دریاچه ارومیه خودش را احیاء می کند

اگر ستاد احیاء اجازه بدهد دریاچه ارومیه خودش  را احیاء می کند

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد دریاچه ارومیه از احداث ۴حلقه چاه عمیق در اطراف دریاچه توسط این ستاد خبر داد.
به گزارش آرازآذربایجان ، روح الله حضرت پور طلاتپه ، در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: واقعیت امر این است که اگر ستاد احیای دریاچه اجازه دهد دریاچه خودش خود را احیا می کند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعضی ها در ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست، بخش نامه هایی را به استان فرستاده اند که اساساً قابل اجرا نیست و به ضرر مردم و دریاچه است. برای نمونه از اول فروردین که حق آبه دریاچه را از سدها رها سازی کرده بودند، همزمان تمام نهرهای فرعی کشاورزی مردم را نیز بستند در حالی که بستن این نهرها باعث می شود مردم از چاه ها، آب بیشتری بکشند و این آسیب بیشتری را به دریاچه وارد می کند.
وی اظهار داشت: به نظر من باید برای احیای دریاچه، برنامه ریزی ها مرحله به مرحله صورت گیرد نه این که به یک باره قدم آخر را اول برداریم. اولین مرحله احیا این است که وضعیت فعلی را حفظ کنند و در مرحله بعد لایه روبی رودخانه ها را انجام دهند و بعد به رها سازی آب فکر کنند.
حضرت پور توضیح داد: مثلاً در سال گذشته سیل هزینه زیادی را به روستاها و کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه وارد کرد، اگر همین هزینه ای که برای بازسازی منطقه صرف شد را صرف لایه روبی رودخانه ها و به طور کل هدایت سیل به سمت دریاچه می کردند، میلیون ها متر مکعب آب وارد دریاچه شده بود.
وی افزود: همه این ها به کنار، ستاد احیای دریاچه ارومیه ۶۰۰ هکتار از قسمت خشک شده دریاچه را به پارک تبدیل کرده و به همین منظور کل این مساحت را درخت کاری و گیاه کاری می کند و برای آبیاری آن ۴ حلقه چاه عمیق در ساحل دریاچه احداث کرده است.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من اگر بگویم مصرف این چند چاه غیر مجاز به اندازه کشاورزی چند ده روستا است اغراق نکرده ام. ستاد روزانه میزان زیادی از این چاه ها آب برداشت می کند در حالی که نتیجه ای هم تا به امروز نگرفته است و اکثر گیاهان خشک شده اند.
حضرت پور طلا تپه در پاسخ به سوال ارزیابی خود در خصوص عملکرد ستاد دریاچه ارومیه گفت: از زمانی که ستاد احیای دریاچه تشکیل شده تقریباً هیچ اقدامی عملی برای احیای دریاچه انجام نداده است. این آب های هم که وارد دریاچه می شود نعمت خداوندی و نتیجه بارش باران و برف است.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که دریاچه در گذشته عمق داشت اما امروز این آبی که شما می بینید عمق ندارد. معلوم است وقتی عمق کم باشد وسعت بیشتری را آب فرا می گیرد و به همان نسبت هم میزان بخار آب بیشتر می_شود.نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی در پایان ابراز داشت: من منکر چاه های غیر مجاز و سد سازی های بی رویه در اطراف دریاچه ارومیه نیستم. در حال حاضر ما در منطقه ۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم. اما بستن این چاه_ها باید کم کم و همراه با جبران برای کشاورزان باشد. یکی از مهمترین این اقامات مکانیزه کردن آبیاری منطقه است. وزارت کشاورزی آنقدر شرایط دشواری برای پرداخت وام ها در نظر می گیرد که عملاً کشاورزان از قطره_ای کردن زمین هایشان پشیمان می شوند.
بنابراین من معتقدم با این برنامه ها نمی توان دریاچه را احیا کرد؛ ما باید در درجه اول به حفظ دریاچه بیاندیشیم و در مراحل بعد سراغ احیا برویم./

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 72