اگربر سر موضوعات تکراری بحث می کنید نیاز به مشاور دارید

اگربر سر موضوعات تکراری بحث می کنید نیاز به مشاور دارید

گروه خانواده و سلامت: معمولا زوجین بعد دعواهای زناشویی دچار رفتارهای اشتباهی می شوند که مشکلاتشان را با همسرشان بیشتر می کند و باعث سردی رابطه شان می شود.
بحث و دعوا زن و شوهر با یکدیگر بسیار عادی است زیرا آنها دو انسان با طرز فکرهای متفاوت هستند که در مواردی با هم اختلاف نظر دارند و همین اختلاف نظر سبب می شود با یکدیگر بحثشان بشود. اما برخی از زن و شوهرها پس از بحث با هم کارهای اشتباهی را انجام می دهند که به تثبیت و طولانی تر شدن ناراحتی بسیار کمک می کند.
سکوت کردن اشتباه است
اگر بعد از دعوا به کمی زمان برای به دست آوردن روحیه خود نیاز دارید و ترجیح می دهید با همسرتان صحبت نکنید ، حتما علت رفتارتان را به او بگویید زیرا او علت رفتار شما را نداند احساس می کند شما برای تنبیه او این کار را می کنید و به همین علت احساساتش را به شما نمی گوید. شما می توانید به او بگویید:«احساسات من به زمان نیاز دارد که به حالت قبلی باز گردد. به من فرصت بده تا حالم خوب شد، با هم صحبت کنیم.»
حرف های همسرتان را فراموش کنید
کلمات آزار دهنده ای که همسرتان در حین دعوا به شما می گوید را فراموش کنید و در ذهن خود نگه ندارید و بگذارید هر چه همسرتان حین دعوا گفته است، همان جا باقی بماند. اما پس از آرامش خود و همسرتان به او بگویید که کدام یک از کلماتی که او در جر و بحث به زبان می آورد، شما را آزار می دهد.
معذرت خواهی نکنید
زمانی که با همسرتان دچار مشکل شدید و با او به جرو بحث پرداختید پس از دعوا تنها ازاو معذرت خواهی نکنید بلکه بگویید که من به خاطر فلان چیز یا فلان حرف، از تو معذرت می خواهم و در آینده سعی می کنم که اشتباهم را جبران کنم.
همچنین برای کار بد خود و برخورد تندتان بهانه تراشی نکنید و نگویید:روز کاری بدی داشته ام، سردرد دارم یا شب قبل بد خوابیده ام؛ چون این جملات، مشکل را حل نمی کنندپس اگر عصبانی یا خسته اید و یا از نظر روحی آسیب دیده اید ویا در محل کار یا هر جای دیگری شرایط بدی را گذرانده اید ، قبل از رسیدن به خانه همسرتان را از این موضوع مطلع کنید تا او بداند شما بیشتر از شرایط عادی حساس و شکننده اید.»
آزار کلامی اشتباه است
اگر در زمان دعوا داد بزنید و به همسرتان برچسب بزنید آثار این کار در زمان بعد از دعوا نیز باقی می ماند و بسادگی از بین نمی رود. وقتی با همسرتان برای بررسی و حل اختلافات به گفتگو می نشینید از کلمات و عبارت های نامناسب برای خطاب کردن او استفاده نکنید و او را نرنجانید و با جملات ساده و قابل فهم به او بگویید:وقتی به خانه برمی گردی و به من بی اعتنایی می کنی، من احساس تنهایی می کنم.
به دنبال راه حل باشید
بعد از دعوا بهتر است روی عواملی که دعوا را به وجود آورده اند، متمرکز نشوید بلکه برای مسئله ای که بر سر آن جر و بحث کرده اید، راه حل پیدا کنید.
به یکدیگر فرصت بدهید
بعد از دعوا بعد از اینکه خونسردی تان را به دست آوردید، موضوع را به میان بکشید و روی آن کار کنید. این وقفه خصوصا برای مردها مفید است، چون یک مرد وقتی که کمی استراحت می کند مغزش برای مدتی از آن موقعیت رها می شود. سپس می تواند با ذهنی بازتر و احساسی گرم تر به موقعیت برگردد و نگاه منطقی تری به آنچه روی داده داشته باشد و راه حل را همراه با همسرش پیدا کند.
از با هم بودنتان لذت ببرید
به جای اینکه تمام روز دعوایتان را به یاد بیاورید و به دنبال مقصر بگردید، سعی کنید نگویید:«منظورم این نبود!» گفتن این جمله مثل این است که می خواهید صورت مسئله را پاک کنید این کار اوضاع را وخیم تر می کند؛
زیرا جوابی که همسرتان به شما می دهد، این است که چرا منظورت همین بود! بازگشت به گذشته و تاکید بر گفته های خود و طرف مقابلتان باعث می شود به جای راه حل، بر آنچه گذشته است، تمرکز کنید. اگر همسرتان بعد از دعوا می گوید:منظورم این نبود. جواب بدهید:درست است که چنین منظوری نداشتی، اما طوری رفتار کردی که من این طور احساس کنم. پس، از این به بعد این کار را انجام نده.
سرزنش کردن خود بعد از دعوا اشتباه است
دعوا کردن همیشه هم بد نیست و گاهی اوقات نشانه مهم بودن رابطه برای طرف مقابل است؛ بنابراین اگر با همسرتان جر و بحث می کنید، خوشحال باشید از این بابت که زندگیتان را به حال خودش رها نکرده اید و هنوز این زندگی برایتان مهم است.
جر و بحث و اختلاف در بهترین رابطه ها هم پیش می¬آید و سرزنش خودتان فایده ای ندارد و وقت تان را هدر می دهدپس خودتان را سرزنش نکنید زیرا اعتماد بنفس تان و احترامی که برای خود قائلید لطمه خواهد خورد. شما با کمی تفکر می توانید از بحث های تان برای نزدیک تر شدن به هم استفاده کنید.
دعوای تان را در شبکه های اجتماعی جار نزنید
دعوای زن و شوهری چیزی است که باید خصوصی بماند و اگر ما به اعتماد همسرمان ضربه بزنیم هر دوی شما دچار آسیب می گردیم. بیرون بردن دعوا به بیرون از خانه سبب قضاوت دیگران ازرابطه ی شما می گردد و هیچ کمکی به حل مشکلات تان نمی کند.
دعواها و اختلاف های تان را پیش خودتان نگه دارید و اگر می خواهید با کسی درباره آنها حرف بزنید ، کسی را انتخاب کنید که به او اطمینان داشته و توصیه های منطقی و صادقانه به شما بکند.
نگذارید مشکل تان مدت زیادی حل نشده بماند
در صورت باقی ماندن اختلافات حل نشده شما به همان صورت احساس خشم و نارضایتی تان بیشتر می شود. خشم ِ حل نشده و احساس آزردگی ِ التیام پیدا نکرده رشد کرده و کنترل بحث های تان را دشوارتر و استرس تان را بیشتر و سلامت رابطه شما را به خطر می اندازد.
یکدنده نباشید و عذرخواهی همسرتان را بپذیرید
اگر همسرتان از شما صمیمانه و صادقانه عذرخواهی کرد آن را بپذیرید تا بیشتر از حد لازم احساسات منفی باقی نمانند. لجبازی و رد عذرخواهی تنها شرایط را بدتر و مشکلات را عمیق ترمی کند.در رابطه ی زناشویی، برنده و بازنده نداریم و هردوی شما در یک جبهه هستید.
بعدها دوباره این دعواها را پیش نکشید
یادآوری مداوم دعواها و ناراحتی ها سبب می شود زمانی برای عشق ورزیدن باقی نماند. در بحث رواشناسی در نمناک گفته بودیم که یادآوری مداوم اختلاف های گذشته حل شده، رفتاری مهربانانه نیست و رابطه را خراب می کندو با این کار دعوای جدیدی را شروع خواهید کرد و به همسرتان هم نشان می دهید که حل اختلاف های پیشین هیچ ارزشی نداشته اند.
رابطه عاطفی را به عنوان جبران دعوای تان استفاده نکنید
رابطه ی عاطفی باید از روی عشق، صمیمیت و توجه باشد و برای برقراری یک رابطه عاطفی لذت بخش زمانی مناسب است که هیجان و احساس شما مناسب آن باشد. شما نباید بعد از جنگ و دعوای تان برای تغییر دادن فضا رابطه ی عاطفی برقرار نمایید و اگر احساس می کنید نیاز دارید با نزدیک شدن به همسرتان، ارتباط صمیمی را دوباره برقرار کنید.
شما تنها زمانی می توانید رابطه ی عاطفی انجام دهید که هر دوی شما واقعا آن را بخواهید. استفاده ی ابزاری از رابطه ی عاطفی تحت هر شرایطی بد است و می تواند چیزی را که نوعی از صمیمیت و عشق را تداعی می کند به مرز هراس و سوء استفاده بکشاند.
بعد از دعوا قهر نکنید
نادیده گرفتن همسرتان و قهر کردن فقط آزردگی و خشم را بعد از دعوا بیشتر می کند و نوعی سوء استفاده ی عاطفی است که بی احترامی، خوار و خفیف کردن و دغل کاری نیز محسوب می شود.
هرگز اتاق خواب تان را از هم جدا نکنید
بااین کار، همه چیز را بدتر می کنید زیرا این کار سبب می شود دوری و جدایی پیش آید و دعوای شما کش آمده و ادامه دار گردد.
از یک متخصص کمک بگیرید
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از نمناک ، اگرهمیشه بر سر موضوعات تکراری با همسر خود بحث می کنید یا نمی توانید مسایل گذشته را فراموش کنید، پیش از بدتر شدن اوضاع پیش مشاور بروید تا راهکار تازه ای به شما ارائه برای حل مشکلتان ارائه دهد.
.Arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج + 3 =