اکران آنلاین مکمل سینما است نه جایگزین آن

اکران آنلاین مکمل سینما است نه جایگزین آن

گروه فرهنگی:یک کارگردان فیلم‌ کوتاه بیان کرد: تجربه خوبی در اکران آنلاین داشتم اما اکران آنلاین می‌تواند مکمل خوبی باشد و هنوز سینما و اکران با سالن تاریک و پرد ه نقره‌ای معنا پیدا می‌کند و پس از آن اکران آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.
فیلم‌کوتاه »فشن« که روایتی در سبک و فضایی انتزاعی دارد، درباره شخصیتی به نام افشار است که هر ماه فشن‌شوی زیرزمینی به راه می‌اندازد اما این‌بار با چالشی روبه‌رو می‌شود. فردین انصاری کارگردان این فیلم‌کوتاه که در بسته نوروزی »فیلم‌بازی« به صورت آنلاین اکران شد، در گفت‌وگو با تاکید بر این‌که ساخت فیلم‌های کوتاهِ ژانر محور با وجود تعداد کم آن‌ها پاسخ خوبی برای نشان دادن میزان اهمیت پرداختن به ژانر در این گونه سینمای است، گفت: همین تعداد اندکِ فیلم‌های ژانرمحور، ثابت کرد که می‌توان و لازم است بر ژانرهای گوناگون در فیلم کوتاه تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد؛ پس این امر میسر و شدنی‌ است اما آن‌قدر هم راحت نیست که تصور کنیم در یک بازه زمانی کوتاه به سینمایی با تنوع ژانر می‌رسیم.
این کارگردان با بیان اینکه پرداختن به ژانر در فیلم‌کوتاه بر رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه از سینما تاثیرات مثبتی دارد، گفت: شما ترجیح می‌دهی بنا بر سلیقه یا اصلا احوال آن لحظه خود انتخاب کنی که فیلمی در حوزه سینمای اندیشه ببینی یا یک فیلم کوتاهِ اکشن یا یک فیلم نوآر و این تنوع ژانر نه تنها برای مخاطب مفید است، بلکه برای فیلم‌ساز و برای سینما بلند هم درس بزرگی است. بهتر است اینطور بگوییم که پرداختن به ژانر در فیلم‌کوتاه باعث می‌شود توجه و استقبال مخاطب بیشتر شود، فیلم‌سازها به چالش کشیده شوند و دیگر هرکس از راه برسد با ساختن یک فیلم رئال با دوربین روی دست، خودش را فیلم‌ساز قرن نمی‌داند. همینطور می‌توانند تجربیات متفاوت و مفیدی در فیلم‌سازی و ژانر داشته باشند و سوما با این تفاسیر سینمای بلند هم درس بزرگی از سینمای کوتاه می‌گیرد تا تکانی به خود بدهد؛ چرا که آینده سینمای بلند هر کشوری رابطه مستقیمی با جریان فیلم کوتاه همان کشور دارد.
این فیلم‌ساز که پیش از این نیز با فیلم کوتاه »فشن« در بسته اکران آنلاین »شام آخر« حضور داشته است در ادامه درباره دستاوردهای اکران آنلاین فیلم‌کوتاه بیان کرد: به نظرم دستاورد آنچنانی نداشته که بگوییم اکران آنلاین چه‌ها کرد، اما می‌توانم بگویم اتفاق بسیار مفیدی بوده و شاید در یک بازه زمانی بلند در صورت تداوم و در صورتی که آن اتفاق مفید تبدیل به یک رویه اثرگذار و جدانشدنی از سینما بشود، آنوقت بگوییم این یک دستاورد بوده‌ است.
وی افزود: شخصا تجربه خوبی در بحث اکران آنلاین داشتم؛ این فرصت را داشتم که فیلمی در یک بسته اکرانِ ویژه به‌صورت سراسری با تبلیغات استاندارد و درست داشته باشم. از طرفی هم تجربه اکرانِ تک‌فیلم را بدون هیچ تبلیغاتی داشته‌ام؛ در مجموع فکر می‌کنم اکران آنلاین می‌تواند مکمل خوبی باشد اما نمی‌تواند جایگزین خوبی باشد. هنوز سینما و اکران با سالن تاریک و پرده نقره‌ای معنا پیدا می‌کند و پس از آن اکران آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد. نمی‌دانم با این سرعتِ پیشرفت تکنولوژی و علم،آینده این سینما و این شکل نمایش فیلم‌ها در سالن تاریک چه می‌شود. وقتی سکونت انسان در مریخ با شکلی متفاوت از سکونت در زمین مطرح می‌شود، آیا آینده سینما هم همچنان به‌همین شکل باقی می‌ماند؟! آیا همچنان ما در مریخ و در کهکشانی دیگر بر سُنتِ سالن تاریک و پرده نقره‌ای باقی می‌مانیم؟ نمی‌دانم شاید آینده اتفاقا در اختیار همین اکران آنلاین یا اصلا شیوه‌ای که تصورش را هم نمی‌کنیم باشد.
کارگردان فیلم کوتاه »ماجان« در انتها و در رابطه با شناسایی و بازشناسایی فیلم‌کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان، چنین گفت: برای شناسایی و بازشناسایی فیلم‌کوتاه هیچوقت هیچ فکری نکرده‌ام، نمی‌دانم، شاید این بحث بعد از فیلم خوب ساختن توسط فیلم‌سازان به مدیریت فرهنگی ما برگردد؛ به تبلیغات درست و اصولی، به زیرساخت‌های آموزشی و کارکرد سینما و هنر در زندگی آدم‌ها، به هر چیزی که فکر می‌کنید درست است. به چیزهایی که در کشورمان حداقل تا امروز ندیدیم و برایش اراده‌ای نداشتیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،فیلم‌کوتاه »فشن« به‌نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری یکی از شش فیلم کوتاهی بود که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران»فیلم‌بازی«، فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پلتفرم‌های وُدیو، هاشور، تیوال به نمایش درآمد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 6