نماينده مردم مياندوآب در مجلس :

اکثر پست های مهم کشور در اختیار افراد بالای ۶۰ سال قرار دارد

اکثر پست های مهم کشور در اختیار افراد  بالای ۶۰ سال قرار دارد

گروه خبر:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جوانان در مشاغل کشور نادیده گرفته می شوند گفت: متاسفانه کشور جوان محور نیست و اکثر پست های مهم کشور در اختیار افراد بالای ۶۰ سال قرار دارد.
همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه زنگ خطر پیری جمعیت کشور از اواسط دهه ۸۰ به صدا درآمده است نرخ رشد جمعیت کشور را ۱٫۲۴ دانست و گفت: پیری جمعیت در کشور زنگ خطری جدی است و باید با اتخاذ تدابیر ویژه و راهکارهای اساسی در جهت تشویق زوجین به فرزندآوری برای افزایش جمعیت تاکید کرد. نماینده مردم شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خوشبختانه موضوع کنترل موالید که خطر اساسی برای جمعیت محسوب می شد حذف شده است، تصریح کرد: متاسفانه در راستای افزایش جمعیت اقدامات موثری انجام نشده و به ارائه مشوق های لازم به خانواده ها برای فرزندآوری توجه چندانی نشده است.
وی با یادآوری ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری با انتقاد از اینکه دستگاه ها توفیق چندانی در تحقق این سیاست ها نداشتند، افزود: کشورهای دنیا مشوق هایی را در جهت ترغیب به فرزندآوری برای زوجین و مادران باردار و همچنین امتیارات ویژه ای را در بحث یارانه ها برای خانواده های پرجمعیت در نظر گرفته اند اما متاسفانه در کشور ما ارائه این مشوق ها مغفول مانده و دستگاه های مسئول برنامه دقیق و زمان بندی مشخصی برای پرداختن به سیاست های جمعیتی ندارند؛ باید مباحث اجرایی بر سیاست های جمعیتی استوار شود و متولی واحدی برای پیگیری سیاست های جمعیتی مشخص و این متولی واحد برنامه مشخصی را طراحی و دستگاه های معاضدتی و کمکی را به فراخور برنامه های مناسب دعوت و دستگاه های مربوطه را وادار به اجرایی کردن این سیاست ها کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مرخصی زایمان دو هفته ای مردان در برنامه ششم به ۳ روز کاهش یافت، تصریح کرد: هر چند در این رابطه تلاش کردیم این مرخصی افزایش یابد اما متاسفانه تلاش ها ناکام ماند.
هاشمی با انتقاد از اینکه در مورد مقوله جمعیت چشم انداز جامع و کاملی نداریم، گفت: موضوع جمعیتی کشور متولی مشخص و واحدی ندارد و عمدتا در این حوزه دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان باید در این رابطه نقش آفرینی کنند.
نماینده مردم شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس دهم، با یادآوری اینکه حوزه جوانان باید از وزارت ورزش جدا شود، ادامه داد: نیاز است وزارت ورزش سازمانی قوی در حوزه جوانان ایجاد کند زیرا قسمت عمده انرژی این دستگاه به ورزش اختصاص داده شده و جوانان به فراموشی سپرده شده است و برنامه جامعی برای جوانان دیده نشده است.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دستگاه ها عزم و اراده لازم را برای اجرای قوانین حوزه جمعیت ندارند، افزود: متاسفانه فقر، مشکلات اقتصادی، بیکاری و مباحث فرهنگی کاهش نرخ ازدواج و بی میلی زوجین به فرزندآوری را به دنبال داشته است این در حالی است که زمینه و زیرساخت تسهیل ازدواج و رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری در کشور فراهم نشده است.
وی در رابطه با اظهارات رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور مبنی بر اینکه جمعیت ایران وارد مرحله نخست سالمندی شده است با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است، ادامه داد: پیش بینی می شود در دو دهه آینده جمعیت سالمند کشور دو برابر شود این در حالی است که زیرساخت های لازم برای نگهداری و تکریم سالمندان از نظر معیشتی، اجتماعی و بیمه های سالمند در کشور فراهم نبوده و باید دستخوش تغییرات شود.
دولت باید برنامه جامع و کاملی برای ارتقای وضعیت معیشتی سالمندان و همچنین ازدیاد موالید طراحی کند
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت باید برنامه جامع و کاملی برای ارتقای وضعیت معیشتی سالمندان و همچنین ازدیاد موالید طراحی کند، تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر اقدامات خاصی در این زمینه انجام نشده است.
نماینده مردم شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس دهم، با انتقاد از گسترش پدیده تک فرزندی در کشور طی دهه های اخیر، گفت: اگر حکومت برنامه جامعی را برای افزایش جمعیت کشور به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی نداشته باشد به طور قطع در آینده ای نه چندان دور دچار مشکلات اساسی در حوزه جمعیتی روبرو خواهیم شد زیرا پیری جمعیت اقتصاد و صنعت کشور را دچار آسیب های فراوانی خواهد کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جوانان در مشاغل کشور نادیده گرفته می شوند، افزود: متاسفانه کشور جوان محور نیست و اکثر پست های مهم کشور در اختیار افراد بالای ۶۰ سال قرار دارد./

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 12