این آبی کفن شده آخر نمرده است

این آبی کفن شده آخر نمرده است

گروه گزارش:حالا دریاچه ارومیه حال غرق کردن کسی را ندارد؛ هر چه می‌خواهید دور شوید نترسید نه دریاچه‌ای مانده و نه ساحلی. ساحل همان دریاچه است و دریاچه به ساحل بیشتر شباهت دارد. امن و امان است.
نگویید هیچ اقدام عملی از سوی دولت برای احیای دریاچه ارومیه انجام نگرفته؛ واقعا بی‌انصافی می‌کنید! همین چند ماه پیش بود که حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب بی‌زبان روانه دریاچه شد. خوب از کجا آمد این همه آب یکهویی رفت توی دریاچه؟ از آسمان که نازل نشد! مسئولان محترم این همه جلسه گذاشتند و رایزنی کردند و آخرش تصمیم گرفتند ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه بریزد. چطوریش مهم نیست مهم اقدام ارزشمندی است که مسئولان محترم به انجام رساندند. خوب اگر اقدام عملی خاصی هم نکردند لابد دعا که کرده‌اند.
مسئولان زحمت کشیدند امسال باران زیاد بارید و سطح دریاچه یکی دو سانتی متر بالا آمد؛ وقتی هم که می‌خواهیم کمی به این موارد دلخوش کنیم مدیر عامل آب منطقه‌ای زود بلند می‌شود و می‌گوید: نباید به بارندگی‌ها زیاد امیدوار باشیم چرا که در قسمت‌های عمیق دریاچه نبوده و در فصول گرم سال «ایکی ثانیه» تبخیر می‌شود.
اعضای شورای شهرتبریز هم که هرچه مسئولان دولتی در مورد دریاچه ارومیه می‌خواهند رشته کنند پنبه می‌فرمایند. مثلا بهروز خاماچی آن روز می‌گفت: یک روز از انتقال آب ارس به دریاچه می‌گویند، یک روز هم از انتقال آب زاب؛ در عمل هم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
خاماچی اعتقاد دارد: این خبرها مانند نمک بر روی زخم دریاچه است و هیچ کدام از این نظرات اجرا شدنی نیست چون هیچ کدام از ما که نسبت به مسئله شناخت داریم در این جمع‌ها و ستادهای احیاء حضور نداریم.
حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر اجرایی شدن طرح‌های ستاد احیا تنها به حضور آقای خاماچی عضو شورای شهر تبریز و دوستانش که شناخت دارند بند است چرا از این حضور ممانعت می‌شود. خوب ایشان را دعوت کنند تا زود دریاچه احیا شود دیگر!
حبیب شیری‌آذر، دیگر عضو شورای شهر هم کوتاه نمی‌آید و می‌گوید: امروز افرادی که خودشان در خشک کردن دریاچه نقش داشته‌اند در ستاد احیا حضور دارند و به نظر می‌رسد وضعیت دریاچه با چنین متولیانی به هیچ جایی نرسد.
حالا این افرادی که نام آنان ذکر شد البته معلوم نیست چه کسانی هستند کاش اسمشان را هم می‌گفتند ما هم می‌فهمیدیم با چه کسانی طرفیم؛ حالا هر کسی که هستند، کار بدی که نمی‌کنند خودشان دریاچه را خشک کرده‌اند خودشان هم می‌خواهند احیاء کنند! حالا باید از آقای شیری‌آذر پرسید کجای این کار ایراد دارد؟! خوب بگذارید احیا کنند دیگر، چرا چوب لای چرخشان می‌کنید؟!
شکر خدا پس از بارندگی‌های امیدوار کننده مهرماه خانم ابتکار هم به آذربایجان آمد و سری به دریاچه ارومیه زد و از مسئولان راه و شهرسازی سابق انتقاد کرد و رفت!
می‌گفت: حال دریاچه خوب بود! آخر کجا خوب بود خانم ابتکار؟!!از همه این موارد هم که بگذریم خلاصه اقدامات عملی انجام شده در رابطه با احیای دریاچه ارومیه و آخرین وضعیت چی‌چست سابق را شاید بهتر از همه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان می‌کند؛ رضا رحمانی می‌گوید: به نظر من جلساتی که برگزار شده و پیگیری‌هایی که در رابطه با احیای دریاچه انجام گرفته جای تقدیر دارد اما در صحنه عمل تخصیص اعتبارات در حد وعده‌های داده شده نبوده است.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اضافه می‌کند: اگر ما بهترین نقشه را هم داشته باشیم ولی پولی برای اجرایی کردن آن نباشد راه به جایی نخواهیم برد؛ مطالعات و نتیجه‌گیری‌های خوبی انجام گرفته ولی متاسفانه بودجه عملیاتی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید تامین می‌کرد تا ادارات ذیربط اقدامات مقتضی را انجام دهند اختصاص نیافته است.نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود اینکه در مهرماه امسال شاهد بارش‌های خوبی در منطقه بودیم ولی متاسفانه نتوانستیم از این بارش‌های بهره خوبی داشته باشیم و تمام آن را به دریاچه برسانیم.خلیل ساعی در همایش »آب، نبض زندگی« با بیان اینکه با وجود اینکه در مهرماه امسال شاهد بارش‌های خوبی در منطقه بودیم ولی متاسفانه نتوانستیم از این بارش‌های بهره خوبی داشته باشیم و تمام آن را به دریاچه برسانیم، اظهار داشت: هم اکنون مسیل‌ها در حال لایروبی هستند و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد احتمال بارش در اسفندماه جاری، امیدواریم آب این باران‌ها به سطح دریاچه برسد.
نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شاخص توسعه سازمان ملل حاکی از این است که اگر ۲۰ درصد از آب استفاده کنیم، در حالت ایمن هستیم و اگر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد هم استفاده کنیم باز هم وضعیت خوب است.
دبیر شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: سفره‌های زیرزمینی هر روز خالی‌تر از پیش می‌شود و باید توجه کنیم که سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت خوبی ندارند و با ادامه این روند در آینده مشکلات فراوانی خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، بحران دریاچه ارومیه را حاصل بی‌درایتی و نگاه آزمندانه به طبیعت دانست و اظهار داشت: روند سدسازی در این کشور، قصه غم‌انگیزی است که در مورد بسیاری از سدها می‌توان شرح داد.
محمد درویش با اشاره به اینکه متاسفانه برخی‌ها، زمانی دریاچه ارومیه را یک غده سرطانی می‌دانستند و چشم خود را بر احداث سدهای مختلف بستند افزود: امروز مسئولان وزارت نیرو اذعان می‌کنند که سدهای مخزنی به جای تنظیم آب، آب را مصرف می‌کنند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، متذکر شد: برخی از نخبگان، در گذشته به چنین جمع‌بندی دست یافته‌اند؛ این، حاصل نگاه آزمندانه ما به طبیعت بوده ‌است. دشمنی از آن سوی مرزها این بلا را بر ما مستولی نکرده‌ است.
وی در بخش دیگی از سخنان خود گفت: بر اساس مطالعات رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی، با بررسی لایه‌های رسوبی کف بستر دریاچه مشخص شده که شرایطی که امروز در دریاچه حاکم است بین ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار سال پیش تکرار نشده است؛ بنابراین ادعایی که عنوان می‌شود دریاچه، هر ۵۰۰ سال یک‌بار به چنین وضعی دچار می‌شود، توسط این پژوهش رد شده است.
درویش در عین حال، تاکید کرد: بر خلاف باور گروهی که فکر می‌کنند دریاچه ارومیه مرده‌ است، اعتقاد راسخ به احیای دریاچه ارومیه دارم؛ هر چند که تحقق این فرآیند، نیازمند یک روند طولانی است.
وی تصریح کرد: بازگشت حیات به دریاچه ارومیه، مستلزم شرایطی است که برخی از آن‌ها فقط مختص حوضه آبخیز دریاچه ارومیه نیست و حتی قابل تعمیم به سایر بحران‌های مشابه در کشور است.
وی تصریح کرد: وقتی طرح نکاشتن در حوضه دریاچه ارومیه هنوز آغاز نشده محکوم می‌شود، این نشان می‌دهد که متاسفانه خشکسالی مدیریتی ما را تهدید می‌کند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به جای الگو قرار دادن کشاورزی باید از ظرفیت ترانزیتی این منطقه استفاده شود، اظهار داشت: شما در منطقه‌ای هستید که با چند کشور خارجی هم مرز است. تمام اینها فرصت‌های بزرگی است ولی در کجای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دیده شده که از ظرفیت‌های بازرگانی و اقتصادی استفاده شود؟
به گزارش فارس ، وی با تاکید بر جایگزینی شغل‌هایی برای کشاورزی، گفت: باید از بین ۴۰۰ شغل شناسایی شده سبز قابل اجرا در ایران، آن دسته از شغل‌هایی که قابل اجرا در حوضه دریاچه ارومیه است را شناسایی کنیم.
درویش با اشاره به اینکه متاسفانه از ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی به خوبی استفاده نشده است، اظهار داشت: یکی از نمونه‌های بارز این گسست مردمی موضوع دریاچه ارومیه است که با وجود اینکه مردم به خوبی بحران را حس می‌کنند ولی چرا در این زمینه اتفاقی نمی‌افتد؟
این فعال زیست محیطی ادامه داد: در اثر همین عدم توجه به سرمایه اجتماعی است که ۲۲ میلیون ایرانی و یا به بیانی از هر سه خانواده، دو خانواده درگیر کارهای قضایی هستند و سالانه ۶۰۰ هزار زندانی داریم. تمام اینها نشان دهنده سقوط سرمایه اجتماعی است.درویش با بیان اینکه هم اکنون تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲ سانتی‌متر کاهش یافته است، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که بحرانی بودن وضعیت در بین مردم جا نیفتاده و مردم شرایط را درک نکرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 2 =