اینک؛ آخرالزمان…

اینک؛ آخرالزمان…

گروه اجتماعی: امان از این مرداد پرمرگ؛ ۶۸۴ فوت در آخرین روز مرداد و این یعنی امروز هزاران زندگی می‌میرد … باز هم یک رکورد نحس شکست و ویروسی منحوس، چند صد تن را روانه قبرستان کرد…یک سال و نیم است که پنجه در پنجه کرونا می‌جنگیم؛ روزگار شده روزگار جنگ با کرونا؛ شوخی ندارد؛ صغیر و کبیر هم نمی‌شناسد؛ موج در پی موج می‌تازد و می‌کُشد.
چهار موج را پشت سر گذاشتیم و امان از این موج پنجم و از مردادی که هر روزش رکورد مرگ بود و شد پرمرگ‌ترین ماه کرونا؛ بی‌تردید حق آنها که مُردند این نبود.
همه آنها که رفتند بیماری زمینه‌ای نداشتند و سهل‌انگار هم نبودند؛ اصلا شوقی برای مرگ نداشتند؛ تا آخرین لحظه چنگ زدند به زندگی خیلی‌هایشان با پای خود به بیمارستان رفتند به امید نفسی راحت‌تر؛ به امید اینکه باز هم زندگی را با تمام حباب‌ها و بالا و پایین‌هایش نفس بکشند خانه بخرند؛ ازدواج کنند؛ بچه‌دار شوند قسط‌هایشان را بدهند؛ اما نشد آنچه که باید؛ رفتند که شاید مرگ حال‌شان را خوب کند.این روزها مرگ زیر پوست شهر جاری است؛ در سایه نشسته و به ما می‌نگرد؛ این روزها زندگی شده پر از مرگ‌های غیر منتظره؛ ریه‌ها پر از اکسیژن مرگ است؛ شماره ۱۹ زندگی را دست گرفته؛ “دلتا” بی‌شرمانه شبیخون می‌زند و تن‌ها را یک به یک زیر خاک نهان می‌کند؛ خانه‌ها پر است از آه و فغان.
صف برای کفن و دفن
این روزها هیچ کس از آخرینِ خود خبر ندارد دنیا دیگر قشنگی برای دیدن ندارد؛ بیمارستان‌ها پر شده از نفس‌های تنگ و گلوهای سوراخ و لوله گ‌های آویزان و بیماران به شکم خوابیده؛ شهر به شهر صف کشیده‌اند برای خانه آخرت؛ برای تابوت و کفن و قبر؛ فلانی هم گفت “هر تهرانی یک قبر رایگان دارد” و شاید این دلیلی برای آسوده مردن باشد.
این روزها مرگ دیگر “دور از جان” ندارد و زندگی بیش از هر وقت دیگری روی هواست درد بی‌درمان که می‌گفتند یعنی همین؛ “کرونا” آدم‌ها را زمین می‌زند و مرگ خیلی‌ها باور کردنی نیست. یک سال و نیم است که سایه شوم کرونا بر سر شهرهاست؛ دنیا هنوز در غافلگیری است خیلی از آدم‌ها هنوز از هم می‌ترسند و خیلی‌ها هم دیگر بی‌خیال شده و می‌گویند “از هر چه بترسی سرت می‌آید”؛ اما نکته شاید اینجا باشد؛ آنها که کرونا و دارو و درمان و واکسنش را انکار می‌کردند اکنون یا روی تخت بیمارستانند یا سینه قبرستان.
“دلتا” در سربالایی رسیدن به قله
آمار کشتار دلتا همچنان بالاست و مسوولان بهداشتی کشور پیش بینی از انتهای این موج ندارند؛ دلتا اکنون در سربالایی رسیدن به قله است و در هفته ۷۸ اپیدمی در کشورمان، شاهد افزایش ۱۲٫۵ درصدی مرگ‌ها نسبت به هفته ماقبل آن بودیم. روند کووید تقریبا در تمام استان‌ها صعودی است و دلتا متاسفانه همچنان با قدرت می‌تازد.بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر رسیده و متاسفانه ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر نیز تا کنون جان باخته اند؛ باز هم متاسفانه ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران کووید اکنون در شرایط سخت بیماری قرار دارند و در بخش_های مراقبت های ویژه بیمارستانها بستری هستند.
کاهش رعایت پروتکلها و صعود ویرانگر دلتا
نقشه کشور آتشین است؛ در حال حاضر ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز به سر می برند و کرونا در اغلب استانها صعودی است؛ به طوری که در هفته اخیر (۲۲ تا ۲۸ مردادماه) نسبت به هفته ماقبل آن شاهد افزایش ۱٫۲ درصدی در موارد سرپایی مثبت، افزایش ۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۱۲٫۵ درصدی در تعداد فوت شدگان کرونا در کشور بوده ایم.
این درحالیست که رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور همچنان پایین و میانگین آن بر روی ۳۹٫۲ درصد قرار گرفته است که اصلا آمار خوبی نیست و بارها از سوی وزارت بهداشت اعلام شده که رعایت پروتکل های کمتر از ۸۰ درصد، تاثیری در کنترل بیماری نخواهد داشت. صعود بیش از پیش و ویرانگر کرونای دلتا نشانی تلخ از همین واقعیت است.متاسفانه تا ۲۷ مرداد ماه امسال، میانگین استفاده از ماسک ۵۱٫۵۲ درصد و میانگین رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز ۳۹٫۲ درصد بوده است؛ درصدهایی که در شرایط بحرانی کرونای دلتا، واقعا نگران کننده اند.
راهکارهایی که کارساز نبود
راهکارها برای کنترل بیماری در موج پنجم، تا کنون کارساز نبوده؛ دو تعطیلی شش روزه؛ یکی همزمان با عید قربان و دیگر همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا؛ اما همچنان آمارها بالاست و روزانه جانهای زیادی چشم از دنیا فرو می بندند.
بسیاری معتقدند اگر واکسیناسیون زودتر شروع می شد؛ اکنون شرایطمان اینگونه نبود و تاکید دارند که در آغاز واکسیناسیون و به بهانه رسیدن واکسن داخلی، فرصت سوزی شد؛ البته در ماه ششم سال و با گذشت بیش از ۱۸ ماه از همه گیری کرونا، با همه وعده و وعیدهایی که درباره واکسنهای ایرانی داده شد و دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک مجوز مصرف اضطراری گرفتند، اما هنوز خبری از واکسن پاستور نیست و کووایران برکت هم سهم چندانی در واکسیناسیون روزانه ندارد. البته روند واردات واکسن به کشور سرعت گرفته و تزریق های روزانه نیز از حدود ۵۰۰هزار دوز گذشته است. خبرهایی هم داده اند درباره خرید واکسنهای فایزر و مدرنا از منابعی غیر از آمریکا و انگلیس.
“سلامتی” که باید اولویت باشد
رییس جمهور رییسی و وزیر بهداشت پیشنهادی اش هم اولویت کشور را مدیریت کرونا و تسریع واکسیناسیون خوانده اند. بی تردید بهرام عین اللهی – وزیر بهداشت پیشنهادی به مجلس با اذعان به روزهای سخت سلامت و گرفتاری مردم در این روزهای پردرد، پا به میدان گذاشته و سکانداری بهداشت و درمان را عهده دار شده و امید است که برای کنترل این منحوس در کوتاه مدت چاره ای عاجل داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا؛ اکنون هنگامه رای اعتماد و انتخاب وزیر بهداشت در مجلس است؛ آمارهای کرونا حاکی از آن است که اکنون “سلامت” باید به معنای واقعی اولویت کشور باشد و بر همین موضوع نیز انتخاب وزیر بهداشت را بیش از هر زمان دیگری در تاریخ کشور مهم کرده است.کاش فردا جور دیگری رقم خورد…
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = چهارده