اینجا باید نقد را ول کرد و چسبید به نسیه!

اینجا باید نقد را ول کرد و چسبید به نسیه!

گروه گزارش: سال‌هاست که خرید و فروش قسطی به عنوان راهی برای خرید کالا در میان مردم ایران رایج است؛ عده‌ای به خاطر عدم توان مالی و عده‌ای نیز برای تعدیل در اقتصاد یا مصلحت‌های اقتصادی از خرید قسطی استفاده می‌کنند.
سال‌هاست که خرید و فروش قسطی به عنوان راهی برای خرید کالا در میان مردم ایران رایج است؛ عده‌ای به خاطر عدم توان مالی و عده‌ای نیز برای تعدیل در اقتصاد یا مصلحت‌های اقتصادی از خرید قسطی استفاده می‌کنند.
از این رو برای سنجش میزان و دلایل علاقه‌مندی مردم و فروشندگان برای خرید و فروش قسطی سری به کوچه و بازار شهرمان زدیم.
ابراهیمی فروشنده لوازم خانگی است و معتقد است مردم بیشتر دوست دارند نقد خرید کنند و اگر اوضاع مالیشان ایجاب کند اجناس را نقد می‌خرند. سال‌های پیش مردم به غیر از ضروریات مایحتاج دیگر خود را نیز به صورت قسطی و نقد می‌خریدند ولی وی معتقد است الان دیگر مردم به خرید مایحتاج ضروری اکتفا می‌کنند. وی می‌گوید به عنوان خریدار بیشتر مایل است تمام مایحتاج خود را نقد بخرد ولی وقتی توان مالی لازم را ندارد خود نیز مجبور به خرید قسطی می‌شود.
رضازاده صاحب مغازه نقره و ساعت می‌گوید این روزها تمایل به خرید قسطی بیشتر شده ما نیز بسیار مایلیم برای فروش بهتر و بیشتر فروش قسطی داشته باشیم ولی مدتی است مردم قدرت مالی برای پس دادن اقساط را از دست داده‌اند و دیگر فروش اقساطی به نفع نیست. قبلا نیز میزان خرید قسطی بالا بود ولی مردم توان بیشتری برای پرداخت داشتند. ولی در کل خرید قسطی مردم را مصرف گرا بار می‌آورد بیشتر مواقع مردم چیزهایی را که لازم ندارند.
رضاپور فروشنده لوازم الکتریکی می‌گوید تمام اجناس خود را نقد می‌فروشد، مگر در موارد خاص که خریدار را کاملا می‌شناسد. او می‌گوید خودش خرید مغازه‌اش را قسطی انجام می‌دهد ولی برای فروش فقط نقدی کار می‌کند و حتی برای خرید مایحتاج منزل خود نیز نقدی کار می‌کند و به عنوان مصرف کننده نیز دوست ندارد قسط بپردازد و نیازی به خاطر سپردن اقساط داشته باشد. وی می‌گوید اگر از بازگرداندن اقساط می‌توانست مطمئن شود حتما به صورت قسطی هم فروش داشت چون مردم بسیار تمایل به خرید اقساطی دارند.
مغربی فروشنده لوازم و تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری نیز اعتقادی به نسیه ندارد و خود اجناس مغازه را نقد می‌خرد و نقد می‌فروشد و می‌گوید که حوصله دردسرهای نسیه را ندارد و برای خرید اجناس مغازه نیز اگر نواسانات بازار نبود تمایل به اقساط کوتاه مدت داشت. وی به عنوان مصرف کننده سایر اقلام مورد نیز خود نیز تماما خرید نقدی می‌کند.
عابدی خانه دار است و می‌گوید خرید قسطی را دوست دارد و سال‌هاست عادت به خرید قسطی دارد، از نظر وی خرید قسطی کمک زیادی به اقتصاد خانواده می‌کند چون چیزی را که لازم دارد زمانی که مورد نیاز است می‌خرد و نیازی نیست مدت‌ها صبر کند تا پس انداز کند برای خرید مایحتاج خود، وی حتی سایر اقلامی را که پیش بینی می‌کند قرار است نیاز داشته باشد قبلا به صورت قسطی می‌خرد.
آرزومند در مورد اقلام مورد نیاز خود بیشتر می‌پسندد که خرید نقدی کند و فقط زمانی به صورت قسطی خرید می‌کند که مجبور به خرید جنسی باشد که توان خرید نقدی را ندارد.
صحرانورد می‌گوید اگر خرید قسطی نباشد نمی‌شود زندگی کرد، مایحتاج ما فراتر از توان مالی برای خرید نقدی است و خرید قسطی می جوب می‌شود هم مایحتاج تامین شود و هم اینکه مجبور به پس انداز ماهانه درامد شویم وگرنه آنقدر مخارج بالاست که پول را بدون هدف نمی‌شود پس انداز کرد. همین که پول نقد در دست داشته باشیم نا خودآگاه خرج می‌شود.
احمدی می‌گوید در کل حتی اگر پول نقد هم داشته باشد تمایلی به خرید نقدی ندارد، وی می‌گوید بیشتر مایل است قسطی خرید کند و دوست ندارد سرمایه‌اش را یکجا برای خرید نقدی بگذارد و با پولی که در دست دارد اغلب خرید و فروش و تجارت می‌کند و سود و خوبی نصیبش می‌شود.
خسروی می‌گوید اگر می‌توانست همه اقلام را نقد می‌خرید ولی اغلب توان خرید نقدی ندارد، وی می‌گوید فروش اقساط در بیشتر مواقع موجب رباخواری نیز می‌شود و با فروش اقساط قیمت کالا بالاتر از قیمت واقعی می‌شود و کم کم قیمت واقعی کالا در کل بازار بالا می‌رود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 2