ایمنی راه‌ها همچنان منتظر تامین اعتبار قربانی شدن ۱۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی

ایمنی راه‌ها همچنان منتظر تامین اعتبار  قربانی شدن ۱۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی

گروه گزارش: تصادف‌های رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی که سالانه جان ۵۰۰ تن از هم‌وطنان را می‌گیرد به معضلی به نام زلزله خاموش در استان تعبیر شده که مسئولان حوزه‌های ذی‌ربط برنامه‌ای برای کاهش آن ندارند.
فوت ۷۱۵ تن در جاده‌های آذربایجان غربی خبر کوتاه و تامل برانگیز است چرا که زلزله ورزقان با همه وسعتش تنها حدود ۳۰۰ نفر تلفات داشت، ولی جاده‌های نا امن استان سالانه تلفاتی بالغ بر این زلزله دارند و در این میان آرام بودن جریان شکار جان انسان‌ها توسط غول‌های آهنی و جاده‌ها نیز چشم مسئولان را برای دیدن این فاجعه انسانی سنگین کرده است.
سیر صعودی آمار تلفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی طی سال‌های اخیر و البته کاهش ۱۳ درصدی آن طی سال جاری از دید کارشناسان دلایل مختلفی از جمله افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس‌ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک در برخی مواقع دارد.
هر یک از این مشکلات جاده‌های آذربایجان غربی در حوزه عملکردی یکی از دستگاه‌های اجرایی بوده که به نظر می‌رسد اقدام عملی جدی برای کاهش تصادفات بر اساس شرایط موجود انجام نشده و با وجود طرح و ایده مشخص کمبود اعتبارات دست مسئولان را برای اجرای آن‌ها کوتاه کرده و عملا اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شود.
*مجروح و معلولیت سالانه بالغ بر ۱۰ هزار نفر قربانیان حوادث جاده‌ای
مجروح و معلولیت بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۷۰ تن طی امسال نیز بعد سنگین دیگر تصادفات در محورهای آذربایجان غربی است، هر چند به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان غربی سهم جاده‌ها در سوانح رانندگی ۱۰ درصد و انسان عامل ۶۰ درصد تصادفات است، ولی این در حالی است که دستگاه‌ها باید با اجرای طرح‌های فرهنگ سازی به جای شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها نسبت به کنترل و کاهش عامل اثر بخش سوانح اقدام کنند.
متاسفانه عدم توجه به جلو، خواب آلودگی رانندگان و سرعت و سبقت غیر مجاز رانندگان که رتبه اول سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی را با وجود کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی محورها به خود اختصاص داده، نیز بهانه خوبی به دست مسئولان برای کم توجه به این حوزه با اهمیت داده و سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با عوامل اجرایی طرح نوروزی ۹۲ مبنی بر لزوم کاهش تلفات انسانی نیز تلنگری به آن‌ها وارد نکرده است.
توسعه و بهسازی زیرساخت‌های حمل و نقل در آذربایجان غربی با وجود موقعیت جغرافیایی این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که این استان با ? کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می‌شود.
*آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، علت افزایش تلفات جاده‌ای در استان را نبود راه‌های دسترسی مناسب عنوان کرد و افزود: متأسفانه آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی که سال‌هاست از راه‌های دسترسی مناسبی برخوردار نیست و نمود آن رشد تلفات جاده‌ای است.
نادر قاضی پور با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده‌های آذربایجان غربی گفت: با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی توجهی هستیم.
وی کمبود اعتبار را از مهم‌ترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه‌ها و جاده‌ها در آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: متأسفانه از سال‌های گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه‌های این استان را اختصاص نمی‌دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده‌های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.
قاضی پور اظهار داشت: در حال حاضر آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد و نتیجه این بی توجهی نیز متوجه مردم و افزایش تلفات جاده‌ای می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت کلی راه‌های کشور افزود: نمی‌توان گفت تمامی جاده‌های کشور وضعیت خوبی ندارند چرا که وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در برخی از استان‌ها قابل قبول است و حتی در برخی از استان‌ها مابین برخی از بخش‌ها بزرگراه احداث شده ولی چنین موضوعاتی در استانی نظیر آذربایجان غربی مغفول مانده است.
* رانندگان جاده‌های آذربایجان غربی چه می‌گویند…
از شهرستان میاندوآب به عنوان چهار راه شبکه راه‌های ارتباطی جنوب آذربایجان غربی یاد می‌شود، چرا که این شهرستان یک هزار کیلومتر راه ارتباطی دارد که بیشترین تلفات تصادفات جاده‌ای جنوب استان در آنجا صورت می‌گیرد.
احمدی یکی از راننده اتوبوس‌های برون شهری در ارومیه می‌گوید: نبود سامانه روشنایی، اختلاف ارتفاع جاده و نبود حفاظ در بسیاری از محورهای ارومیه مشکلی اساسی برای رانندگان است.
وی به ویژه از نبود روشنایی در جاده‌های استان اظهار گله مندی کرده و می‌افزاید: در بسیاری از محل‌ها با پیچ تند به ویژه در شب، رانندگی بسیار سخت ترمی شود و هر لحظه احتمال تصادف با خودرو ای مقابل وجود دارد.
یکی دیگر از رانندگان کامیون در ارومیه می‌گوید: به دلیل شغلی که دارم در حال تردد در جاده‌های آذربایجان غربی و سایر استان‌ها هستم باید بگویم وضعیت جاده‌ها مناسب نیست.
حاجی زاده می‌گوید: خودروهای باری طویل هستند و خودروهای سواری تمایل ندارند پشت خودروهای سنگین که عمدتاً سرعت کمتری دارند حرکت کنند و برای همین با سبقت گرفتن از خودروهای باری که در بسیاری از موارد این سبقت‌ها مجاز نیستند، عامل تصادف می‌شوند.
*محورهای جنوب آذربایجان غربی مامن اصلی تصادفات و تلفات انسانی
رئیس پلیس راه فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، محورهای ارتباطی جنوب آذربایجان غربی را مامن اصلی تصادفات رانندگی و تلفات انسانی ناشی از این حوادث دانست و افزود: ایمن سازی و احداث ۳۰ کیلومتر راه اصلی در سطح استان برای کاهش آمار تلفات انسانی مصوب شده که اجرای این طرح‌ها منتظر تامین اعتبار است.
عباس فرمانی با اعلام اینکه هم اکنون در محورهای رشکان- دیزج لو، میاندوآب- شاهین دژ، سد حسنلو- سه راهی محمدیار، سه راهی محمدیار- مهاباد و شاهین دژ- حیدرآباد با مشکلات، سوانح رانندگی و تلفات انسانی غیر?قابل قبولی مواجه هستیم، گفت: در برخی محورها نیز با عدم اجرای کامل تعهدات توسط پیمانکاران راه‌سازی و بروز مشکلات جدی هستیم.
*لزوم آشکارسازی نقاط حادثه خیز محورهای آذربایجان غربی
وی با اشاره به اینکه با وجود ۱۲ هزار کیلومتر محور اصلی و راه روستایی در سطح آذربایجان غربی، تنها ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیتی نیازمند اصلاح سیستم جاده‌ای استان هستیم.
رئیس پلیس فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خواستار آشکارسازی نقاط حادثه خیز با توجه به کمبود اعتبارات اصلاح راه‌ها شد و ادامه داد: طی برنامه‌ای ۱۰ ساله روند استاندارد سازی جاده‌های استان تدوین شده که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم.
فرمانی از کاهش ۱۳ درصدی آمار تلفات انسانی حوادث جاده‌ای در آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اعلام کرد: فوت حتی یک نفر در اثر تصادفات آمار قابل توجهی بوده که نباید از آن غفلت و یا سهل انگاری کرد.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد رانندگان در اثر فرهنگ سازی، ارائه آموزش‌های لازم و اعمال بدون اغماض قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی را اجرایی می‌کنند، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده متأسفانه ۱۰ درصد رانندگان توجهی به رعایت قوانین نداشته که با برخورد بدون اغماض، توقیف خودرو، نمره منفی و یا ضبط گواهی نامه توسط پلیس روبرو می‌شوند.
*مصوبه راه اندازی آتش نشان جاده‌ای در آذربایجان غربی هنوز اجرایی نشده
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اقتضای راه این است که زبانش گویا باشد، گفت: آتش نشان جاده‌ای نداریم که با وجود تصویب اجرای این طرح با تجهیز ۳ موتور هنوز این مصوبه عملیاتی نشده است.
فروغ فاریابی از مکان یابی برای نصب ۵ دوربین ثبت تخلفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی خبر داد و اعلام کرد: متأسفانه وضعیت معیشتی بد رانندگان نیز منجر به عدم توجه آن‌ها به مسائل ایمنی خودروها شده که باید نسبت به تهیه ماتریس قبل، حین و بعد از تصادفات بررسی مسائل اقدام کرد.
ادامه در صفحه ۸

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


دو × 3 =