ایمان به وحدانیت خدا و شرک نورزیدن شرط مسلمانی است

ایمان به وحدانیت خدا و شرک نورزیدن  شرط مسلمانی است

محمد صالحی
گروه دین و زندگی: در قرآن کریم بارها و بارها کلمات اسلام و مسلم استفاده شده که به زعم بسیاری از دیدگاههای سنتی, منظور آخرین دین و شریعت الهی یعنی شریعت حضرت محمد ص است, در قرآن کریم بارها و بارها کلمات اسلام و مسلم استفاده شده که به زعم بسیاری از دیدگاههای سنتی ، منظور آخرین دین و شریعت الهی یعنی شریعت حضرت محمد(ص) است در حالیکه با بررسی مفاد آنها ، مشخص می شود که مصداق اسلام ، فراتر از اسلام به عنوان آخرین دین الهی بوده و شامل همه شرایع ابراهیمی و آنها که تسلیم حقیقت هستند می باشد
دو آیه ای که نظریه پردازان اولیه مبنی بر اینکه ” اسلام آخرین شریعت الهی است ” مورد استفاده قرار می دهند و دیگر شرایع را باطل و یا منسوخ شده اعلام میکنند بشرح زیر است :
? ان الدین عند الله الاسلام /همانا دین نزد خدا اسلام است .
? و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخرة من الخاسرین و کسی که غیر از اسلام دینی را برگزیند از او قبول نمی شود و در آخرت از زیانکاران خواهد بود .
با توجه به بیش از ۳۰ آیه در قرآن که در زیر به بعض آنها اشاره می شود خلاف نظریه فوق بدست می آید :
۱- اسلام به معنی تسلیم خدا بودن است :
? ا فغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون آیا غیر از دین خدا برمی گزینند در حالیکه هر چه در آسمانها و زمین است چه تکوینا و چه با اختیار ، تسلیم امر و سنتهای خدا بوده و سیر کمالی بسوی او دارند .
? و لکل امة جعلنا منسکا لیذکروا اسم الله …… فالهکم اله واحد فله اسلموا و بشر المخبتین و برای هر امت ، روشی خاص خود او برای عبادت مناسک قرار دادیم .. خدای همه شما خدایی واحد است، پس تسلیم امر او باشید.
۲- تمام شریعتهای ابراهیم به بعد اسلام نامیده شده اند :
? وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْمَاعِیلُ …. ربنا و اجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا امة مسلمة لک و ارنا مناسکنا ?
و وقتی حضرت ابراهیم و اسماعیل از ساخت کعبه فارغ شدند.
دعا کردند که خدایا … ما و ذریه و فرزندانمان را از زمره مسلمین و تسلیم شدگان امر خودت قرار بده و مناسک و راه و روش زندگی را به ما ارائه بده ….
? و وصی بها ابراهیم بنیه و یعقوب یا بنی ان الله اصطفی لکم الدین فلا تموتن الا و انتم مسلمون و حضرات ابراهیم و یعقوب (س) به فرزندان خود سفارش کردند که خداوند دین حق را برای شما برگزید ، پس مبادا از این دنیا بروید مگر اینکه مسلمان باشید .
۳- شرط مسلمانی ، ایمان به همه پیامبران بدون هیچگونه تفاوت است :
قولوا امنا بالله و ما انزل الینا و ما انزل الی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و الاسباط و ما اوتی موسی و عیسی و ما اوتی النبیون من ربهم لا نفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون ( ای پیروان محمد(ص) بگوئید که به خدا و قرآن و آنچه که به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندانشان نازل شده و آنچه که موسی و عیسی و دیگر پیامبران از جانب خدا آورده اند .
باور و ایمان داریم و هیچ فرقی بین آنها قائل نیستیم و ما همه مسلمان و تسلیم امر خداوندیم .
۴- نام اسلام ، از زمان حضرت ابراهیم(ع) به همه شرایع بعد از ایشان اطلاق شده است :
? و …. ملة ابیکم ابراهیم هو سماکم المسلمین من قبل … و …. از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید.
خداوند شما را در کتابهای پیشین و در این کتاب آسمانی »مسلمان« نامید ..
? ما کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما و ما کان من المشرکین حضرت ابراهیم(ع) نه متعلق به یهود است و نه نصارا بلکه خداپرستی مسلمان بود ..
۵- شرط مسلمانی ، ایمان به وحدانیت خدا و شرک نورزیدن است ، از هر شریعتی که باشد :
قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون بگو: L ای اهل کتاب ! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است ؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.
kهرگاه ( از این دعوت ،) سرباز زنند، بگویید:L گواه باشید که ما مسلمان و نسلیم امر خدائیم! K
7- شرط فلاح و رستگاری ، ایمان به خدا ایمان به معاد و عمل صالح ، فارغ از نام شریعت می باشد :
? ” ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من امن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ” ” کسانی که ( به پیامبر اسلام ) ایمان آورده‏اند .
و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان [= پیروان یحیی‏] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند ، و عمل صالح انجام دهند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ؛ و هیچ‏گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست .”
? و من یؤمن بالله و یعمل صالحا یکفر عنه سیئاته و یدخله جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا ذلک الفوز العظیم .. و هر کس به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد.
گناهان او را می‏بخشد و او را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد می‏کند، جاودانه در آن می مانند؛ و این فوز عظیم است !
۷- از آنجا که دین حضرت محمد(ص) در تسلسل ارسال شرایع الهی با رعایت حد بلوغ اندیشه و فهم و پذیرش مردم ، نازل شده است بنابراین از همه آنها کاملتر و در صورت رعایت درست موازین آن ، به فلاح و لقای الهی نزدیکتر خواهد بود .

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 3 =