آراز آذربايجان گزارش مي دهد

ایران شلوغ ترین محاکم قضایی را در جهان دارد

ایران شلوغ ترین محاکم قضایی را در جهان دارد

گروه گزارش: رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: تعداد پرونده های محاکم قضایی ایران بیش از پرونده های محاکم قضایی سایر کشورها است.
به گزارش آراز آذربایجان ، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در همایش بازشناخت و تبیین عملکرد یک دهه اخیر مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان رسمی داد گستری که در محل تالار ارومیه برگزار شد اظهار داشت: وکالت امانتی است از سوی پروردگار و خداوند در قرآن کریم در خصوص اهمیت و جایگاه امانت داری می فرماید: امانتی که دارید را باید به عهدش برسانید.
توکل حیدری در ادامه افزود: کلمه وکیل جز اسما الهی بوده از این رو بندگان در امورات زندگی خود به خدا توکل کرده و خداوند را وکیل خود قرار می دهند و خداوند نیز محرم اسرار آن_ها است، بر همین اساس لازم است وکلا در حفظ اسرار موکلین خود بسیار دقیق شوند.
وی با بیان اینکه می بایست ساختارهای لازم برای مراجعه عموم مردم به وکیل در تمام زمینه_های حقوقی ایجاد شود، گفت: وکلا می_توانند کارها و اقدامات خوبی را در حوزه امر وکالت در اجتماع انجام دهند و سبب جلب اعتماد مردم و مراجعه آن ها برای دریافت راهنمایی های لازم را فراهم کنند.حیدری طولانی بودن روند و زمان رسیدگی به پرونده_های قضایی و دادرسی را از بزرگترین مشکلات مردم با قوه قضاییه خوانده و بیان کرد: زیاد بودن تعداد پرونده ها و کمبود دستگاه های اجرایی از دلایل طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده ها بوده که همین امر سبب ایجاد نارضایتی_هایی در بین مردم شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه محاکم قضایی ایران شلوغ ترین محاکم قضایی در جهان است عنوان کرد: پرونده های قضایی هیچ کشوری به اندازه پرونده های قضایی ایران نیست، لذا لازم است فرهنگ مشورت با وکیل را قبل از هر اقدام قانونی در جامعه ترویج کنیم تا مردم به علت عدم آگاهی از قانون دچار دردسرهای حقوقی نشوند.
*فقر علمی در جامعه حقوقی مشهود و ملموس است
معاونت منابع انسانی دادگستری آذربایجان_غربی در این همایش که با حضور مسئولان قوه قضایه، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری از سراسر کشور برگزار شد، گفت: متاسفانه جامعه حقوقی از یک فقر علمی مشهود و ملموس رنج می برد و وضعیت علمی قضات، وکلا و کارشناسان دادگستری بر این امر گواه می_باشد.علی عمرانی، سواد و میزان مطالعه قضات در حوزه حقوقی را از علل کاهش اشتباهات او در دوره خدمت دانسته و اعلام کرد: مسئولیت کارشناسان، وکلا و قضات بسیار سنگین بوده و نباید با غفلت از دانش حقوقی روز، سرنوشت آن_ها را به خطر بیاندازیم.
این مسئول با اعلام اینکه هنوز کارسشناسان رسمی دادگستری و وکلا در ورودیه دادگستری_ها بازرسی می شوند و طرفین دعوی با وجود عدم ذکر آن در قانون اجازه دسترسی به پرونده خود را ندارند، اعلام کرد: باید فکرها اصلاح شود و نگرش ها از دید منفی و سیاه خارج و با دید روشن و مثبت به مسائل حقوقی نگریسته شود.
عمرانی با بیان اینکه نباید به قاضی، وکیل و کارشناس قوه قضاییه با دید دلالانه نگریست افزود: قضات با مراقبت از مسئولیت خود در برابر وسوسه های بیرونی افراد سودجو می توانند در رفع این نگرش ها موثر واقع شوند.
نماینده رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قوه قضائیه کشور در همایش بازشناخت و تبیین عملکرد یک دهه اخیر مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه در ارومیه گفت: ۱۲ هزار نفر کارشناس رسمی در ۸۲ رشته در کشور وجود دارد و ۲۰ هزار وکیل نیز در سطح کشور به فعالیت‌های حقوقی مشغول هستند را انجام می‌دهند.
اسد الله باهو بهره گیری از قرآن و شرع اسلام را سبب راهنمایی وکلا در امر وکالت دانسته و تصریح کرد: وکالتی باید تبیین شود که منطبق با عبادت و بندگی الهی بوده و در این راه می_بایست سعادت اخروی بر سعادت دنیوی ترجیح داده شود.
باهو با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار وکیل و ۱۲ هزار کارشناس رسمی در مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در تمام نقاط کشور به جز دو استان مشغول فعالیت هستند گفت: در ۹ سال گذشته در حدود ۱۰۰ هزار مورد وکالت معاضدت قضایی و ۷۰۰ هزار مورد راهنمایی و مشاوره رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است.وی افزود: ما باید بپذیریم که جامعه نقش نظارت بر وکیل داشته و حرکات و رفتار این قشر در موضوع عدالت اثرگذار است.
نماینده رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه کشور افزود : وکلا باید خود را با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه تطبیق داده و سبب جلب اعتماد مردم با ایجاد اخلاق حسنه، سابقه شناخت و علم و پشتیبانی در خود شوند.باهو تصریح کرد: امانت داری و رازداری، احساس مسئولیت و پرهیز از تأثیرپذیری از صاحبان قدرت و ثروت لازمه کارشناس رسمی است.
۲۳۷هزار مشاوره رایگان توسط وکلای آذربایجان غربی
رئیس هیات مدیره وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان غربی نیز در ادامه این همایش افزود: یکی از کار‌هایی که مرکز امور وکلای قوه قضائیه به طور وسیع انجام داده و آمار بالایی هم دارد ارائه خدمات معاضدتی یا خدمات وکالت تسخیری به مراجعان یا مواردی است که دادگاه معرفی می‌کند.
کرم دهقان بیان کرد: حضور وکلای استان در مجتمع های قضایی به طور روزانه بوده و افرادی که مشکلات قضایی داشته و نیاز به مشاوره دارند را حمایت می‌کنند که البته این حمایت‌ها کاملاً رایگان است.وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵ سال است که مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در حال فعالیت است، افزود: ۲۳۷ هزار و ۷۳۴مشاوره رایگان و ۱۱هزار پاسخگوی تلفنی مرکز۱۲۹ توسط ۷۰هزار نوبت وکیل توسط مرکز امور وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه از فعالیت_های این مرکز در خدمت رسانی به مردم بوده است.دهقان تصریح کرد:۶۰۴ وکیل در آذربایجان_غربی پروانه فعالیت دارند و در طول چند سال بیش از سه هزار و ۲۱۴وکالت رایگان و یک هزار و۸۰۰و کالت تسخیری صورت گرفته است.این مسئول در خصوص اقدامات یک دهه اخیر این مرکز گفت: بازرسی و نظارت بر دفاتر وکلا، برگزاری کلاسهای علمی، کاراموزی وکالت، ارتقای وکلای پایه دو، برگزاری سیمینارهای علمی ،تشکیل صندوق قرض_الحسنه، تجهیز مهمانسرای وکلا،اجرای برنامه_های ورزشی ،فرهنگی و مذهبی و تشکیل هیئت عزاداری وکلا از برنامه های مرکز امور وکلاء و مشاوران حقوقی قوه قضائیه آذربایجان_غربی در طول یک دهه به شمار میرود.
۴۳۷ کارشناس رسمی دادگستری زمینه احقاق حق را فراهم می کنند
رئیس هیئت مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان غربی نیز در ادامه این مراسم، احساس مسئولیت، پرهیز از اظهارنظرات معارض و دیدگاه جامع الاطراف را دیگر شاخصه های یک کارشناس رسمی عنوان کرد و افزود: فلسفه رجوع به کارشناس باز شدن ابعاد پیچیده فنی و تخصصی موضوعات است و اگر کارشناس با علم، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین نماید در حسنات فریضه اجرای عدالت سهیم و شریک خواهد بود.
معصوم شیدایی با بیان اینکه کارشناسی در فرآیند رسیدگی با انتقال آگاهی و شناخت خود به قاضی زمینه احقاق حق را فراهم می کند خاطر نشان کرد: حساسیت نقش کارشناس رسمی با دگرگونی، توسعه و تخصصی شدن علوم بیشتر از گذشته است بنابراین می توان تشخیص کارشناس از موضوعات مطروحه در پرونده را هسته و محتوای رأی و نظر قضات ارزیابی کرد.
وی خاطرنشان کرد:۴۳۷ کارشناس رسمی دادگستری در رشته های مختلف راه و ساختمان، کشاورزی، امورثبتی و نفقه در استان پروانه فعالیت دارند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


− 8 = هیچ