ایران تنها بازار فروش قانونی کلیه

ایران تنها بازار فروش قانونی کلیه

گروه گزارش: ایران تنها کشور جهان است که امکان فروش قانونی کلیه در آن وجود دارد این در حالی است که در آمریکا هر روز ۱۲ نفر در صف دریافت کلیه جان خود را از دست می دهند. در و دیوار اطراف بیمارستان ها مملو از آگهی هایی است که روی آنها عبارت»کلیه فروشی« نقش بسته و زیر آن شماره تلفن و گروه خونی فروشنده کلیه درج شده است.
ظاهرا هر روز به تعداد آگهی های جدید اضافه می شود. پشت هر آگهی ای داستانی از بیکاری، بدهی، مشکل خانوادگی اضطراری نهفته است. علی رضایی، نصاب کولر ۴۲ ساله که شرکتش ورشکسته شده می گوید: »اگر بتوانم کلیه ام را بفروشم، می توانم از شر بدهی هایم خلاص شوم… حاضرم کبدم را هم بفروشم.«
ایران تنها کشور جهان است که امکان فروش قانونی کلیه در آن وجود دارد. یک نهاد دولتی خریداران و فروشندگان را ثبت می کند، آنها را با یکدیگر آشنا می کند و یک قیمت ثابت ۴۶۰۰ دلاری برای هر کلیه تعیین می کند. از سال ۱۹۹۳ تاکنون، پزشکان ایرانی بیش از ۳۰ هزار عمل پیوند کلیه را از این طریق انجام داده اند.
اما این سیستم همیشه آنگونه که مشخص شده کار نمی کند. فروشندگان یاد گرفته اند که می توانند با دور زدن این سیستم، کلیه خود را به قیمت هایی بسیار بالاتر به مشتریان دیگر بفروشند. اتباع خارجی نمی توانند از طریق این سیستم کلیه دریافت کنند. در طی سال های اخیر، پزشکان ایرانی برای اتباع سعودی ای که کارت های شناسایی ایرانی تقلبی تهیه می کنند نیز این پیوندها را انجام می دهند.مقامات ایرانی می گویند، این سیستم روش مطمئنی به فقرا برای به دست آوردن مقداری پول فراهم ایجاد می کند و در عین حال موجب نجات جان بسیاری از بیماران می شود. در این روش همچنین هزینه های جراحی پایین است و زمان انتظار افراد برای دریافت کلیه کاهش می یابد.ناصر سیمفروش، رئیس دپارتمان اورولوژی و پیوند کلیه در مرکز درمانی شهید لبافی نژاد تهران در این باره گفت: »بله مردم به دلیل نیاز مالی کلیه شان را اهدا می کنند، اما این در همه جای دنیا یک واقعیت است… آنها به جای ارتکاب یک عمل غیرقانونی نظیر دزدی یا قاچاق برای دادن بدهی شان، ابتدا به نجات جان یک نفر کمک می کنند…این سوء استفاده نیست. نتیجه نهایی برای دریافت کننده و اهدا کننده خوب است.«
اکثر افراد می توانند با داشتن تنها یک کلیه به زندگی عادی خود ادامه دهند. اما سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین المللی به شدت مخالف تجاری شدن فروش اعضای بدن انسان هستند و معتقدند فروشندگان از فروش اعضای بدن انسان سوء استفاده می کنند و این مسئله منجر به انجام اعمال جراحی پرریسک از سوی پزشکان می شود.بر اساس آمارهای شبکه اشتراک گذاری اعضای بدن در آمریکا، متوسط انتظار برای دریافت کلیه در این کشور بیش از ۳٫۵ سال است. در آمریکا حدود ۱۰۰ هزار نفر در نوبت دریافت کلیه قرار دارند و هر روز ۱۲ نفر از آنها جان خود را از دست می دهند. اهدای کلیه در امریکا عموما توسط خانواده فرد نیازمند یا از افرادی که در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند صورت می گیرد.
هر فردی در حالت نرمال دو کلیه دارد که در پهلوها و در محل اتصال دنده به ستون فقرات قرار گرفته اند و نقش اصلی آن انجام دیالیز طبیعی و خارج کردن مواد سمی غیر قابل استفاده به صورت ادرار از بدن می باشد. علاوه بر وظیفه اصلی تصفیه خون از بدن کلیه ها در تولید گلبولهای قرمز و تنظیم الکترولیت ها از قبیل کلسیم و پتاسیم نیز نقش عمده دارند.
مواد زائد خارج شده و تصفیه شده از خون به صورت ادرار از حالب ها به مثانه دفع شده و به صورت ادرار خارج می شوند.
در هر ۲۴ ساعت ۲۰۰ لیتر از خون بدن را کلیه ها تصفیه کرده و از آن حدود ۲ الی ۳ لیتر را به صورت ادرار از بدن خارج می کنند و بقیه خون را که حاوی مواد مورد نیاز بدن هستند به خون بر می گردانند. اگر به هر علتی کلیه ها کم کار و یا ناکارآمد بشوند و عمل تصفیه خون و تنظیم بدن را انجام ندهند علائم نارسائی کلیه که به علت جمع شدن مواد سمی در بدن ایجاد می شوند خود را با ضعف، بی حالی، خستگی، بی اشتهایی، بوی بدن دهان و رنگ پریده گی نشان می دهندو در این مرحله اگر دیالیز مصنوعی و یا پیوند کلیه انجام نشود چه بسا باعث مرگ زودرس می شود.
لذا توصیه می شود افرادی که مبتلا به دیابت و فشارخون هستند جهت جلوگیری از ابتلا به نارسائی کلیه بیماری شان را جدی گرفته و به درمان منظم و به موقع آن بپردازند.سومین علت نارسایی و از کارافتادن کلیه ها بیماری های التهابی سلول های تصفیه کننده خون یا گلومرونفریت است که علت آن ناشناخته می باشد. بعضی از بیماری های ارثی از قبیل بیماری کیستیک ارثی کلیه، سنگ های کلیه بزرگ و انسدادی و مصرف داروهای مخدر از جمله هروئین نیز باعث نارسائی کلیه می شوند.به گزارش آرازآذربایجان نقل از تسنیم ، در مراحل شروع کم کاری کلیه ممکن است کاملاً بی علامت باشد و زمانی که عملکرد کلیه حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا می کند علائم نارسائی خود را به صورت فشارخون بالا، دفع پروتئین، تکرر ادراری، بالارفتن اوره و کراتینین خون، تورم در پلک ها و دست و پا، ضعف عمومی و بی حالی، بی اشتهایی و بوی بدن دهان نشان می_دهد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


شش + 2 =