ایرانی ها به نماز باران متوسل می شوند

ایرانی ها به نماز باران متوسل می شوند

گروه اجتماعی:ماه هاست که از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند.
بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.
روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا می نویسد : ایرانی ها برای بحران آب متوسل به نماز باران شده اند.به گزارش عصر ایران این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به بحران کمبود آب و خشکسالی در ایران می نویسد : سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه های ایران از بین نرفته است، اما اخیرا ستاد برگزاری نماز جمعه در ایران موضوعی را در دستور کار خود قرار داده که بیش از آنکه ایدئولوژیک باشد ، مساله ای اقلیمی است. این روزنامه می نویسد : نماز گزاران جمعه نماز باران می خوانند یا دستکم به آنها توصیه می شود این کار را انجام دهند. آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در این باره در خطبه های نماز جمعه تهران به نماز گزاران گفت ، به خاطر خدا برای نزول باران به درگاه خداوند بروند و از او بخواهند تا باران را نازل کند.لس آنجلس تایمز می نویسد: نگرانی جدی از بحران کمبود آب در سرتاسر ایران از شهر تهران پر دود و دم و شلوغ گرفته تا حومه های این شهر بزرگ و تا دور افتاده ترین روستاهای این کشور خشک و بیابانی را فرا گرفته است و کاهش سطح باران و خشکی رودخانه ها و پایین آمدن و برداشت از منابع آب زیر زمینی به سطوحی عمیق تر از بحرانی جدی از کمبود آب در ایران حکایت دارد. آب حتی در برخی مناطق ایران قطع شده و به جیره بندی رسیده است.
آب سد امیر کبیر در شمالغرب تهران هیچ گاه در این حد نازل نبوده استبر اساس این گزارش : مردم از کاهش خدمات آب و قطعی آن گله مندند. خیلی ساختمان ها در پشت بام هایشان تانکرهایی قرار داده اند تا آب باران را جمع کنند ، اما متاسفانه ماه هاست که از باران خبری نیست. آب های بسته بندی به وفور در بازار وجود دارد اما بسیاری از مردم قدرت خرید این آب را ندارند. بسیاری از ایرانی ها برای آب شرب و آب شستشو به آب لوله کشی خانگی وابسته اند.یک شهروند ۴۰ ساله در خیابان خراسان تهران می گوید روزانه بین ۷ تا ۸ ساعت آب منطقه مسکونی آنها قطع می شود. او می افزاید: مصرف ما در پایین ترین حد خود رسیده است. ما تنها دو بار هفته به حمام می رویم. ما که مسئول این بحران آب نیستیم.”
کارشناسان عوامل مختلفی را برای بحران کمبود آب در ایران بر می شمرند: خشکسالی بلند مدت، تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع اب در بخش کشاورزی و خانگی که بهینه نیست و باعث افزایش بی رویه هدر دهی و مصرف آب می شود. مقامات ایرانی می گویند در مدیریت بهینه مصرف آب ایران در رتبه های نازل جهانی قرار دارد.تابستان سوزان سال جاری پایتخت شاهد بارانی نبود و این روند در ماه سپتامبر و در اوایل پاییز هم ادامه دارد و گمان نمی رود بحران آب در ایران به این زودی ها حل شود.پروفسور بی. علیجانی مدرس دانشگاه در تغییرات اقلیمی و جغرافیا در این رابطه می گوید: در کوتاه مدت این بحران هیچ راه حلی ندارد. اما در بلند مدت ایرانی ها باید بیاموزند آب را اقتصادی و بهینه مصرف کنند هم در خانه ها و هم در مزارع کشاورزی.او برای مثال به سیستم آبیاری کشاورزی در ایران اشاره می کند که به گفته او اساسا بهینه نیست و به نابودی منابع آب زیر زمینی می انجامد. او می گوید سفره های اب زیر زمینی که دریاچه ارومیه را تغذیه می کردند در اثر استفاده بیش از حد کشاورزان خشک شد و هم اینک این دریاچه در شمالغرب ایران در حال خشک شدن کامل است.
او می پرسد : سوال من این است : چرا ما باید در کنار دریاچه شوری چون ارومیه باغ های سیب و گیلاس داشته باشیم و آنها را از منابع آب زیر زمینی آبیاری کنیم؟لس انجلس تایمز می نویسد: همه چیز به باران بستگی دارد مقامات ایران می گویند اگر در پاییز باران نبارد ذخائر آب شرب رو به پایان است و بحران آب در ایران به مراحل حاد تر خواهد رسید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


1 × دو =