ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در آذربایجان غربی

ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی  در آذربایجان غربی

گروه گزارش: بیکاری عمده‌ترین مشکل جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده که طی سال‌های گذشته با وجود تخصیص تسهیلات میلیاردی به حوزه صنعت، معدن، کشاورزی در قالب بنگاه‌های زودبازده اقتصادی و … هنوز رفع نشده و یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و موضوع اصلی کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی بود. هم اکنون تنها در بخش کشاورزی شش هزار نفر از افراد تحصیل‌کرده بیکار در استان وجود دارد که باید با ایجاد زمینه لازم این افراد در زمینه توسعه بخش کشاورزی استان به خوبی بکار گرفته شوند، توجه به این امر می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار به افزایش تولید و افزایش صادرات نیز منجر شود.
مشکل اساسی استان آذربایجان غربی هم اکنون بیکاری است به طوری که در این استان هم اکنون ۱۱۷ هزار نفر بیکار به وجود دارد که بیشتر آنان را افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه صنعت در ارتباط مستقیم با اشتغال است ایجاد اشتغال در بخش‌هایی چون صنعت، معدن و خدمات در اولویت باید باشد.
رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی در این راستا ضروری بوده چرا که فعالیت با ظرفیت اسمی ۳۰ درصد واحدهای تولیدی نمی‌تواند انتظار زیادی برای ایجاد و حفظ اشتغال موجود ایجاد کند؛ موضوعی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با توجه به تاکیدات رئیس جمهور امید می‌رود در سال ۹۳ با اختصاص اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت‌های بخش صنعت گام‌های جدی برداشته شود.
به گفته استاندار آذربایجان غربی رسالت ما حمایت از تولید، صنعت و اشتغال بوده که مسئولان استان باید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی از قبیل مشکلات تامین گاز، آب، برق و فاضلاب، برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.
سعادت با اعلام اینکه در سال ۹۳ برای اجرای امور زیربنایی که منجر به تولید و اشتغال در استان شوند اعتبارات لازم به طور کامل تامین خواهد شد، گفته بود: برای تحقق این امر سعی خواهد شد تمامی مشکلاتی که بر سر راه ایجاد اشتغال در استان وجود دارد برطرف شده و امور زیربنایی نیز برای آن مهیا شود.وزیر ورزش و جوانان نیز معتقد است: در حال حاضر بنیه اقتصادی کشور ضعیف است و مشکلات ناشی از اشتغال نیز به همین دلیل بوده بنابراین من فکر می‌کنم اگر زیرساخت‌های اقتصادی تقویت شود مشکل اشتغال جوانان و بعد از آن ازدواج حل شده و دیگر موضوعی همانند وام ازدواج موضوعیت پیدا نخواهد کرد.
در این راستا جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی روز گذشته با محوریت اشتغال برگزار و برای رفع مشکلات این حوزه مسئولان بر تخصیص قسمت عمده‌ای از منابع بانکی به بخش صنعت با هدف حمایت از تولیدی و اشتغال تاکید کردند.
*۶۰ درصد منابع بانکی آذربایجان غربی به بخش صنعت و معدن اختصاص می‌یابد
معاون امور برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی از اختصاص یافتن ۶۰ درصد منابع بانکی استان به بخش صنعت و معدن در سال جاری خبر داد و افزود: ایجاد اشتغال پایدار از اولویت‌های مدیریت عالی استان در راستای کاهش نرخ بیکاری است و در این راستا با هدایت ۶۰ درصد منابع بانکی در تسهیلات دهی به طرح‌های اشتغال‌زا و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط معرفی شده توسط کارگروه تخصصی اشتغال استان به بخش صنعت و معدن قصد داریم تا زمینه‌های شغلی در استان را افزایش دهیم.
تقی کهوریان ادامه داد: این تسهیلات به طرح‌های سرمایه در گردش، توسعه‌ای و نیمه تمام پرداخت می‌شود و طرح‌هایی که قبلا مصوبه کارگروه اشتغال استان و تاییدیه بانک عامل را داشته باشند و همچنین با گذشت زمان توجیه خود را از دست نداده باشند در اولویت پرداخت تسهیلات هستند.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد این تسهیلات از منابع بانکی نیز به بخش کشاورزی و خدمات آذربایجان غربی اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: به دلیل بحران دریاچه ارومیه برخی فعالیت‌های کشاورزی آب بر محدود می‌شود که در وضعیت موجود تمرکز توسعه و اشتغال در استان بر روی بخش صنعت و معدن، همچنین بخش خدمات است.
*ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در آذربایجان غربی
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه از حداقل ۳۰۰ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده برای کشور در سال جاری سهم این استان ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی است گفت: تحقق این مهم به برنامه ریزی دقیق و سرعت عمل در بررسی طرح‌های سرمایه گذاری اقتصادی و صنعتی با توجیه اقتصادی بالا و همچنین حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی موجود نیاز دارد.
وی خواستار تعیین اولویت‌های بخش صنعت و معدن استان با توجه به اسناد بالادستی شد و گفت: اعتقاد داریم که آینده اقتصادی کشور با رونق و توسعه واحدهای دانش بنیان رقم می‌خورد و در این راستا ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد اشتغال پایدار در استان برای فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی در اولویت برنامه‌های مدیریت عالی استان قرار دارد.
*فعالیت‌های پارک علم و فناوری ارومیه توسعه یابد
کهوریان با اشاره به اینکه در این راستا به دنبال رونق بیشتر فعالیت‌های پارک علم و فناوری، شهرک الکترونیک و مرکز رشد ICT استان هستیم اعلام کرد: رونق این فعالیت این نهادها از نظر جذب فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دارای ایده‌های نو برای تولید محصولات جدید حائز اهمیت است.
وی تولید محصولات کشاورزی ارگانیک را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا نیز شرکت‌هایی در حال تاسیس و راه اندازی هستند که با تولید محصولات ارگانیک و اقدامات اساسی دیگر نظیر واحدهای سورتینگ، بسته بندی و تجهیز قادر می‌شوند در بازارهای رقابتی و حوزه صادرات محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشند.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی همچنین بر تکمیل زنجیره ارزش در بخش صنایع غذایی استان تاکید کرد و گفت: در این صورت شاهد کاهش قیمت محصولات تولیدی صنایع غذایی و افزایش قدرت رقابت در بازارهای هدف می‌شویم. ادامه در صفحه ۸٫

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


+ پنج = 10