ایجاد امنیت اجتماعی پایدار نیازمند خرد جمعی

ایجاد امنیت اجتماعی پایدار نیازمند خرد جمعی

مریم رسولی
گروه اجتماعی:امروزه امنیت اجتماعی به یکی از مهمترین مباحث در بحث امنیت تبدیل شده است؛ ایجاد امنیت اجتماعی پایدار به ویژه در استان‌های مرزی، نیازمند همت جدی تمام متولیان بخش فرهنگی و اجتماعی است.
به گزارش آرازآذربایجان، با توجه به مرزی‌بودن آذربایجان غربی، آسیب‌ها و تهدیداتی که در پیش روی این استان و جوانان آن قرار دارد جز با تدابیری که از سوی مسئولان و خانواده‌ها اندیشیده می‌شود قابل مبارزه نیست.
آذربایجان غربی به واسطه هم‌مرز بودن با سه کشور دیگر همواره آماج هجمه فرهنگی بوده و جوانان نیز گاهی در برابر این هجمه فرهنگی توان مقاومت نداشته و چه بسا در برابر آن قد خم می‌کنند.
ورود البسه خارجی که تحت هیچ شرایطی با فرهنگ و دین مردم ایران اسلامی سازگار نیست و تبلیغات سوء که در این زمینه انجام می‌شود در آذربایجان غربی بیشتر از استانهای عمقی است.
از سوی دیگر تردد راحت به کشورهایی مثل ترکیه به لحاظ نزدیک‌بودن این کشور سبب شده تا شاهد ورود برخی رفتارها و پوشش‌ها در استان آذربایجان غربی باشیم که نشات‌گرفته از فرهنگ همین کشورهاست.
در این میان بی‌توجهی خانواده‌ها و در بسیاری موارد بی‌توجهی مسئولان به این موضوع سبب شده تا برخی فرهنگ‌ها شکل بومی به خود گرفته و در این استان نیز شاهد بروز و ظهور آن باشیم.
هر چند هنوز زنان و مردان باغیرت این دیار کم نیستند و فرهنگ و پوشش کشورهای همسایه را به عنوان فرهنگ و پوشش بومی نپذیرفته‌اند ولی در این میان جوانان این استان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
با نگاهی به جایگاه تبلیغ دینی، اسلامی و ایرانی توسط ادارات و نهادهای فرهنگی در این استان پی می‌بریم که اجرای برنامه‌‌ها و همایش‌های فرهنگی صرفا به منظور رفع تکلیف برگزار شده چراکه در طول سالهای متمادی تاثیر این همایش‌ها در جامعه محسوس نبوده است.
با وجود تنوع نهادهای فرهنگی در ایران اسلامی و به تبع آن در آذربایجان غربی باید همچنان دست به دامن نیروهای نظامی برای انجام کار فرهنگی باشیم و هر ساله شاهد این باشیم که نیروی انتظامی به طرق مختلف با اجرای طرح‌های مختلف زمینه امنیت اجتماعی را در جامعه فراهم می‌کند.
اما این طرح‌ها تا چه حد می‌تواند ذهن پرسشگر و تنوع طلب جوانان استانی مرزی را تحت تاثیر و درگیر خود کند؟ آیا اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی به معنای واقعی می‌تواند امنیت اجتماعی پایدار را در استانی که با سه کشور مرز مشترک دارد برقرار کند؟
*تلاش برای ارتقای امنیت اجتماعی و فرهنگی در آذربایجان غربی
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: نیروی انتظامی براساس برنامه‌های تعیین شده در راستای اجرای طرح‌های مختلف و در قالب طرح ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی برنامه‌هایی به منظور سالم‌سازی محیط و جامعه اجرا می‌کند.سردار ناصر اصلانی با بیان اینکه این طرح‌ها عمدتا به صورت برنامه‌های سراسری بوده و در تمام استانها به صورت همزمان اجرایی می‌شود، تصریح کرد: در این میان برخی برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی نیز مربوط به خود استان بوده و در استان برنامه‌ریزی شده و اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه در این خصوص تلاش شده تا امنیت اجتماعی و فرهنگی را در استان ارتقا دهیم بر اجرای طرح‌ جمع‌آوری اراذل و اوباش در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: به منظور سالم‌سازی محیط زندگی شهروندان اراذل و اوباش از مناطق مختلف جمع‌آوری شده‌اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در بسیاری از موارد به منظور ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی کار فرهنگی انجام می‌دهیم، به تذکر زبانی همکاران خود در معابر عمومی شهر اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد نسبت به بدپوششی‌ فقط به تذکر لسانی از سوی همکارانم اکتفا می‌شود.
اصلانی با اشاره به هم‌مرز بودن آذربایجان‌غربی با سه کشور، اعلام کرد: همانطور که مرزی‌بودن استان به عنوان فرصت تلقی می‌شود تهدیداتی نیز این استان را درگیر خود می‌کند که برای نمونه می‌توان به ورود البسه خارجی، ورود فرهنگ سایر کشورهای همسایه و … اشاره کرد.
*تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت حجاب
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت حجاب است، ادامه داد: برای این منظور از توان فرهنگی استفاده می‌شود ولی زمانی که اقدامات فرهنگی پاسخگو نباشد لازم به اجرای طرح‌های مختلف امنیت اخلاقی و اجتماعی هستیم که این طرح‌‌ها نیز به نوعی فرهنگسازی در زمینه رعایت اخلاق و حجاب و عفاف است.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه عمده تهدیداتی که با آن روبرو هستیم و بخش عمده‌ای از توان ما را می‌گیرد، موضوعاتی چون سرقت، نزاع و درگیری و تصادفات رانندگی است، اعلام کرد: در نیمه دوم سال جاری نسبت به نزاع و درگیری خیابانی که نوعی آسیب اجتماعی و ناشی از مشکلاتی در فرهنگ دارد وارد کار خواهیم شد.
اصلانی با بیان اینکه در بسیاری از موارد تصادفات رانندگی منجر به نزاع و درگیری در معابر عمومی می‌شود، گفت: باید بتوانیم زیرساخت‌های موجود را در زمینه راهنمایی و رانندگی رفع و سپس نسبت به بالابردن آستانه تحمل مردم تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه برای اقدامات فرهنگی باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند، ادامه داد: نیروی انتظامی فقط یکی از دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ است و باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای اینکه تهدیدات دشمن در بخش فرهنگ به حداقل برسد وارد کار شوند.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: متاسفانه استان آذربایجان غربی در سال‌های اخیر بیش ازگذشته در معرض هجمه فرهنگی قرار دارد که این امر ناشی از عداوت و دشمنی روزافزون دشمنان نظام است.
اصلانی با بیان اینکه زمانی که دشمن از طریق جنگ سخت و توپ و تانک نتوانست ایرانیان را نشانه بگیرد و با چنین تسهیلات نظامی نتواسنت مردم ایران را به زانو درآورد از طریق جنگ نرم روز به روز بر جوانان بیشتر فشار می‌آورد که در این میان آذربایجان غربی به لحاظ مرزی‌بودن بیش از سایر استانها در معرض تهدید قرار دارد.
وی اعلام کرد: نباید اقدامات فرهنگی و مبارزه با فرهنگ کشورهای بیگانه را به عهده یک دستگاه خاص گذاشت، بلکه باید نیروی انتظامی در کنار سایر دستگاه‌ها و متولیان امر در این زمینه تلاش کنند.
*در ایجاد امنیت اجتماعی گاهی دچار شعارزدگی می‌شویم
امام جمعه شاهین‌دژ نیز در این خصوص اظهار داشت: تامین امنیت به ویژه امنیت اجتماعی لازم و ضروری است و باید در این زمینه برخی موارد و نکات را مورد توجه قرار دهیم.حجت‌الاسلام نقی باقری با بیان اینکه در ایجاد امنیت اجتماعی گاهی دچار شعارزدگی می‌شویم، تصریح کرد: گاهی در مورد امنیت اجتماعی شعار اضافه‌تر از عمل است ولی باید اعلام کرد که در مقوله امنیت اجتماعی شعار معنی و مفهومی ندارد.وی با تاکید بربرنامه‌ریزی منسجم و اصولی در این زمینه افزود: در راستای ایجاد امنیت اجتماعی باید اقدامات اساسی انجام داد و در این خصوص نیز برنامه‌ریزی لازم باید انجام گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه باید به مصادیق ایجاد امنیت اجتماعی به صورت ۱۰۰ درصد عمل شود، ادامه داد: برای اینکه همیشه شاهد وجود امنیت اجتماعی باشیم باید برنامه‌ریزی صحیحی در این خصوص ارائه داده و به ان عمل کنیم.
*رسیدن به امنیت اجتماعی پایدار نیازمند همکاری آحاد مردم
باقری با اشاره به بدحجابی‌هایی که در جامعه دیده می‌شود، نقش خانواده‌ها را در رفع اینگونه موارد مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اینکه به امنیت پایدار برسیم باید آحاد مردم به ویژه خانواده‌ها نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در خصوص هجوم ضدفرهنگی و هجوم ضددینی دشمن با صراحت سخن به میان آورده‌اند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنان خود خواسته‌اند که مردم ایران خود را در برابر هجوم ضددینی دشمن و هجوم ضدفرهنگی دشمن آماده کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه دشمن در هیچ سنگری نتوانسته بر ملت ایران اسلامی غلبه کند ادامه داد: اگر به مسائل تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی دقت نکنیم بدون شک در مقابل دشمن کم آورده و مغلوب می‌شویم.
امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه در زمینه تهاجم فرهنگی دشمن همیشه آماده حمله است تصریح کرد: باید سنگرهایمان را مستحکم کرده و اجازه ندهیم دشمن به سنگرهای دین و ایمان ما وارد شود.
باقری با اشاره به اینکه دشمن در صدد نفوذ به افکار و اندیشه‌های جوانان است، اعلام کرد: با ایجاد امنیت اجتماعی، اجازه نفوذ به دشمن را نخواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که امنیت اجتماعی پایدار در جامعه برقرار باشد دشمن نمی‌تواند بر فکر و اندیشه جوانان نفوذ کند و در این خصوص دقت نظر و تلاش هر چه بیشتر مسئولان مورد نیاز است.
باتمام این مباحث در راستای ایجاد امنیت اجتماعی پایدار در استان مرزی آذربایجان غربی باید از توان تمام نهادها و سازمان‌ها بهره‌ گرفت و در کنار اقدامات فرهنگی، اقداماتی به منظور پیشگیری از ورود و ظهور فرهنگ‌های بیگانه که با فرهنگ ایرانی و اسلامی تناسبی ندارد جلوگیری کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


8 × شش =