معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار:

ایجاد اشتغال و فرهنگسازی ازعوامل تحقق اهداف سیاستهای جمعیتی است

ایجاد اشتغال و فرهنگسازی ازعوامل تحقق اهداف  سیاستهای جمعیتی است

گروه خبر:معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، ایجاد اشتغال موثر برای جوانان، ارتقای امید به زندگی و فرهنگسازی را از عوامل تحقق اهداف سیاستهای جمعیتی برشمرد.
علیرضا رادفردرهمایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک”، گفت: جمعیت، عنصر و رکن اصلی در ساختار سیاسی هر کشور است که استراتژی های آن نظام را راهبری و اجرا می کند، لذا هر کشوری مراقبت ویژه ای در حفظ جمعیت خود در ابعاد مختلفی چون همبستگی، سلامت و حفظ نرخ رشد جمعیتی دارد.
وی در این همایش که در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی ارومیه برگزار شد، ادامه داد: در کشور ما نیز که در مقطعی سیاست های کنترل جمعیت موجب کاهش نرخ رشد و حرکت به سمت یک جامعه پیر شد، با رهنمودها و اخطارهای رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط ایشان، برنامه ریزی های جدی برای حفظ بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور و جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته صورت گرفته که باید تمامی مدیران و مسئولان اهتمام جدی بر اجرای این سیاست ها داشته باشند.
معاون استاندار افزود: رهبر معظم انقلاب هشدار دادند که در صورت تداوم سیاستهای کنترل جمعیتی، کشور به سمت رشد منفی جمعیت حرکت خواهد کرد و این یک نقطه آسیب است که باید مدیریت شود و خوشبختانه امروز سیاست های ابلاغی معظم له در خصوص سیاست های کلی جمعیت به یکی از برنامه های اصلی و مهم نظام و دولت تبدیل شده است.
رادفر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در بحث سیاست های جمعیتی، نباید صرفا نرخ باروری لحاظ شود بلکه در کنار آن باید مساله ارتقای امید به زندگی در جامعه، کاهش آسیبهای اجتماعی، توجه به بحث سلامت مادر و کودک، کاهش آلودگی های زیست محیطی، فرهنگسازی در بحث سلامت، توانمندسازی جمعیت با اقدامات و سیاست های کارآفرینی و تخصصی، ایجاد اشتغال موثر برای جوانان، پراکندگی جمعیت، وفاق و همدلی میان اقوام و رصد مستمر نرخ جمعیت نیز به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.وی به اقدامات در حال انجام در جهت اجرای سیاست های کلی جمعیت در آذربایجان غربی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب، کارگروه استانی برای اجرای این سیاست ها تشکیل و تاکنون جلسات و اقدامات مختلفی در جهت نیل به اهداف مورد نظر انجام گرفته است.رادفر همچنین در رابطه با نرخ رشد جمعیت در آذربایجان غربی گفت: نرخ رشد جمعیت در استان در حال حاضر ۱٫۴ درصد، نرخ ولادت ۲۲ در هزار و نرخ فوت ۵ در هزار می_باشد.
*ازدواج اولویت هفتم جوانان شده است
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: متاسفانه مبحث مهم ازدواج بین جوانان در اولویت هفتم قرار دارد.
محمد اسماعیل مطلق دراین همایش ، اظهار داشت: متاسفانه مبحث مهم ازدواج به اولویت هفتم جوانان کشورمان تبدیل شده است، بنابراین باید برای تغییر دیدگاه‌ها اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی جمعیت را در ۱۴ بند عنوان کرده‌اند، افزود: پنج مورد از آنها از مسئولیت‌ها و وظایف وزارت بهداشت و درمان کشورمان محسوب می‌شود که باید برای تحقق یافتن این موارد هم‌افزایی مورد انتظار در بخش‌های مختلف شکل پیدا کند.این مسئول با اشاره به تشکیل کارگروه و استفاده از ظرفیت و تخصص اساتید و نخبگان در این جلسات، خاطرنشان کرد: برای تحقق یافتن چشم‌انداز مورد نظر باید به طور مستمر و همراه با برنامه دقیق و قابل اجرا تلاش کنیم.
مطلق به وجود ۱۱ میلیون نفر جوان در آستانه ازدواج اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ازدواج یکی از اولویت‌های آخر و بعد از تحصیلات دانشگاهی و اشتغال قرار دارد، در حالیکه سن مناسب برای باروری ۱۸ تا ۳۵ سالگی است.
وی به تبعات تاخیر در ازدواج و باروری اشاره و خاطرنشان کرد: در این صورت مادران باید از نظر سنجش قند خون، فشار خون و … تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ میزان واقعه ازدواج در آذربایجان غربی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: برای سامان دادن به این امر و فراهم کردن بسترهای لازم جهت تشکیل خانواده جوانان لازم است نهادها، سازمان‌‌ها، خیران و روحانیان تلاش کنند.
این مسئول متوسط تعداد فرزند که یک زن در طول باروری می‌تواند به دنیا بیاورد را مفهوم نرخ باروری کلی عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه روشن‌کردن معنا و مفهوم این قبیل امور است، تا مردم در فضایی آگاهانه برای تعداد اعضای خانواده خود تصمیم بگیرند.
*بی‌توجهی به مقوله افزایش جمعیت خسارت تاریخی به دنبال دارد
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بی‌توجهی به مقوله افزایش جمعیت به طور قطع خسارت تاریخی به دنبال خواهد داشت.محمد اسحاقی نیز درادامه این همایش اظهار داشت: در صورت بی‌توجهی و غفلت از سیاست‌های افزایش جمعیت به طور قطع وقوع خسارت تاریخی را شاهد خواهیم شد، بنابراین باید به این مقوله به طور جدی پرداخته شود.
وی افزود: در برهه‌ای از زمان اعمال سیاست‌های کاهش جمعیت در کشورمان ضروری احساس می‌شد، اما در دور‌ه‌ بعدی به جای اتخاذ تدابیر دیگر همچنان این روند ادامه پیدا کرد، حتی قانون تنظیم خانواده نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که این یک اشتباه استراتژیک به شمار می‌رود.
این مسئول با اشاره به اینکه هم‌اکنون با کاهش فراگیر نرخ باروری روبه‌رو شده‌ایم، گفت: متأسفانه در بین همه اقوام، استان‌ها و مناطق مختلف کشور این اتفاق رخ داده است، که باید برای کنترل روند کنونی اقدامات لازم توسط مسئولان انجام گیرد.
اسحاقی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت در همه زمینه‌ها از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی تبعاتی را به دنبال دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین نتایج چالش‌های جمعیتی کاهش یافتن نیروی کار، به وجود آمدن بحران سالمندی، افزایش مهاجرت‌های بین‌المللی است.
وی با اظهار اینکه برای جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های گوناگون اقدامات مختلفی صورت پذیرفته است، ادامه داد: این موضوع در ابعاد سیاسی، فرهنگی، مشوق‌های مالیاتی و … بررسی شده و تدابیری نیز اتخاذ شده است.
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار اینکه برخورداری از جمعیت جوان با معدل سنی مطلوب به طور قطع برای دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عامل بازدارنده به شمار می‌رود، افزود: همواره این موضوع گزینه‌ها روی میز را تکرار می‌کنند اما جرأت تعدی به حریم امنیت ملی ما را ندارند.
اسحاقی با اشاره به این نکته که با وجود دنبال کردن سیاست‌های ابلاغی در مقوله افزایش جمعیت، در نهایت مردم خودشان تصمیم‌گیرنده بوده و در این زمینه هیچ‌گونه الزام و اجباری وجود ندارد، گفت: تنها هدفی که دنبال می‌کنیم، این است به وظیفه فردی خود در این مبحث عمل کنیم.این مسئول خاطرنشان کرد: دولت هم برای گنجاندن این سری مباحث در ارتباط با افزایش جمعیت در برنامه ششم توسعه قول داده است، اما این فعالیت‌ها را هرگز نباید بخشی تصور کنیم، بلکه باید همه دستگا‌ه‌ها، سازمان‌ها و نهادها همکاری لازم و گسترده در این زمینه داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 8