اهمال سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات به صنعت و تولید آذربایجان غربی

اهمال سیستم بانکی  در پرداخت تسهیلات به صنعت  و تولید آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: باید از سیستم بانکی استان به خاطر عدم حمایت از واحدهای تولیدی و بخش خصوصی آذربایجان غربی انتقاد کرد و این نکته را گوشزد نمود که اگر از واحدهای تولیدی حمایت جدی نشود چرخ تولید در استان نخواهد چرخید.
آذربایجان غربی با دارا بودن امکانات و ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های مختلف یکی از استان‌های ثروتمند از نظر منابع طبیعی کشاورزی، معادن و شرایط ترانزیتی ویژه در مبادلات کالاست ولی در عین حال به دلیل ضعف مدیریت در طول دولت‌های گذشته نتوانسته در حد آنچه که از این استان مرزی انتظار می‌رود رشد و توسعه یابد.
در رابطه با توسعه صنعتی آذربایجان غربی با بررسی‌های انجام شده مشکل عمده واحدهای صنعتی استان کمبود نقدینگی است و منابعی که در استان برای تامین نقدینگی در اختیار است منابع بانکی بوده و بانک‌های استان دچار کمبود منابع هستند.
کمبود منابع مالی واحدهای تولیدی استان در حالی است که بخشنامه‌های تخصصی مصوب هیئت دولت از سوی بدنه اجرایی کشور اجرا نمی‌شود و از این جهت فعالان بخش خصوصی و اقتصادی کشور و استان آذربایجان غربی آسیب‌های جدی می‌بینند. هیچ حرکتی که برای بخش صنعت و تولید در کشور و استان مفید باشد، اجرایی نشده و جامه عمل نمی‌پوشد که البته این به معنای کم کاری دولت نیست بلکه به خاطر نوعی بدسلیقگی و ضعف مدیریت در بین مدیران اجرایی کشور و استان است و باید دولت و مسئولان استانی به حرکت خود سرعت بخشیده و برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی اقدام کنند.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی غفلت بیش از حد سبب از بین رفتن اعتبار و اعتماد کسب شده در بین بخش خصوصی و دولتی می‌شود و عدم پیگیری سرمایه در گردش برخی از واحدهای تولیدی ضعف مدیران میانی استانی و کشور است.
در این میان باید از سیستم بانکی کشور به خاطر عدم حمایت از واحدهای تولیدی و بخش خصوصی انتقاد کرد و این نکته را گوشزد نمود که اگر از واحدهای تولیدی حمایت جدی نشود چرخ تولید در کشور و استان نخواهد چرخید.
سیستم بانکی کشور مریض است و تحت تأثیر تفکرات درآمدزایی از محل بهره بانکی تربیت یافته و مدیران سیستم بانکی در حال حاضر از روش‌های غیرمرسوم بیشترین سود را عاید سیستم بانکی متبوع خودشان می‌کنند غافل از اینکه آن‌ها مسئولیت تزریق منابع طبق قانون به واحدهای تولیدی را دارند.
این در حالی است که با تسریع خدمات بانکی فعالیت‌های اقتصادی شتاب می‌گیرد و تاثیر نظام بانکداری صحیح و بدون ربا و اسلامی و حمایت از تولید و ایجاد امنیت سرمایه‎گذاری بر رشد اقتصادی مقوله بسیار مهمی است و بدین منظور باید ابتدا متغیرهایی که بر تولید و امنیت سرمایه‎‎گذاری در آذربایجان غربی تأثیر دارند، شناسایی و استخراج شوند.
بدیهی است باید مدل‎های اقتصاد سنجی رشد اقتصادی، با استفاده از متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی مانند امنیت سرمایه‎‎گذاری، در کنار عوامل تولید سنتی نیروی کار، سرمایه‎‎گذاری مورد پردازش قرار گرفته و مدل متفاوتی از رشد اقتصادی بومی و محلی استان ارائه شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی؛ کاهش کارایی و نوآوری، افزایش هزینه مبادلات به تضعیف خلاقیت‌های تولیدی و در مجموع کند کردن فرآیند رشد اقتصادی استان منجر شده است. در عین حال، اشتغال دولت به امور تصدی‌گری و در حوزه‌های خارج از اقتدار و غیر مرتبط با وظایف اصلی آن، با ملاحظه منابع و توانمندی‌های محدود دولت موجب گردیده است که فرایند تصدی امور حکومتی دستگاه‌های اجرای استان تضعیف شود. یکی از مشکلات سرمایه گذاران آذربایجان غربی هماهنگ نبودن بانک‌های عامل با یکدیگر است، این مشکل برای سرمایه گذاران داخلی به دلیل ارتباطات قابل تحمل است اما سرمایه گذار خارجی را اذیت می‌کند و نبود هماهنگی و موازی کاری دستگاه‌ها از جمله عوامل دیگری است که در کندی جذب سرمایه گذاری موثر است و بجای اینکه بانک‌ها موتور محرکه تولید و سرمایه گذاری باشند به عنوان مانع سرمایه گذاری عمل می‌کنند. از سوی دیگر بروکراسی شدید اداری و دیوان‌سالاری حاکم در بانک‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک‌های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند. بانک‌ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند.
ضروری است سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات به ویژه برای بخش صنعت و تولید اهمال نکند، چرا که در حال حاضر اغلب واحدهای تولیدی استان نیازمند سرمایه در گردش است و در عین حال این نیاز تامین نمی‌شود.
آمارها نشان می‌دهد کمبود سرمایه موجب شده تنها ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی استان بهره وری داشته باشند و این در شرایطی است که اهمال کاری سیستم بانکی در پرداخت سرمایه در گردش و عدم استمهال بانکی صدمات جبران ناپذیری به بخش صنعت وارد کرده است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تا زمانی که سیستم بانکی و نظام بوروکراسی ادارات پشتیبان تولید نباشد نمی‌توان به موانع توسعه در این حوزه دست یافت.
به نظر می‌رسد باید با پیگیری مسئولان استانی وضعیت تخصیص تسهیلات با بهبود مواجه شود و حداقل در صنایع شاخص استان رونق تولید و بهره وری مشاهده شود. چرا که رونق تولید به منزله رونق اقتصادی و کاهش بیکاری است که به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست گذاری‌های شاخص استان توسط مسئولان دنبال می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


سه + 4 =