انعکاس فرهنگ بومی رسالت رسانه های استان

انعکاس فرهنگ بومی رسالت رسانه های استان

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:وقتی کلمه رسانه را به هر کس می گوییم یاد تلویزیون و رادیو می¬افتد در هرروز هفته وهمه ساعات این رسانه ها استفاده می شوند اما امروزه باید به آنها فضای مجازی را هم اضافه کنیم رسانه همان طور که از معنای آن پیداست چیزی است که به وسیله آن می توان اطلاع رسانی کرد اما این ابزارها فقط برای اطلاع رسانی ابداع نشده اند بلکه گاهی می توان از آنها بهره های دیگری هم برد یعنی می توان بسیاری از هنجارها را در جامعه بنا نهاد و بسیاری از ناهنجاری ها را به مردم شناساند و با زبان بی زبانی به آنها فرهنگ یاد داد. اما من نمی خواهم درباره فرهنگ حرف بزنم بلکه می خواهم بگویم رسانه در یک جامعه چقدر موثر است. نگاه اجتماعی به رسانه می تواند بسیار مشکل گشا باشد یعنی اگر بدانیم مخاطب یک رسانه یک فرد نیست بلکه کل جامعه است می توان با یک نگرش درست یک رسم زیبا را بنا گذاشت یعنی می توان گفت نگاه اجتماعی به رسانه می تواند فرهنگ ساز باشد.
به وسیله آن می توان مردم را درست راهنمایی کرد و این یعنی فرهنگ هیچ گاه از اجتماع جدا نمی شود پس نگاه اجتماعی را مساوی با فرهنگ قرار می دهیم، اینجا می توان به برنامه ماه عسل اشاره کرد در ماه رمضان دو سال پیش بود که آقای علیخانی کار عجیبی را در برنامه خود کلید زدند که این کار با مشارکت مردم شکل گرفت یعنی سرپرستی از کودکان و خانواده های بی_سرپرست، احسان علیخانی با این کار توانست جمعی از نیازمندان را تنها توسط رسانه از مشکلات برهاند.
یکی دیگر از این نگاه ها می تواند در حیطه ورزشی بگنجد تا حایی که با هر برد تیم ملی مردم در خیابان ها به شادی می پردازند اما خندوانه مهم ترین برنامه ای است که نگاه بسیار زیبایی را در جامعه رواج داد، نگاه زیبای لبخند زدن را با ایجاد فضای زیبا خندوانه توانست بسیار در دل مردم جا باز کند و از آن پس رامبد جوان مجری بسیار توانای کشورمان از این طریق در فصل دو خندوانه کمپین قطره قطره را در برنامه اش راه اندازی کرد که پویش بسیار بزرگی بود در آن پویش به مردم گفته می شد که صرفه جویی در آب را از قطره شروع کنند و کم کم به میزان چشم گیری برسانند یا مسابقه بسیار بزرگ کتاب و کتابخوانی این برنامه از بزرگ ترین مسابقات تلویزیون شد در واقع برنامه خندوانه از این طریق میان مردم و کتابخوانی رابطه محبت آمیزی برقرار کرد تا مردم با این یار مهربانی که با او نامهربانی کرده ایم کمی دوست و همراه شوند.
و این تنها اقدامات برنامه خندوانه نبود بلکه با برگزاری مسابقه خانواده تلاش شد آن رشته گسسته شده بین خانواده ترمیم کند در این مسابقه خانواده ها در کنار هم بودند و باهم مسابقه را اجرا می کردند این یعنی کمی دست کشیدن از شبکه های اجتماعی این یعنی با هم بودن یعنی باهم زندگی کردن و در نهایت خانواده بودن این ها فقط چند مورد اقدامات رسانه است که در استان ما هم می تواند مورد توجه قرار گیرد.همچنین نکته قابل توجه دیگر طراحی دکور برنامه خندوانه است به طوری که با دور ریزها و لوازم غیرقابل استفاده درست شد. که این نکته در استان کم برخوردار ما می تواند مورد توجه قرار گیرد. یک برنامه در رسانه ملی می تواند چنین تاثیر چشمگیری را در جامعه بگذارد تا جایی که باعث تحول بسیاری از فرهنگ ها شود از برنامه خندوانه و تاثیرهای آن می توان در استان عزیزمان هم استفاده کرد، پویش مردمی قطره قطره می تواند راهی برای جلوگیری از مرگ دریاچه باشد.
همان مسابقه بخون و ببر می تواند در ارتقای سطح علمی استان ما موثر باشد .از طریق رسانه می تواند به شخصیتی جایگاه داد و در عین حال می توان کسی را تحقیر کرد م محقر شمرد. ما می توانیم از طریق رسانه دیداری و شنیداری شهرمان هم همین اتفاق هایی که در رسانه ملی می افتد انجام می دهیم البته اگر طالب آن هستیم.
از طریق رسانه های استان می توان فرهنگ جای جای استان عزیزمان را مشاهده کنیم و با آداب و رسوم شهرهای مختلف مات آشنا شویم. می توانیم مشکلات مردم استان را در قالب همین رسانه حل کنیم. می توانیم دوباره فلامینگوهای زیبا را در طبیعت ارومیه ببینیم. استان ما از لحاظ گردشگری هم ممتاز است با معرفی آنها در رسانه می توانیم سرمایه گذار جذب کنیم.
نشریات محلی نیز در کنار رادیو وتلویزیون نماینده ی آداب و رسوم و به طور کلی فرهنگ آن زیست بوم هستند.در این میان نشریاتی موفق ترند ،که توانسته اند با تکیه بر منابع بومی مطالب مفید_تری را ارائه دهند.
دریافت های بومی به تقویت اذهان مردم آن منطقه و محل می انجامد و درهای جامعه پذیری را می گشاید. بدون این شاخصه ،نشریه بومی با یک نشریه سراسری تفاوتی ندارد تمام هارمونی یک نشریه محلی در این خلاصه می شود که زیر ساخت متعلق به خرده فرهنگ محلی را به دست فراموشی نسپارد.دست اندرکاران این نشریات باید به خاطر بسپارند که رسالت روزنامه نگاری حرفه ای آنها وابستگی مستقیمی با اصل برقراری ارتباط با مخاطبان بومی دارد رویکرد جهت گیری آن نشریه ،روتیترها و سرفصل های خاص آن نشریه باید همگون با محیطی باشد که گستره ی توزیع و انتشار در آن مکان دارد.
نشریاتی که صرفا یک سری مطالب آن هم در سطح ملی را کپی برداری نموده ،بیش از آنکه با دیدنشان نام نشریه را به ذهن متبادر کنند به »آگهی_نامه« شباهت دارند ،هیچ ذهنیت قابل توجهی را برای خواننده تداعی نمی کنند این چنین نشریاتی بیشتر به درد افسوس خوردن طرفداران محیط زیست می خورند تا از نابودی درختان و جنگل بنالند.
نشریات محیطی رسالت خاص خود را دارند.شفاف سازی و ایجاد فضایی که در آن فضا قدرت آگاهی بخشی و نقادی به بالاترین میزان برسد.بی عدالتی و فساد در حوزه تسلط آن نشریه به حد اقل برسد و متصدیان امور منطقه ای در ضروریات کاری خود ،قلب تپنده ی اجتماع و چشم همیشه بیدار جامعه ،یعنی نشریات و خبرنگاران را لحاظ کنند و همواره هراس آن را داشته باشند که مورد نقد بی مهابای آنان قرار خواهند گرفت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = دوازده