انتقال درختان طرح زراعت چوب قاچاق نیست

انتقال درختان طرح زراعت چوب قاچاق نیست

آرازآذربایجان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب اختصاص دارد، گفت: انتقال درختان مربوط به این طرح، قاچاق محسوب نمی شود.
میرصمد سیدموسوی افزود: اراضی مربوط به طرح زراعت چوب در آذربایجان غربی، ظرفیت تولید نزدیک به ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب را دارد.
وی بیان کرد: بیشترین زراعت چوب در آذربایجان غربی مربوط به درخت صنوبر است که در دهه ۸۰ کاشته شده و اکنون به مرحله بهره‌وری رسیده‌است.
وی اضافه کرد: صنوبر کاشته شده در استان به دلیل وجود آب و خاک و اقلیم مناسب مرغوبیت بالایی دارد و آذربایجان غربی قطب برتر درخت صنوبر کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: صنوبر به دلیل داشتن تنه صاف یکی از چوب های پر طرفدار در صنعت است و بریدن درختان صنوبر برای مصارف صنعتی منافاتی با قانون ندارد و با وجود انتشار اخباری در خصوص قاچاق این نوع چوب در استان، این امر قاچاق به شمار نمی رود و رسانه های انتشاردهنده این اخبار باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
سیدموسوی با اشاره به اینکه درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر اغلب بلوط بوده و کاربرد صنعتی ندارد، گفت:درختان جنگلی در آذربایجان غربی تنها در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارند و ارومیه و مهاباد فاقد درختان جنگلی و دارای مراتع مشجر هستند.
وی افزود: ۹۰ درصد درختانی که در ماه‌های گذشته از استان حمل شده و عکس های آن در فضای مجازی انتشار یافته است، بیشتر درختان زراعی بوده که با هدف تامین زغال و فروش برای مصارف صنعتی بریده شده اند.
وی بیان کرد: قانونی مبنی بر ممنوعیت زراعت، قطع و حمل چوب وجود ندارد و در ماده ۴۸ قانون حفاظت منابع طبیعی حمل چوب، هیزم و زغال جنگلی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
وی اظهار داشت: کشاورزان علاقمند به زراعت چوب صنوبر در حاشیه مزارع خود هستند زیرا علاوه بر درآمدهای فرعی، می توانند به عنوان بادشکن در حاشیه مزارع به کار گرفته شوند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: درخت صنوبر در بیش از ۲۰۰ نهالستان استان تولید می شود که حدود نیمی از مجموع نهال های تولیدی استان را شامل می شوند.
صنوبرها از نظر رده بندی گیاهی، متعلق به جنس صنوبر و خانواده بیدیان می باشند، چوب صنوبرها در صنایع کبریت سازی، نئوپان، فیبر، جعبه سازی و غیره استفاده می شود.
این درختان سریع الرشد، ۱۵ – ۱۰ برابر درختان جنگلی چوب تولید می کنند و از نظر گونه متنوع هستند.
صنوبرها در منطقه‌های آب و هوایی مختلف قابل کشت می باشند و از خود سازگاری نشان داده اند.
صنوبر از درختان سریع الرشدی است که در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریعتر و در نتیجه از دوره بهره برداری کوتاهتری برخوردار است و این درختان به عنوان منبع تامین چوب در خارج از جنگل مورد توجه قرار دارد.
صنوبر گونه ای پهن برگ و نور پسند و خزان کننده است، گل ها معمولا قبل از برگ در اوایل بهار ظاهر می شود.
گونه های صنوبر دو پایه هستند یعنی گل های نر و ماده آنها هر یک بر روی در ختان جدا قرار دارند بذر در داخل کپسول بوده که هر کپسول نیز غالبا دارای ۲ تا ۴ دریچه است در انتهای هر بذر کرک های سفید رنگ ابریشم مانندی قرار دارد که به پخش و انتشار آن کمک زیادی می کند
پوست تنه درختان جوان اکثرا سفید و یا سبز رنگ بوده و با افزایش سن شیارها ی عمیق و نیمه عمیق در آن ظاهر شده و رنگ آن نیز تیره می شود.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


+ 3 = هشت