انتقال تجربه‌های منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

انتقال تجربه‌های منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

آرازآذربایجان- کارگاه «انتقال تجربه‌های منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه» با حضور مهمانانی از کشورهای جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، عراق، ازبکستان، سوریه، عمان و قزاقستان در ارومیه آغاز به کار کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی روز دوشنبه در آیین افتتاح این کارگاه علمی افزود: این کارگاه فرصتی برای کشورهای منطقه جهت اشتراک‌گذاری دستاوردهای خود در زمینه حفاظت از تالاب‌هاست.
مهران نظری با اشاره به برگزاری ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه‌ای رامسر در مرکز و غرب آسیا در حاشیه این کارگاه، اضافه کرد: تبادیل اطلاعات و یافته های کشور کشورهای عضو از اهداف برگزاری این سمینار به شمار می‌رود.
وی گفت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی جهت حفظ کارکرد تالاب‌ها و حفاظت و حراست از آنها طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی را انجام داده‌ است که از مهمترین آنها می‌توان به الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی اشاره کرد.
نظری اضافه کرد: طرح دیگری نیز تحت عنوان «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» در این راستا با همکاری و حمایت‌های کشور ژاپن در استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی و با مشارکت چشمگیر کشاورزان در حال اجراست.
نظری اظهار داشت: تالاب‌های آذربایجان‌غربی نیز با توجه به شرایط خاص توپوگرافی استان و تنوع زیستی بالای موجود در این استان از اهمیت شایان توجهی از نظر ملی و بین‌المللی برخوردار است به طوریکه در حال حاضر این استان دارای ۶ تالاب بین‌المللی و حدود ۴۰ تالاب مهم و بااهمیت می‌باشد.
به گزارش ایرنا کارگاه انتقال تجربه‌های منطقه‌ای در خصوص نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ششمین جلسه برد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه‌ای رامسر در مرکز و غرب آسیا به مدت سه روز در ارومیه با حضور کارشناسان و محققان هفت کشور آسیایی در ارومیه برگزار می‌شود.
آذربایجان‌غربی با احتساب دریاچه ارومیه مساحتی معادل چهار هزار و ۳۵۵ کیلومترمربع یعنی ۶۵/۲ درصد از مساحت کل کشور را دارا بوده و به لحاظ برخورداری از شرایط خاص توپوگرافی، تنوع زیستگاهی کم‌نظیری از تالاب‌ها، دشت‌ها تا جنگل‌ها و تپه ماهورها و مناطق کوهستانی را در خود جای داده است.
بیش از ۳۰۰ گونه پرنده، ۵۸ گونه پستاندار و تنوع بالایی از گیاهان و سایر جانداران در ۷۰ زیستگاه رودخانه‌ای و تالابی این استان زیست می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۷ ب.ظ

دیدگاه


هشت − = 3