نماينده مردم تبريز در مجلس:

انتقال آب وان به دریاچه ارومیه با موافقت دولت ترکیه محقق می‌شود

انتقال آب وان به دریاچه ارومیه با موافقت دولت ترکیه  محقق می‌شود

گروه خبر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکودر مجلس گفت: برای احیاء دریاچه ارومیه علاوه بر ورود سالیانه ۳ میلیارد متر مکعب آب جهت تثبیت وضعیت، ۱۷ میلیارد متر مکعب دیگر لازم است و چاره‌ای جز انتقال ‌آب از سایر نقاط به دریاچه نداریم.
محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با رهاسازی آب‌ها به دریاچه ارومیه، ابراز داشت: سدهایی که در آذربایجان‌شرقی پیرامون دریاچه ارومیه ساخته شده‌اند در مجموع زیر ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارند و این درحالیست که برای تثبیت و حفظ وضعیت فعلی دریاچه باید سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب وارد آن شود.
وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم آن را احیاء و به احوال قبل از خشکی برگردانیم، علاوه بر سه میلیارد متر مکعب آبی که سالیانه برای تثبیت آن نیاز است، باید ۱۷ میلیارد متر مکعب دیگر آب وارد دریاچه ارومیه شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه منقدان انتقال آب سدها به دریاچه ارومیه معتقدند با این کار کشاورزی مناطق رو به نابودی می‌رود و وضعیت کویری به وجود می‌آید، خاطرنشان ساخت: اگر باغداران آبی برای کشت نداشته باشند، عملاً درپی فقدان کار و نبود درآمد با مهاجرت روستایی‌ها مواجه خواهیم شد که این خود تبعات سنگینی دارد.
وی خواستار مطالعات لازم پیش از اعمال تصمیمات در عرصه‌ی مدیریتی شد و توضیح داد: یکی از راهکارهایی که منجر به احیاء دریاچه ارومیه می‌شود انتقال آب است اما لزوماً این آب نباید از سدها تامین شود و می‌توان از منابع آبخیز دیگری این امر را محقق کرد، در همین راستا نیز بحث انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه مطرح و کارهای مقدماتی آن صورت گرفته است.
این نماینده مجلس دهم انتقال آب از دریاچه وان را مستلزم موافقت و جلب نظر دولت ترکیه دانست و تصریح کرد: آب این دریاچه را با هزینه‌ی اندک به صورت سیکلی می‌توان به دریاچه ارومیه انتقال داد و علاوه بر این در جلسه مجمع نمایندگان استان بر اتمام پروژه‌ی انتقال آب زاب تاکید شد.وی یادآور شد: ۱۰ سال است که پروژه‌ی انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه کلید خورده است و حال انتظار داریم در اسرع وقت پایان پذیرد، آخرین برآوردها نیز نشان می‌دهد ۱۴ کیلومتر آن کار شده و مسیر زیادی برای اتمام پروژه باقی نمانده است.
سعیدی با بیان اینکه از طریق رودخانه زاب سالیانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد، عنوان کرد: این نشان می‌دهد آب وارده از زاب برابر با مجموع سدهای آذربایجان‌شرقی خواهد بود و این می‌تواند به حاشیه‌های پیرامون انتقال آب از سدها پایان دهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از آناج ، وی افزود: حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از طریق پساب شهری تبریز و شهرستان‌های اطراف وارد دریاچه می‌شود که با صرفه‌جویی و مدیریت می‌توان این میزان را به یک میلیارد متر مکعب رساند؛ علاوه بر این آب وارده از سایر نقاط و بارندگی‌ها می‌توانند سه میلیارد متر مکعب مورد نیاز سالیانه را تامین کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳ ب.ظ

دیدگاه


2 + یک =