انتظارات مردم در راستای فرهنگ عمومی بر پایه ارزش های حاکم است

گروه گزارش:نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: انتظارات مردم در راستای فرهنگ عمومی، بر پایه ارزش های حاکم است اگر مردم ببینند خلاف آن باورها و ارزش ها، بر هویت اصیل و سلامت فرهنگی جامعه لطمه می زند از متولیان فرهنگی انتظار دخالت و چاره جویی دارند.
فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه است. فرهنگ راهنمای اعمال انسان ها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی است. فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزش ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.
فرهنگ عمومی شبکه بهم تنیده ای، قدرتمند و مؤثر از دانش ها، گرایش ها و منش های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می شود و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، ما را تابع خود می سازد.در ادامه با»حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی«، رییس شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان‌غربی در مورد این شورا گفتگویی کرده‌ایم. که از نظر مخاطبان می گذرد.
به عنوان نخستین سوال، مراد از فرهنگ و فرهنگ عمومی چیست؟
به لحاظ گستردگی مفاهیم حوزه فرهنگ، دستیابی به یک تعریف جامع مشکل به نظر می رسد و اندیشمندان این حوزه هرکدام ملاحظات عناصر وابسته به فرهنگ و از زوایای دید گوناگون تعاریفی را ارائه نموده‌اند. فرهنگ با تاکیدات محیط های جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، و با نگاه تمدن ساز و جهان بینی‌های متفاوت در کشورها شکل گرفته، تغییریافته و همچنان در مسیر تعاملات انسانها، خود را بروز میدهد. امری است که غالب و مغلوب می شود، هر چه هویت تاریخی، غنای فکری در بستر فرهنگی بیشتر باشد در قبال حرکت های فرهنگی دست ساز و جهت دار از قدرت بازدارندگی و اثرگذاری بیشتری برخوردار است.
لذا می توان گفت فرهنگ ذخیره ای از باورهای اعتقادی، دانشی، اخلاق و عادات افراد است که در جامعه به یک رفتار مشابه و هماهنگ تبدیل می شود مثل فرهنگ کار، فرهنگ خانواده_ها، ازدواج،…
چرا توقعات از شورای فرهنگ عمومی زیاد است؟
با عنایت به اهمیت فرهنگ عمومی و نکات پیش گفته، به همان نسبت نیز از شورای فرهنگ عمومی توقع است که در مسیر ارتقاء، اصطلاح و مهندسی درست فرهنگ عمومی و آنچه که از سوی بدخواهان ملت ما دچار هجمه و صدمه قرار می گیرد، نسخه‌های صحیح فرهنگی اتخاذ کنند، از این رو هر انتظاری از این شورا صحیح بوده و مسئولان فرهنگی باید در این امر بطور جهادی وارد شوند.
لذا ضمن تفکیک قائل شدن به فرهنگ خاصه و اختصاصی و فرهنگ عمومی و مسئولیت هرکدام از این در عرصه، باید با جدیت بیشتری اقدام نمود که وضعیت موجود جامعه چنین جدیتی را نشان نمی دهد.
وظایف شورای فرهنگ عمومی استان چیست؟
مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهاد در خصوص فرهنگ عمومی استان، رصد موضوعات فرهنگی و پژوهش های مرتبط، بررسی طرح ها و پیشنهادات واصله در مسیر اصطلاح و ارتقاء بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی و ایجاد هماهنگی که ‌بایستی مجریان و سایر مواردی که در آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان عنوان گردیده است، اجرا کنند.
جامعه چه مطالبات و انتظاراتی از دستگاه‌ها و شوراهای فرهنگی دارد؟
انتظارات و مطالبات مردم در راستای فرهنگ عمومی، بر پایه ارزش‌های حاکم است، اگر مردم ببینند خلاف آن باورها و ارزش ها، جریانات مزاحم فرهنگی ایجاد و بر هویت اصیل و سلامت فرهنگی جامعه لطمه می زند از متولیان فرهنگی انتظار دخالت و چاره جویی دارند. مطلبی در این رابطه است و آن اینکه از فرهنگ نیز مشابه اقتصاد انتظار داریم در دست مردم باشد. همانطور که از اقتصاد مردمی حمایت می‌کنیم رویکرد فرهنگی نیز، فرهنگ عمومی مردمی است که خاستگاه آن باورها و ارزش های متعالی و دیندارانه است لکن آنچه در صحنه واقعی اجتماع شاهد هستیم شکل گیری سالم جریانات فرهنگی غالبا براثر مداخلات کشورها، گروه ها و اشخاص منفعت طلب دچار آسیب می شود.در اقتصاد وقتی شاهد انحصار، فساد، تورم و امثالهم می شویم انتظار داریم دولت در اقتصاد ورود نموده و به مردم کمک نماید.
در فرهنگ نیز چنین رویکردی بطور جد نیاز است و مردم انتظار دارند برنامه‌ریزان، مهندسان فرهنگی در مقابل کج‌روی ها و حاشیه داران که اولویت آنها آسیب دیدن فرهنگ عمومی بوده، دولت براساس سیاست‌های کلان نظام اسلامی و در مسیر هویت اصیل فرهنگی ورود حمایتی داشته باشند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنم فرمایشات مقام معظم رهبری که در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ ایراد فرمودند، مخاطبان محترم مطالعه نمایند که مفید و فایده خواهد بود.
به عنوان سوال پایانی، پیشنهادهای شما برای ارتقای کارآمدی شورای فرهنگ عمومی استان چیست؟
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از شبستان ، برای ارتقای کارآمدی شورا فرهنگ عمومی، نخست تقویت دبیرخانه و کمیته‌های تخصصی شورا مدنظر است و در مرحله اجرایی نیازمند اعمال مدیریت‌های جهادی مدیریت زمان داریم که انشالله مدیران بصورت شبانه روزی در صحنه جهاد فرهنگی ورود نمایند، البته لازم به ذکر است برای رفع برخی نارسائی‌ها از عموم فعالان فرهنگی نیز نیازمند مشارکت هستیم، ضمن قدردانی صمیمانه از فعالان عرصه‌های فرهنگی که اغلب بی ادعا و با نبود امکانات مادی و بعضا عدم اعتنها به کار مشغولند، دعوت میکنم در راستای اعتلا و ارتقاء فرهنگ عمومی استان و بسط فرهنگ والای ارزش دینی و در حمایت از برنامه های صحیح فرهنگی در کنار تذکر، هشدارها، مشارکت عملی و پیشنهادات اجرایی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۰۳ ب.ظ

دیدگاه


4 × = بیست هشت