آراز آذربايجان تحليل مي کند

انتظارات اقتصادی مردم از رییس جمهور دولت تدبیر و امید

انتظارات اقتصادی مردم از رییس جمهور دولت تدبیر و امید

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : آذربایجان غربی ظرفیت های زیادی برای توسعه و رشد دارد و باید مسئولان اجرایی استان با هم افزایی و تبادل اطلاعات و ارایه راهکارهای عملی و علمی در جلسه هیات دولت در ارومیه با قدرت کامل و با برنامه ریزی کلان و دقیق علمی از ظرفیت های بی بدیل استان استفاده کنند.
چیزی کمتر از یک روز به سفر هیات دولت به استان آذربایجان غربی نمانده است. سفری که از ماهها و سال ها پیش مردم استان انتظارش را می_کشیدند. ناگفته های زیادی در این سفر از سوی مردم خطاب به دولتمردان می شود تصور کرد. آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود فرصت های شغلی مناسب برای بیکاران جویای کار، نبود یک طرح ملی و یک پروژه قابل ذکر که از قبل آن اشتغال معدودی جوان مرتفع گردد؛ توسعه نیافتگی استان علیرغم ظرفیت های بی بدیل و هزار یک داستان دیگر که همه آذربایجان غربی را در زمره استان های محروم کشور قرار داده است.
طولانی شدن پروژه راه آهن ارومیه ،عدم تخصیص اعتبار لازم برای احیای دریاچه ارومیه و هزاران پروژه ناتمام استان که منتظر تخصیص بودجه و اعتبار هستند.در استان آذربایجان غربی ۹۴۵ میلیارد تومان مجموع منابعی بود که برای حدود ۹۳۰ طرح پیشنهادی کوچک و بزرگ مطرح شده تقاضا شده بود، بخشی از این طرحها تا امروز از سیستم بانکی پاسخ مثبت گرفته اند و بخشی البته با مشکلاتی مواجه هستند، در این زمینه یک قدم از سایر سفرهای استانی جلوتر است.۲۲ پروژه به ارزش بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان آماده آغاز عملیات اجرایی است که در سفر هیات دولت آغاز می شود.
به جهت تقارن زمانی انجام این سفر با اتمام برخی از پروژه های اقتصادی و عمرانی، برای افتتاح ۵۷ پروژه به ارزش بیش از ۵۷۷میلیارد تومان اعلام آمادگی شده که برخی از این طرحها در سطح استان می باشند و۲۸۴ پروژه کوچک و بزرگ در سطح استان به ارزش بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان که اماده بهره برداری است.این در حالی است که استان آذربایجان غربی علیرغم هم مرزی با سه کشور خارجی نتوانسته است از ظرفیت های بازارچه های مرزی بهره مند گردد. موضوع ایجاد مناطق ویژه که هم در دستور کار دولت قرار گرفته است که سهم آذربایجان غربی تنها منطقه آزاد ماکو است و باقی مناطق و شهرها در حد منطقه ویژه قلمداد و نامگذاری می شوند که این مهم بایستی مورد بازنگری قرار گیرد.
اکثر شهرهای مرزی استان از ارومیه گرفته تا پیرانشهر و سردشت هم توانایی تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری و هم شرایط و امکانات و امتیازهای تبدیل به یک منطقه آزاد تجاری را دارند. انتظار می رود در سفر هیات دولت با مطرح نمودن این موضوع که ? منطقه ویژه اقتصادی در استان مصوب بشود که امید می رود این مهم مورد بازنگری قرار گیرد.استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی کشور است ولی با این وجود کشاورزان این استان هر ساله با انبوه مشکلات و نارسایی هایی دست و پنجه نرم می کنند. از خرید گندم گرفته تا سیب،انگور سیب زمینی ، چغندر قند و میوه های درختی همه و همه یا خراب می شوند و یا اینکه کشاورز مجبور است چندماه بعد پولش را از کارخانجات و یا مراکز خرید عرضه محصولا کشاورزی بگیرد و یا اینکه با قیمت بسیار پایین به دلال می_دهد تا حداقل ضرر نکند.
انتظار می رود در جلسه هیات دولت در ارومیه موضوع خرید توافقی محصولات کشاورزی مشکل فروش سیب و انگور باغداران، بودجه آبیاری تحت فشار و صادرات محصولات کشاورزی استان جزء اولویت ها قرار گیرد.
اکنون که استان آذربایجان غربی در موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه در حوزه های مختلف اقتصادی، ترانزیت کالا به کشورهای همسایه معادن غنی زیر زمینی از جمله طلا و همچنین ظرفیت های فوق العاده برای گردشگری است می طلبد که با هماهنگی و همدلی نمایندگان تازه نفس مجلس با مسئولان اجرایی که از حسن حادثه آغاز کار مجلس دهم با آغاز سفر هیات دولت به استان همزمان شده است؛ از فرصت ها به نحو احسن استفاده شود.این در حالی است که آذربایجان غربی ظرفیت های زیادی برای توسعه و رشد دارد و باید مسئولان اجرایی استان با هم افزایی و تبادل اطلاعات و ارایه راهکارهای عملی و علمی در جلسه هیات دولت در ارومیه با قدرت کامل و با برنامه ریزی کلان و دقیق علمی از ظرفیت های بی بدیل استان استفاده کنند.
آذربایجان غربی با ۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد و ارومیه ظرفیت تبدیل شدن به یک شهر بین المللی ترانزیتی و اقتصادی را دارد. در شرایط کنونی به نظر می رسد تا مسئولان استانی مطالبات مردم آذربایجان غربی را در سفر دهم خرداد هیات دولت به آذربایجان غربی پیگیری کنند و مهم ترین مطالبه و اولویت استان در شرایط فعلی، رفع مشکل بیکاری جوانان باید باشد.
اولویت کاری رئیس جمهور و هیئت دولت نیز باید فراهم کردن زمینه های اشتغال جوانان باشد و دولت باید روح تازه ای در کالبد کار و اشتغال جوانان بدمد و باید با احداث کارخانه_های مادر در شهرستان ها و حمایت از تولید ملی، برای اشتغال جوانان تدبیری تازه کرد تا مشکل بیکاری رفع شود.این در حالی است که توجه به فرصت های اشتغال و جذب جوانان جویای کار با توجه به تولید ملی در کنار احیای شهرک های صنعتی و کارخانجات راکد می_تواند در این زمینه راهگشا باشد.
مسئولان اجرایی استان می توانند به این مطالبات مردم با طرح و برنامه دقیق و کارشناسی شده در جلسه هیات دولت مطرح و برای تصویب آن تلاش کنند. تقویت ترانزیت کالا و گمرکات در این میان بسیار موثر است. آذربایجان غربی می تواند دروازه ورود به اروپا باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6