انتخابات سالم در گرو رعایت فرهنگ انتخابات درجامعه

انتخابات سالم در گرو رعایت فرهنگ انتخابات درجامعه

پروانه کرامتی
گروه اجتماعی:درهر کجا که راه بروی،چه بخواهی چه نخواهی حداقل یکبار کلمه ی فرهنگ را خواهی شنید؛ مثلا می خواهید رانندگی کنید می‌گویند باید با فرهنگ رانندگی و ترافیک آشنا باشید و یا اگر در آپارتمان زندگی می کنید می‌گویند باید با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنا باشید. فرهنگ کلمه ای است که همه می‌توانید در هر کجا بکار ببرید. با توجه به شرایط و مکان فرهنگ مختص به آن جا تغییر خواهدکرد.
بیاییم با هم فرهنگ را معنا کنیم در کل فرهنگ یعنی چه؟ عده‌ای می‌گویند: فرهنگ یعنی مجموعه آداب و رسوم انجام یک کار که در بین مردم رواج دارد.در شهر فرهنگ های بسیاری وجود دارد؛ یکی ازهمین فرهنگ‌های موجود در شهر تعارف کردن است؛ مثلا وقتی به مهمانی می_رویم حتی بابت یک نمکدان ۳ساعت برای هم تعارف تکه پاره می کنیم اما در خیابان و درحال رانندگی همه ی آن کسانی که داشتند با تعارف کردن خود را نابود می کردند دیگر در حال رانندگی به هیچ کس رحم نمی_کنند واحساس می‌کنند در یک رالی بزرگ شرکت دارند که باید کاپ قهرمانی بگیرند و در همین جا است که کاملا می_توانید معنای تعارف را با تک تک سلول_هایتان حس کنید یا امکان دارد بعضی ها کاراداری برایشان پیش بیاید در این جا همان تعارفی ها آنقدر تعارف می کنند که اگر ارباب رجوع محترم تا یک ماه روزی ۲۰دور کل اداره را دور نزند کارشان راه نمی افتد همه ی این ها را گفتم تا برسم به بحث اخلاق، اخلاقی که این روزها کمرنگ تر از قبل شده اما نکته مهم این است که اخلاق و فرهنگ باهم رابطه تنگاتنگی دارند.این روزها بردباری را فراموش کرده ایم و گذشت یادمان رفته است.
به همین سبب امکان دارد درخیابان به دلیل نگاه کردن کشته دهیم.همه در گیر شده ایم در پیدا کردن عیب های دیگران یادمان رفته است دنبال مهربانی‌ها وکارهای باارزش برویم اگربا اخلاق_های خوب دیگران آشنا شویم دیگر وقت ایراد گرفتن ازهم را نخواهیم داشت یا اگر یکی ازافراد مشهور و معروف شهرمان وقت مصاحبه ندارد خبرنگار بیچاره را با امروز و فردا کردن به نقطه ی جوش نمی رساند دراین جا ۲ بعد دیگرازاخلاق وارد صحنه می شوند، انصاف و راست گویی.اگر آن شخص مشهورشهرمان این ۲بعد را داشت؛ دیگرآن خبرنگار به نقطه ی جوش نمی رسید اگر آن شخص انصاف داشت هی امروز و فردا نمی کرد و خیلی واضح و مؤدبانه می گفت که تمایلی به مصاحبه ندارد آن خبرنگار داستان ما که خودم بودم یک ماه در گیر او نمی شد و کار به بحث و دعوا نمی کشید این شخص الآن شده اسطوره شهرمان؛ دمش گرم اصلا از این آقای ایکس بگذریم؛ می رسیم مسئولان گرامی به خصوص جناب آقای استاندار بنده به ایشان ارادت خاصی دارم چون ایشان آنقدر فعال و کوشاهستند که در تمام طرح_های نخبگان شهر دخیل اند؛ اما حرف از مصاحبه که می شود چیزی به اسم رسانه مفهومی ندارد.
در کل نمی دانم چه سری است که ایشان نمی_توانند به سوالات بعضی خبر نگاران پاسخ دهند حال در این جا می رسیم به بعد دیگر اخلاق یعنی احترام گذاشتن. از قدیم گفته اند که میزها و قدرت ها به هیچ کس وفا نمی کنند کاش آن آقای مشهورشهرمان برای اواحترام قائل می شدند کاش آقای استاندارعزیز و زحمتکش برای خبرنگاران ارزش قائل شود و با فریاد با آنها صحبت نکند و احترام آنها را نگه دارد چون اگرایشان کمی برای ما ارزش قائل می شدند دلمان آنقدر پر نبود ما نمی گوییم هر روز کارشان را رها کنند و به سوالات ما پاسخ دهند بلکه می_گوییم بعضی از روزها مثلا در ماه یک بار به اندازه ی ۱یا ۲ ساعت را به خبرنگاران اختصاص داده و برای این قشر سخت کوش احترام قائل شوند.
بعد دیگراخلاق تهمت نزدن و زود قضاوت نکردن است که خدارا شکر بعضی ها در عرصه سردمدار هستند؛ تهمت که میزنندهیچ، آبرورا که می‌برند هیچ، ازقصاص بدون جنایت هم بگذریم می رسیم به حق به جانب بودن شان وآنقدر در قیافه اند که هرکس که درآن جا باشد، می گوید ازاوبی ریاتر ندیده ام درواقع هرجا که خبراز بی_اخلاقی است، ریا ودروغ در آن جا حضور پررنگ دارند.آنقدرکه اگر این ۲ بازیکن کلیدی بی اخلاقی حضورنداشته باشند کار تیم لنگ است.اگربتوانیم این۲ را از زندگی هایمان البته بعضی هایمان بیرون کنیم اوضاع خوب می شود ما اوضاع گل بلبل نمی خواهیم چون درهمین حد که پشت سرهم حرف نزنیم ودر کارهای هم دخالت بی جا نکنیم اوضاع عالی است چقدرخوب می شد اگر می توانستیم این گونه زندگی کنیم که کلا قول_های پوچ و توخالی ندهیم حرف که می زنیم تا آخر پای آن تا آخر بایستیم این مخصوص کاندیداهای گرامی است کاندیداجان می شود یعنی امکان دارد یک حرف بزنی وآن را مساوی عمل قرار دهی؟ می شود در چارچوب فرهنگ انتخابات حرکت کنی؟ زودتر ازموعد تبلیغات نکنی؟ کاندیداجان می توانی مردم را نمک گیر نکنی؟ کندیداجان دلمان کلهم پوکید میشود قول ندهی؟ کمی هم عمل چاشنی کارت کنی؟ کاندیدای گرامی عاجزانه خواهش می_کنیم که کمی آن هم اگر می شود فرهنگ انتخابات را رعایت کن چون رعایت فرهنگ نشان دهنده ی اخلاق خوب تواست.
اگر فرهنگ انتخابات را رعایت نکنی دیگر نمی_توانی نماینده همه مردم باشی تا آن جا که بنده می دانم اکثرمردم شهرم فهمیده و با بینش هستند.
اگر فرهنگ را رعایت نکنی فقط می توانی نماینده ی قشر هنجارشکن جامعه باشی پس آن وقت قشر با اخلاق جامعه نماینده ای نخواهند داشت این بسیارغم انگیز است برای مردمی که با شور و شوق رای می دهند و دیگرپایان این انتخابات پر شور وعشق و هیجان و همبستگی به یک ترا‍ژدی تلخ تبدیل خواهد شد.خواهش می_کنیم در انتخابات هنجارشکنی نکنید می‌دانیم بعضی ها این کارها را انجام می دهند روی صحبت من با همان بعضی ها است ولی در کل دم همگی شما گرم که در مقابل ما احساس مسئولیت می کنید، دم شما گرم که به فکر مردم شهرمان هستید وما خوشحالیم که هستند کسانی که به فکر ما هستند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


9 − هشت =