- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

انتخابات ابزار اجرای اصلاحات است

Posted By admin On مرداد ۱۱, ۱۳۹۹ @ ۱:۳۵ ب.ظ In سیاسی | No Comments

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اصلاحات را روش و انتخابات را ابزار اجرای آن دانست و درباره گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی نهاد و ساختار اصلاح‌طلبان مورد تایید مردم قرار گیرد هر شخصی که این سازمان به مردم معرفی کند رای می‌آورد. »سعید شریعتی« درباره آینده شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و احتمال تشکیل نهادی جایگزین گفت: با اتمام انتخابات اسفند ۹۸، کار شورای‌عالی به عنوان نهادی اجماعی برای اتخاذ استراتژی مشترک میان اصلاح‌طلبان هم به پایان رسید و هنوز هم بحث‌هایی میان گروه‌های اصلاح‌طلب در این باره در جریان است که با چه ساختاری این نهاد اجماعی بازسازی و ترکیب اعضا و هیات رییسه آن چگونه باشد.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم بحث‌هایی در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و بعضی از احزاب در این زمینه صورت گرفته، اما خروجی مشخص و جدی نداشته است.
شریعتی درباره بحث جایگزین محمدرضا عارف در شورای‌عالی سیاست‌گذاری، گفت: نظری در مورد گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان ندارم. اما با مطالعه و بررسی مجموع شرایط می‌توان به نکاتی اشاره کرد. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ تمام گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی برابر محمود احمدی‌نژاد وارد ائتلاف شدند که تاکنون قوام داشته است. در یک دوره ۱۵ ساله رویکردی کلی بر حرکت اصلاح‌طلبانه حاکم شد و شعارش هم مبتنی بر ائتلاف حداکثری و مطالبات حداقلی بود که نتایج این رویکرد را در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ مشاهده کردیم.
وی یادآور شد: اما موانعی که در بررسی صلاحیت‌ها سر راه نیروهای اصلاح‌طلب در سال ۹۸ قرار داد، عملا انتخابات را برای اصلاح‌طلبان بی معنا کرد ضمن اینکه به طور کلی پس از حوادث ۹۶ و ۹۸ نوعی دلزدگی و رویگردانی اجتماعی از سیاست هم به بی‌رونق شدن انتخابات کمک کرد.
شریعتی با بیان اینکه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلبی که هویت خود را از بدنه اجتماعی و حمایت مردمی می‌گیرند احتمال دارد در استراتژی خود تجدیدنظر کنند، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان امکان دارد در انتخابات پیش رو در شیوه اجماع، اعتمادسازی و همچنین آرایش نیروهای خود تجدیدنظر کنند. بنابراین گروه‌های اصلاح‌طلب، به‌ویژه تشکل‌هایی که مسیر خود را ادامه طبیعی گفتمان جبهه دوم خرداد ۷۶ می‌دانند، ممکن است رویکردی جامعه‌گرایانه در جهت پاسخ به مطالبات اجتماعی اتخاذ کنند و حتی به قیمت ریزش ائتلاف قبلی و شکل‌گیری ائتلاف‌های کوچکتر و با عقبه مردمی گسترده‌تر، چرخش بسوی مردم را محور حرکت و تصمیم خود قرار دهند.
شریعتی در پاسخ به این پرسش که »اصلاحات« برای شما مهمتر است یا »انتخابات« گفت: پرسش مهمی و قابل تاملی است. بدیهی است اصلاحات اولویت اصلی اصلاح‌طلبان است. نیروهای اصلاح‌طلب آینده جامعه را محور عمل خود قرار داده و نگرش آزادی‌خواهانه دارند و طبیعتا اصلاحات برای آنها همزمان ارزش و روش و انتخابات هم ابزار اجرای اصلاحات محسوب می‌شود.
این فعال اصلاح‌طلب، بهترین مسیر اصلاح را الگوی پارلمانتاریستی عنوان کرد و با اشاره به مطالبات مردم، گفت: مطالبات جامعه به حدی قوی و تاثیرگذار است که محمود احمدی‌نژاد را هم با خود همراه کرده است به طوری که او در ظاهر هم شده، خود را همراه با خواست عمومی معرفی کند. مجلس یازدهم هم خیلی نمی‌تواند برابر خواسته‌های مردم از خود مقاومت به خرج دهد.
شریعتی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان، ابزاری جز تعامل، گفت‌وگو و همراهی با خواست مردم ندارند، اظهار کرد: قاطبه مردم ایران صبورند و تجربه‌های تاریخی نابی دارند و سطح آگاهی عمومی و سیاسی جامعه در دهه‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است، لذا جامعه، مشی اصلاح‌طلبانه را به تدریج می‌پذیرد. ممکن است فشارهای مختلف منجر قلیان احساسات و مطالبات آنها شود اما قاطبه جامعه حرکت اصلاح‌طلبی را کم‌هزینه‌ترین و آرامترین روش خواهند پذیرفت.
شریعتی بیان کرد: اصلاح طلبان به عنوان بخشی از نخبگان سیاسی کشور موظفند با مردم تعامل دوسویه داشته باشند، یعنی هم با بدنه جامعه در ارتباط تنگاتنگ باشند و هم مطالبات جامعه را به تقاضاها و مطالبات متمرکز و کانونی شده برای ارائه به حاکمیت تبدیل کنند. سیاست یکی از مشاغل سخت در ایران است و اصلاح‌طلبان و فعالان این عرصه از این سختی‌ها آگاهند.
این فعال اصلاح‌طلب در این باره که چه کسانی می‌توانند به عنوان گزینه اصلاحات در سال ۱۴۰۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، گفت: افراد زیادی می‌توانند مطرح شوند اما هیچ شخصی به‌شکل انفرادی نمی‌تواند در این انتخابات برنده شود. در این باره می‌توان از محمدرضا عارف، محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری، صفایی فراهانی، سیدمحمدرضا خاتمی و افراد دیگر می‌توان نام برد. به نظر من شخص مهم نیست بلکه وقتی نهاد و ساختار اصلاح‌طلبان مورد تایید مردم قرار گیرد هر شخصی را که این سازمان به مردم معرفی کند رای می‌آورد.
شریعتی با بیان اینکه فاکتورهایی که برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، در عین پیچیدگی بسیار هم ساده‌اند، اظهار کرد: هیچ دوره‌ای در ۴۰ سال اخیر نتیجه انتخابات در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری و آرایش سیاسی درون ایران به اندازه این دوره تاثیر گذار نبوده است.
وی افزود: اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات آبان ماه ریاست جمهوری آمریکا شود مسیر کنونی را با شدت بیشتری ادامه خواهد داد و کارنامه دولت تحت‌الشعاع برجام قرار خواهد گرفت و حامیان دولت از جمله اصلاح‌طلبان هم طبیعتا در انتخابات ۱۴۰۰ از آن متضرر خواهند شد، لذا حامیان روحانی باید اسب خود را زین کنند زیرا باید در دو میدان تهاجمات ترامپ و همچنین جناح رقیب رقابت کنند.
شریعتی عنوان کرد: اگر جو بایدن رییس جمهور آمریکا شود، هر چند سطحی از فشار بر ایران ادامه خواهد یافت ولی در صورت فراهم شدن یک میدان رقابت برابر در انتخابات ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود. اگر نشانه‌های گشایش در داخل مشاهده شود چون سیاست دموکرات‌های آمریکا با جامعه جهانی است به نظر چالش‌های موجود بین دو کشور ایران و آمریکا کمتر خواهد شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: البته برخلاف اوباما که تقریبا جناح چپ حزب دموکرات‌ها را نمایندگی می‌کرد، بایدن از جناح راست آن حزب است، لذا از نظر استراتژی و رویکرد به بیل کلینتون نزدیک است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت مسیر جان کری و اوباما را ادامه دهد.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.