نماينده مردم مهاباد در مجلس :

امکان جیره بندی آب با ادامه روند بارش‌ها وجود دارد

امکان جیره بندی آب با ادامه روند بارش‌ها وجود دارد

گروه خبر: عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: اگر شرایط در ماه‌های پایانی سال و بهار سال آینده به همین‌گونه ادامه داشته باشد مجبور به جیره بندی آب شرب برخی از شهرهای بزرگ می‌شویم.
جلال محمودزاده ، درخصوص کاهش میزان بارندگی‌ها در کشور، اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها به‌صورت متوسط در کل کشور در مقایسه با مشابه زمانی سال گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش بارندگی نگران کننده و تهدیدی برای آب صنعتی، کشاورزی و شرب کشور است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه منابع آبی کشور محدود و اقلیم ما نیز نیمه خشک است، گفت: متاسفانه دولت در خصوص استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی اقدام چشم‌گیری را انجام نداده است، علی‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده هر ساله در طول برنامه ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی که به صورت ثقلی در کشور آبیاری می‌شوند را زیر آبیاری تحت فشار قراردهد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در طول برنامه ۳میلیون هکتار از اراضی کشور با استفاده از آبیاری تحت فشار آبیاری شود، ادامه داد: درحال حاضر کل اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار کشور ۲ میلیون ۵۰۰هزار هکتار است، در برنامه ششم توسعه را دولت مکلف کرده‌ایم ۲ و نیم میلیون هکتار موجود را که از اول انقلاب تا کنون تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته است را به ۲ و نیم میلیون هکتار برساند.
*۷۰ درصد از آب کشاورزی کشور هدر می‌رود
وی با تاکید بر اینکه دولت تا کنون اقدام چشم‌گیری را در زمینه استفاده بهینه از آب انجام نداده است، عنوان کرد: درحال حاضر راندمان آبیاری بهینه کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و ۷۰ درصد دیگر آن هدر می‌رود، با آبیاری سنتی و آبیاری ثقلی که در حال انجام است و از طریق کانال‌های خاکی و عدم انتقال با لوله بین ۶۴ تا ۷۰ درصد آب کشاورزی هدر می‌رود.
محمودزاده با بیان اینکه روی آوردن به آبیاری تحت فشار و کاهش آبیاری ثقلی باعث افزایش ضریب بهره‌وری آب کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: ۴۰ درصد کاهش بارندگی و ۷۰ درصد هدررفت آب در کشور وجود دارد اما از سوی دیگر در مهار آب‌های فصلی و باروری ابرها که در همه کشورها به‌خوبی صورت می‌گیرد اقدامی را انجام نداده‌ایم.
*احداث سد بر روی حوزه آبریزی منتهی به ایران توسط ترکیه خلاف قانون است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشورهای دیگر از جمله ترکیه در خصوص باروری ابرها فعالیت خوبی صورت گرفته و متاسفانه دولت ترکیه خارج از قوانین بین‌المللی در مرزهای منتهی خود به ایران و سایر کشورها اقدام به احداث سدهای زیادی کرده است، گفت: دولت و وزیر خارجه تاکنون هیچ اقدامی در راستای دفاع از حق و حقوق قانونی ایران انجام نداده ، بارها اعلام شده تا در سطح بین‌المللی این مسائل را پیگیری کنند و ترکیه از احداث سد در حوزه آبریزی منتهی به ایران دست بردارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه‌ این اقدامات کشور ترکیه خلاف قانون و عرف بین‌الملل است و ادامه آن باعث از بین رفته آبریز بین‌المللی ایران می‌شود و در آینده ما را دچار مشکل می‌کند، عنوان کرد: از طرفی دیگر ما نیز صرفه‌جویی در مصرف آب را نداریم و دولت نیز بودجه‌ای را به‌منظور اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در نظر نمی‌گیرد.
*جیره بندی آب با ادامه روند بارش‌ها
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا سال آینده با جیره‌بندی آب مواجه می‌شویم یا خیر، اظهار داشت: این مسئله به میزان بارندگی‌ها در آینده دارد، اگر شرایط در ماه‌های پایانی سال و بهار سال آینده به همین‌گونه ادامه داشته باشد مجبور به جیره بندی آب شرب برخی از شهرهای بزرگ می‌شویم، همچنین تامین آب مورد نیاز مصارف کشاورزی نیز تبدیل به یک چالش می‌شود.
وی با بیان اینکه راهکار ما این نیست که دست بر روی دست بگذاریم، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم و آب‌های موجود را مهار کنیم، بهره‌وری آب کشاورزی و صنعت را افزایش دهیم، از مهار آب‌های مرزی که توسط دولت‌ها صورت می گیرد جلوگیری کنیم و ابرها را بارور کنیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خانه ملت ، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه علی رغم پیشرفت تکنولوژی مدیریت ۲۰ سال گذشته را ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: در آینده برای تامین آب مورد نیاز مصارف شرب و صنعت کشور دچار مشکل می‌شویم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


8 − = سه