امنیت غذایی در دوران شیوع بیماری کرونا باید تامین شود

امنیت غذایی در دوران شیوع بیماری کرونا باید تامین شود

آراز آذربایجان- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت تامین امنیت غذایی و جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی به خصوص در دوران شیوع کرونا تاکید کرد.
علی عیدی با اشاره به رصد، پایش و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی ازجمله علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها بویژه آفت سن غلات و بیماری‌های زنگ زرد و لکه نواری گندم در مزارع غلات استان اظهارکرد: این اقدامات با هدف حفظ تولید و ایجاد امنیت غذایی و کمک به ارتقای درآمد زارعین در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: در شرایط پیش آمده و شیوع بیماری کرونا ویروس در جامعه، تأمین امنیت غذایی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و در وضعیت فعلی باید از هدر رفت حتی یک کیلوگرم محصول کشاورزی جلوگیری به عمل آوریم.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با مبارزه به موقع با علف‌های هرز، تغذیه مناسب و مبارزه با آفات و انواع بیماری‌های گیاهی می‌توان تولید را افزایش و از هدر رفت محصولات زراعی جلوگیری کرد.
عیدی ادامه داد: کارشناسان و مروجین پهنه باید با همکاری و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات با مشاهده علائم اولیه آفات و بیماری‌ها در مزارع غلات، در سریع‌ترین زمان ممکن جهت مبارزه و مقابله با بیماری‌ها راهکارهای مقتضی را به گندم کاران ارائه کنند.
وی گفت: با توجه به بارندگی‌های مطلوب بهاره با افزایش رطوبت، بیماری زنگ گندم و انواع بیماری‌های قارچی در سطح مزارع شیوع پیدا می‌کند و با حفظ ۳ برگ انتهایی بوته‌های گندم که حدود ۹۰ درصد تضمین کننده عملکرد را به عهده دارند، می‌توان راندمان تولید را افزایش داد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سال زراعی جاری حدود ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به کشت گندم اختصاص یافته است که ۹۰ هزار هکتار گندم آبی و مابقی گندم دیم است.
وی اضافه کرد: همچنین ۴۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان نیز زیر کشت جو رفته است که در حال حاضر از سطح سبز بسیار مطلوبی برخوردار هستند و کشت بهاره جو تا ۱۰ اردیبهشت همچنان ادامه دارد.
عیدی بیان کرد: در سال جاری بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، نزدیک به ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران توسط مراکز خرید دولتی خریداری خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


9 + دو =