اختصاصي آرازآذربايجان //

امنیت اجتماعی در سفرهای درون شهری

امنیت اجتماعی در سفرهای درون شهری

حاج سعیدی
گروه تحلیل: کشور اسلامی ما ایران یکی از امن ترین کشور های دنیاست و در حکومت اسلامی جز این هم انتظار نیست. تعصب و غیرت جوانان ایرانی ، بافت مذهبی شهر ها و روستا ها و تلاش های شبانه روزی دلاوران نیروی انتظامی از جمله دلایل امنیت پایدار در کشور می باشند. اما هر از گاهی در جراید شاهد اخباری از تجاوز به عنف و سرقت از مسافرین علی الخصوص بانوان از سوی رانندگانی مجهول الهویه هستیم که با ماشین های شخصی به ظاهر اقدام به مسافر کشی می کنند ولی در باطن در پی اهداف شوم و غیر انسانی هستند.
ماجرای رانندگانی که به زور اموال مردم را به سرقت برده اند یا زنان و دختران را مورد اذیت و آزار قرار داده اند کم نیستند و هنوز در اذهان مردم باقی مانده اند.
اما نکته ای که در این بین کمتر به آن توجه شده ، این است که امنیت اجتماعی در سفر های درون شهری فقط شامل حفاظت از جان و مال مردم در وسایل نقیله نمی باشد. مردم به خصوص جمعیت نسوان انتظار دارند در سرویس های عمومی حمل و نقل ، از گزند نگاه های ناپاک برخی رانندگان نیز در امان باشند. قصد توهین به کسانی که برای در آوردن لقمه ای نان حلال صبح تا شب در گرمای طاقت فرسا دنده جابجا می کنند نداریم ولی ذکر این نکته ضروری است که مسافر ناموس راننده است. استفاده از ادبیات نامناسب و گاهاً دور از نزاکت ، گوش دادن به موسیقی های هنجار شکن با صدای بلند ، استفاده از لباس های نا مناسب و دور از شان ، رانندگی با سرعت غیر مجاز و … از دیگر مواردی هستند که باعث تکدر خاطر و نگرانی خانواده ها در سفر های درون شهری می باشند.
بیشتر این موارد در خودروهایی صورت می گیرد که هیچ نشانی از مسافر کش بودن روی بدنه آنها دیده نمی شود و مسافرین مجبورند گاهی اوقات به دلایل مختلف نظیر گرما یا سرمای هوا و داشتن عجله به اجبار از آنها استفاده کنند. هر چند توصیه کارشناسان محترم راهنمایی و رانندگی و عزیزان نیروی انتظامی بر عدم استفاده از خودروهای ناشناس است ، ولی گاهی اوقات استفاده از خودرو های شخصی اجتناب ناپذیر است. در اکثر کشور های پیشرفته دنیا مشخصات کامل راننده به صورت یک تابلوی کوچک روی داشبورد یا کنار آینه نصب شده است یا حداقل اسم راننده به صورت اتیکت روی سینه اش نصب است ، اما در کشور ما جابجایی مسافر نیاز به اخد مجوز ندارد و صرف داشتن خودرو کفایت است! شاید نصب یک برچسب یا تغییر رنگ در کاپوت جلو و عقب برای حمل و نقل مسافر مانع بسیاری از گرفتاری ها شود. بهتر نیست برای یک بار هم که شده یک طرح را به صورت جدی پیگیری کنیم و با همفکری و تعامل ادارات و نهاد های وابسته ، اوضاع مسافر کش های شخصی را ساماندهی کنیم تا علاوه بر ایجاد شغل ، از دغدغه های خانواده ها در مورد مسافرت های درون شهری فرزندانشان در شهر بکاهیم. شاید فردا دیر باشد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


2 + شش =